برای ما یک نفر بیکار نیز، عار است/اشتغال و رشد تولید حلال مشکلات کشور
برای ما یک نفر بیکار نیز، عار است/اشتغال و رشد تولید حلال مشکلات کشور

امروز اگر گفته می شود نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاست باید پاسخگو باشیم. حلال مشکلات کشور اشتغال و تولید و رشد تولید است و باید به این مهم توجه شود، اما بعضا یا تعمدا برداشت اشتباه صورت می گیرد یا برخی دچار اشتباه محاسباتی می شوند.

ایسنا/مرکزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حلال مشکلات کشور اشتغال، تولید و رشد تولید است و باید به این مهم توجه شود.

اشتغال دولتی, بیکاری, شفاف سازی اشتغال, معضل بیکاری جوانان - برای ما یک نفر بیکار نیز، عار است/اشتغال و رشد تولید حلال مشکلات کشور

سید صولت مرتضوی ۲۱ اردیبهشت در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان مرکزی با اشاره به توفیقات بدست آمده در استان مرکزی اظهار کرد: این توفیقات متعلق به مردم استان است و اگر در یک زمانی افرادی که در جایگاه نقد هستند در جایگاه پاسخگویی قرار گیرند حتما خدمات ایران را تعریف خواهند کرد.

وی افزود: استان مرکزی در جایگاه پیرترین استان کشور قرار دارد و این بدان معناست که نرخ امید به زندگی از ۵۴ سال در ابتدای پیروزی انقلاب به ۷۴ سال ارتقا یافته که نشانگر خدمات جمهوری اسلامی است و قطعا نادیده گرفتن این خدمات کفران نعمت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طبق قانون و تکالیف دینی، رسالت سنگینی در قبال جامعه داریم. رابطه دولت و ملت رابطه خادم و مخدومی است؛ همه ما خادم مردم و مکلف به انجام وظایف هستیم و مردم صاحب حق و مطالبه گر هستند.

مرتضوی با بیان اینکه ما وظایف متعددی به استناد قانون اساسی داریم اضافه کرد: در دورانی تکنسین ها و کارشناسان بهداشتی از کشورهای هند و بنگلادش و پاکستان به ایران می آمدند اما امروز نگران مهاجرت نیروهای حوزه درمان هستیم که البته دغدغه ای درست است. امروز اگرچه نگرانیم و این مهم  باید مدیریت شود اما افتخار می کنیم که بزرگترین جراحان و طبیبان از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر گفته می شود نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاست باید پاسخگو باشیم. حلال مشکلات کشور اشتغال و تولید و رشد تولید است و باید به این مهم توجه شود، اما بعضا یا تعمدا برداشت اشتباه صورت می گیرد یا برخی دچار اشتباه محاسباتی می شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: چنانچه جمعیت استان مرکزی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر محاسبه شود، نزدیک به ۴۷۰ هزار نفر آنها جمعیت فعال هستند و با توجه به آمار بیکاری ۷ و هشت دهم درصدی، نزدیک به ۴۰ هزار نفر جمعیت این استان بیکار هستند .

وی جعیت فعال را همچون آب رودخانه دانست که ورودی و خروجی دارد و گفت: بر اساس قوانین جاری، به افراد بالای ۱۵ سال،جمعیت فعال گفته می شود.

مرتضوی با اشاره به مشکلات گذشته هپکو و آذراب بیان کرد: این مشکلات با کمک نمایندگان مجلس حل شد و مشکلات موجود نیز حل می شود. برای ما یک نفر بیکار نیز عار است و باید بکوشیم بر اساس استعدادهای موجود، مشکلات جوانان بیکار به ویژه جوانان دارای تحصیلات تکمیلی رفع شود.

وی ادامه داد: باید در حوزه اشتغال شفاف سازی صورت گیرد، اشتغال به معنی اشتغال دولتی نیست؛ در سال گذشته تا پایان بهمن ماه، تعداد قابل توجهی بیمه اجباری شده اند و باید این عملکردها در اختیار مردم و نمایندگان مجلس قرار گیرد تا بتوانند گزارش مبتنی بر واقعیات را ارائه دهند.

مرتضوی با بیان اینکه تسهیلات بر اساس یکسری شاخص ها در استان ها توزیع می شود که تسهیلات جذب شده بالغ بر ۱۰۳ درصد بوده که اقدامی مثبت است، تصریح کرد: در سطح کشور براساس آمار رسمی در سال گذشته بالغ بر ۱۰۲ هزار استخدام جدید در ساختار نظام اداری کشور صورت گرفته است که عمده آن مربوط به وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعریف سامانه ای که تنها به آمارهای آمایشی بسنده نمی کند؛ از راه اندازی سامانه جامع بازار کار با نیازمندی ۳۵۰ هزار نیروی کار خبر داد.

مرتضوی افزود: صنایع استان مرکزی از باب رسالت اجتماعی خود باید به مراکز توانبخشی اراک کمک کنند.

وی در خصوص مسکن معلولین نیز اضافه کرد: در این حوزه نیاز است یک کار مشترک صورت گیرد به عنوان مثال در استان مرکزی خانواده های دارای دو معلول به بالا شناسایی شوند و با کمک خیرین و دولت مشکل مسکن آنها رفع شود. در حوزه آموزش فنی و حرفه ای نیز با مشارکت دانشگاه ها و وزارت آموزش و پرورش در تابستان امسال افراد علاقه مند به آموزش فنی و حرفه ای کمک دریافت می کنند تا آموزش مدنظر را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: آموزش جوار کارخانه و کارگاه ها از دیگر طرح های وزارت کار است که با توجه به صنایع بزرگ در استان مرکزی می توان از این ظرفیت برای افراد علاقه مند استفاده کرد.

مرتضوی افزود: درست نیست که خود را در جایگاه مدیریت قرار دهیم و جوانان تحصیل کرده ما بیکار باشند، می توان این استان را در حوزه کاهش شدید جمعیت بیکار، استان پایلوت کرد.

 

  • منبع خبر : ايسنا