از غضنفری تا اسلام پناه؛ از میان گزینه های مطرح شانس چه کسی برای وزارت صمت بیشتر است؟
از غضنفری تا اسلام پناه؛ از میان گزینه های مطرح شانس چه کسی برای وزارت صمت بیشتر است؟

. در حال حاضر سه وزارتخانه در دولت رییسی با سرپرست اداره می‌شوند. این درحالی است که اگر اینبار تفکیک وزارت صمت با رای موافق نمایندگان همراه و وزارت بازرگانی احیا شود، دولت باید چهار وزیر برای وزارتخانه‌های صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و بازرگانی معرفی کند.

با استیضاح فاطمی‌امین، مهدی نیازی که قائم مقام او بود، توسط رییس‌جمهور به سرپرستی وزارت صمت انتخاب شد. در حال حاضر سه وزارتخانه در دولت رییسی با سرپرست اداره می‌شوند. این درحالی است که اگر اینبار تفکیک وزارت صمت با رای موافق نمایندگان همراه و وزارت بازرگانی احیا شود، دولت باید چهار وزیر برای وزارتخانه‌های صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و بازرگانی معرفی کند.

از غضنفری تا اسلام پناه؛ از میان گزینه های مطرح شانس چه کسی برای وزارت صمت بیشتر است؟

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ مشخص نیست که دولت تا زمان بررسی و تعیین تکلیف تفکیک وزارت صمت منتظر می‌ماند یا زودتر گزینه جدید وزارت صمت را به مجلس معرفی خواهد کرد.

با این وجود این روزها گزینه‌های متعددی برای وزارت صمت مطرح می‌شود، از میان وزرا و سرپرست‌های سابق وزارت صمت، اسامی افرادی چون غضنفری، مدرس‌خیابانی، رحمانی و رزم‌حسینی شنیده می‌شود.

برخی معتقدند وزیر بعدی از بدنه وزارت صمت خواهد بود؛ در این رابطه نام مهدی نیازی، سرپرست فعلی وزارت صمت و یا یکی از معاونین فاطمی‌امین، یعنی منطقی، معاون صنایع حمل و نقل، برادران، معاون صنایع عمومی و پیمان‌پاک، رییس سازمان توسعه تجارت مطرح است.

همچنین افرادی چون مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان استاندارد، عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا و از نمایندگان مجلس هم نام شمس‌الدین حسینی به گوش می‌رسد.

کارشناسان و فعالان اقتصادی در گفتگو با اقتصادآنلاین به این سوال که چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی در انتخاب وزیر جدید صمت باید مورد توجه دولت قرار بگیرد پاسخ داده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

دولت باید بتواند گزینه‌ای مثل آقای غضنفری را معرفی کند

در همین رابطه حمید حسینی، عضو اتاق مشترک ایران و عراق به اقتصادآنلاین گفت: به دلیل ابعاد و گستردگی وزارت صمت اداره آن کار هرکسی نیست و همین باعث شده تا بزرگانی مانند نعمت‌زاده و شریعتمداری و وزرای بعدی مانند رزم‌حسینی و فاطمی‌امین هیچ کدام به اصطلاح نتوانند سربلند از این وزارتخانه خارج شوند.

حسینی با تاکید بر این که امیدوارم با تشکیل وزارت بازرگانی بخشی از وظایف این وزارتخانه کاهش یابد و قابل اداره باشد، گفت: اگر وزیر شخصی باشد که خوشنام، باتجربه،‌ دارای سابقه کار مدیریت کلان بوده و روحیه تعامل با بخش خصوصی و تشکل‌های صنعتی و معدنی را داشته باشد قطعا می‌تواند خیلی از مسائل را مدیریت کند.

وی افزود: اگر دولت بتواند گزینه‌ای مثل آقای غضنفری را که همه این ویژگی‌ها را دارد انتخاب کند با توجه به این که ایشان اولین وزیر صمت بود و سابقه ادغام ۲ وزارتخانه را داشت و در مجموع موفق بوده می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد. ضمن این که اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد که سابقه کار در وزارت صمت را داشته هم یکی از گزینه‌ها است که هم جوان است و هم سابقه کار اجرایی دارد و می‌تواند گزینه خوبی باشد.

