یک تخلف در نمایشگاه کتاب
یک تخلف در نمایشگاه کتاب

سخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران یک مورد ناشر متخلف را در بخش عمومی با فروش کتاب غیرقانونی شناسایی کرد که تعطیلی چندساعته آن را در پی داشت.

علی رمضانی، قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران و سخنگوی نمایشگاه در دومین نشست خبری نمایشگاه که جمعه ۲۲ اردیبهشت برگزار شد گفت: مرکز تماس تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه به بیش از هفت‌هزار تماس پاسخ داده است.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ هزار نسخه نقشه بین مخاطبان توزیع شده است، افزود: تاکنون میزبان تعدادی از نمایندگان مجلس از استان‌های مختلف بودیم و باید گفت مجموعاً ۱۰ هزار متر مربع بنر تبلیغاتی نمایشگاه کتاب در قالب تبلیغات محیطی نصب شده است.

به گزارش زیرنویس، علی رمضانی گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران یک مورد ناشر متخلف را در بخش عمومی با فروش کتاب غیرقانونی شناسایی کرد که تعطیلی چندساعته آن را در پی داشت.

سخنگوی نمایشگاه اعلام کرد یک تخلف در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب

او با اشاره به این‌که امروز میزبان معاون اول قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفرای کشورهای مختلف بودیم افزود: در ستاد خبری شرایط اطلاع برای حضور میهمانان مستقر در نمایشگاه انجام می‌شود و امیدواریم این اطلاع‌رسانی بهتر انجام شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی مخاطبان برای بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: اعدادی که در این خصوص ارائه می‌شود به صورت براوردی است مثلاً در سال گذشته مترو تهران اعلام کرده است ۱۷۸ هزار نفر را از خروجی‌های ایستگاه شهید بهشتی و مصلی امام خمینی (ره) به مصلی رسانده است اما مبادی دیگری هم برای مراجعه وجود دارد. البته ما هم اصراری به اعلام اعداد نداریم و برآورد جمعیت به صورت شهودی قابل مشاهده است چراکه با گسترش متراژ غرفه‌ها که امسال نیز ۱۲۵ هزار متر مربع است باز هم پاسخگوی جمعیت نیست اما به صورت کلی روش متقنی برای شمارش میزان تردد نداریم.

رمضانی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر فروش اسباب‌بازی به همراه کتاب‌های راهنما گفت: عرضه اسباب‌بازی به صورت مجزا در نمایشگاه کتاب ممنوع است چنانچه کتابی منتشر شده باشد و به اسباب‌بازی ملحق شده باشد مطابق تشخیص ناظران سالن‌ها باید رسیدگی شود چراکه کتاب‌ها با شابک و مجوز قابل شناسایی هستند اما ممکن است چنین تخلفی صورت گیرد که ناظران ما در این مجموعه به آن توجه خواهند داشت.

او درباره حضور روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه مستقر هستند و به همراه پایتخت‌های‌ کتاب ایران در ابتدای سالن کودک و نوجوان حضور دارند برای مثال اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب مستقر است؛ طبیعتاً برگزیدگان این دوره به نمایشگاه دعوت شدند و اداره کل مجامع وزارت ارشاد متولی این موضوع و میزبان این بخش در نمایشگاه کتاب است.

رمضانی گفت: شرکت پست طبق توافق بنا دارد که میانگین وصول بسته‌ها بیش از ۷۲ ساعت نشود البته سال گذشته هم ظرف ۲۴ ساعت یا حدود ۳۵ ساعت بسته‌ها به دست مخاطب رسیده است. نرخ ارز خرید کتاب‌های خارجی، نرخ ارز صرافی ملی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت مبنا قرار گرفته است.

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره کمبود فضای پارکینگ در مصلی امام خمینی (ره) گفت: امروز با توجه به حجم مراجعه مخاطبان مجموعه پارکینگ مصلی امام خمینی (ره) تکمیل شده است و خواهشمندیم مخاطبان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

او  درباره نقص تهویه شبستان اصلی مصلی افزود: روز گذشته یکی از دستگاه‌های تهویه شبستان اصلی مصلی از کار افتاد و مجموعه مصلی نسبت به تعمیر آن اقدام کرد اما همچنان تهویه داخل شبستان پاسخگوی میزان مراجعه مخاطبان نیست به خصوص در برخی از بخش‌ها این مشکل بیشتر احساس می‌شود و امیدواریم با تدابیر بهتری بتوانیم این مسئله را کاهش دهیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر جانمایی ناشران آموزشی و مسافت زیادی که مخاطبان برای دسترسی به این بخش باید طی کنند، گفت: آسانسورهای شبستان اصلی در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و ناشران آموزشی در بخش اطلاع‌رسانی غرفه‌های خود باید از مسیر ایستگاه مصلی امام خمینی آدرس بدهند تا مخاطبان برای طی این مسافت دچار مشکل نشوند؛ اما به طور کلی باید توجه کنیم که مصلی امام خمینی برای برگزاری نمایشگاه طراحی نشده است اما راه حل این مشکل تبلیغات درست است همچنین ماشین‌های مخصوص رفت و آمد معلولان و جانبازان نیز از طرف شهرداری برای دسترسی این افراد فعال هستند.

او درباره تخصیص بن‌های معلمان و کارگران گفت: مجموعه بانک ملی در تلاش بوده است که این کار انجام شود و اگر منابع تأمین شود بستر نمایشگاه کتاب برای تخصیص این مسئله آمادگی دارد.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد کتابفروشان و ناشران در بخش مجازی، گفت: کتابفروشان غیرتهرانی سهم بیشتری را نسبت به کتابفروشان تهرانی در بخش مجازی دارند و این بخش از میزان استقبال شگفت‌زده‌اند در صورتی که به ناشران همچنان آسیبی وارد نمی‌شود. چنانچه می‌بینید آمار فروش نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: کتابفروشان برای اولین بار است که در بخش مجازی حضور دارند و باید گفت آئین‌نامه نمایشگاه با جدیت پیگیر این است که در بازه زمانی مشخصی بسته‌های پستی به دست مخاطبان برسد و طبیعی است اگر ناشران نتواند این فرایند را به صورت مناسب انجام دهند حتماً ممنوعیت‌هایی را خواهند داشت چراکه موظفیم ذائقه خریداران کتاب و کتابفروشان را شیرین نگه داریم.

تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب

او در پایان در خصوص تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب و اختصاص دیوارنگاره میدان انقلاب و میدان ولیعصر به نمایشگاه کتاب، گفت: رایزنی‌ها در این خصوص انجام شده است. همچنین طرح‌های تکمیلی ارائه شده و چه بسا تا روزهای آینده شاهد این تبلیغات در این دو نقطه باشیم.

منبع:ایسنا