جهت‌گیری اقتصاد ما بیراهه است/ دولت هیچ تغییری نمی‌تواند انجام دهد

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز هم گفت: به نظرم دولت هیچ تغییری نمی‌تواند انجام دهد، چرا که مشکل از وزیر صمت نیست، مشکل از اقتصاد کلان کشور است و هر وزیری هم که بیاید نمی‌تواند معجزه کند. جهت‌گیری اقتصاد ما بیراهه است و باید مسیر اقتصاد کلان کشور اصلاح شود. تغییر مدیران شاید اندک تاثیری داشته باشد ولی نمی‌تواند مشکل اقتصاد کشور را حل کند و باید مسیر اقتصاد کلان کشور تغییر کند.

دولت معرفی وزیر صمت را تا تفکیک وزارتخانه به تعویق می‌اندازد

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران درخصوص شاخصه‌های انتخاب وزیر جدید صمت گفت: به نظرم دولت تا زمانی که تکلیف تفکیک و یا عدم تفکیک وزارت صمت تعیین نشود، وزیر معرفی نکند و از این بازه زمانی حضور سرپرست استفاده و بعد از تفکیک وزارتخانه که مزایا و معایبی دارد، دو وزیر معرفی کند.

وی افزود: بعد از روشن شدن این موضوع نیازمند ثبات مدیریتی در وزارت صنعت هستیم، فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و باید با شایسته سالاری فردی انتخاب شود که متخصص و دارای شخصیت کاریزماتیک بوده و توان اداره و مدیریت این مجموعه را با یک تیم منسجم و دقیق در این شرایط سخت داشته باشد.

آرگون افزود: یک‌سری افراد هم در وزارت صمت بودند که ضعیف نبودند و تمام توانشان را صرف کردند، مشکلاتی در این وزارتخانه وجود دارد که شاید از بیرون نوعی مسئولیت باشد ولی از درون وزارتخانه اختیار لازم را ندارد و این را هم باید پذیرفت که فشار و تحریم‌ها کار را سخت‌تر می‌کند.

راضی کردن فردی توانمند برای پذیرش مسئولیت‌ خطیر وزارت کار ساده‌ای نیست

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: قبل از انتخاب وزیر صمت با توجه به تصویب فوریت تشکیل وزارت بازرگانی و تصویب عنقریب تشکیل این وزارتخانه مهم، باید راجع‌به ویژگی‌های وزیر بازرگانی بحث و نظرخواهی شود.

وی افزود: این ویژگی‌ها سابقه فعالیت موفق در بخش خصوصی و حداقل همکاری و اعتقاد به اقتصاد رقابتی، شفافیت، رفع انحصارات و تبعیض‌های موجود میان شرکت‌های دولتی و خصوصی، مورد حمایت تشکل‌های ملی حوزه تجارت و بازرگانی داخلی (اتاق‌های تعاون، بازرگانی و اصناف) با سابقه مخالفت با رانتخواری، آشنا به ساختار قدرت و سابقه مدیریت کلان و بین رشته‌ای باشد و بعد از انتخاب چنین فردی با همفکری و همراهی تیمی در چهارچوب سیاست‌های کلان اقتصادی انتخاب گردد که از ناهماهنگی و رفتارها و تصیمات جزیره‌ای مخصوصا از بخشی‌نگری و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان تحت عنوان حمایت از تولید در شرایط حساس فعلی جلوگیری شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: البته شناسایی و راضی کردن چنین اشخاصی که آماده پذیرش مسئولیت‌های خطیر وزارت باشند کار ساده‌ای نیست.

دولت برای انتخاب وزیر بعدی نگاه سیاسی را کنار بگذارد

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: اگر تفکیک وزارت صمت انجام شود و وزیر صمت فقط مسئولیت صنعت و معدن را داشته باشد حوزه این وزارتخانه تخصصی‌تر می‌شود و دنیایی از کار در بخش صنعت و معدن وجود دارد که مهم‌ترین موضوع هم تنظیم و اجرای استراتژی‌های صنعتی و معدنی کشور است.

آل‌اسحاق معتقد است که باید فردی سکاندار وزارت صنعت و معدن شود که هم دانش داشته باشد و هم تجربه ایرانشناسی و سابقه صنعت و معدن ایران را بداند. به اعتقاد او آدم صفرکیلومتری که بهترین متخصص علمی هم باشد، نمی‌تواند از نظر مدیریتی اداره کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: ببینید یک خودرو کشور را به کجا کشانده. چرا، چون کسانی اینجا هستند که روند تاریخی، سابقه و نقاط مثبت و منفی و فرصت و تهدید را نمی‌شناسند و نحوه ارتباط با این‌ها را هم نمی‌دانند.

آل‌اسحاق با تاکید بر انتخاب وزیر بر اساس حرفه‌ای بودن و داشتن توان مدیریتی گفت: دولت نباید با نگاه سیاسی و حزبی وزیر صنعت و معدن را انتخاب کند، این وزیر یک وزیر حرفه‌ای است و نه یک وزیر سیاسی. اگر دولت و مجلس بخواهند سیاسی و حزبی نگاه کنند دوباره همین آش و کاسه می‌شود.

گزینه مناسبی برای وزارت صمت نداریم/ انتخاب وزیر از بین گزینه‌هایی که مطرح می‌شود را بعید می‌دانم

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نیز به اقتصادآنلاین گفت: چندان فرقی ندارد که چه کسی وزیر شود، الان مشکل بزرگ ما سیاست‌های مجلس است و بعد وزارتخانه‌ای داریم که باید تجدید ساختار شود. استیضاح فاطمی‌امین، استیضاح کل وزارت صمت بود یا صنعت خودروسازی؟ فقط خودرو را زیرسوال بردند، اصلا وزیری که تمام زندگش‌اش را برای صنعت خودرو بگذارد، باخته است، چرا که ما یک‌سری مسائل مختلف داریم که اول باید یک وزیر داشته باشیم که کل ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت را بازسازی کند.

وی افزود: حتی اگر بازرگانی را جدا کنند، وزارت صنعت و معدن نیاز به بازسازی دارد. ما سازمان‌هایی مانند سازمان گسترش را داریم که یک زمانی صنایع از جمله صنعت خودرو را به وجود آوردند و حالا اینها را کنار گذاشته‌ایم و درست از آنها استفاده نمی‌کنیم.

کاکایی تصریح کرد: آقای فاطمی‌امین شریف بود و بسیار هم انرژی می‌گذاشت، اما مشکل این بود که انرژی را در مسیر درست صرف نمی‌کرد و راهبرد اصلی مشکل داشت. احتیاج به یک فرد باتجربه داریم که شجاع و آگاه به فرآیندهای کلان باشد، ساختار وزارتخانه را بشناسد و روی نقاط قوت کار اساسی کند و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کند. وزیر باید نگاه کلان‌نگر داشته و متعهد به سیاست‌های ابلاغی نظام باشد، وزیر قبلی برخلاف این عمل کرد و برای مثال پارسال ارزبری افزایش یافت.

این استاد دانشگاه گفت: همه این گزینه‌هایی که مطرح می‌شود را بعید می‌دانم، آدم خیلی توانمند سعی می‌کند اصلا وارد همچین بازی خطرناکی نشود، این افراد باید خیلی عاشق و شیفته خدمت باشند که جای خوبشان را رها کنند و به وزارت صنعت بیایند که مورد هجمه است و این قدر به مردم بدهی دارد، بنابراین یکی از معضلات بزرگ انتخاب گزینه برای وزارت صمت است، مشکل این است که ما گزینه مناسب برای این کار نداریم.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين