درخت انجیر معابد کیش چرا کچل شد؟
درخت انجیر معابد کیش چرا کچل شد؟

درخت انجیر معابد کیش که محلی‌ها به آن «لور» می‌گویند، از مهم‌ترین و کهن‌ترین درختان و جاذبه گردشگری این جزیره بود که به تازگی انتشار عکسی از آن، وضعیت نگران‌کننده‌ای از درخت سبز را به تصویر کشیده است. توضیحات مسؤولان مربوطه در جزیره کیش نیز حاکی از این است که «درخت کهن که جاذبه گردشگری بوده، خشک شده و شاهد تظاهرات قارچ سیاه است. در واقع یک درخت مرده، کاملا غیراصولی هرس شده است.»

مرتضی رمضانی ـ معاون گردشگری منطقه آزاد کیش  گفت که درخت سبز کیش با وجود عمر بیش از ۴۰۰ سال تا کنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده بود. درخت انجیر معابد از حدود چهار پنج سال پیش خشک شده بود، اما چون یکی از شاخه‌های آن هنوز برگ سبز داشت، برای احیا و حفظ آن نامه‌نگاری کردیم.

دلیل خشک شدن درخت انجیر معابد کیش

 

او ادامه داد: خشک شدن درخت سبز دلایل مختلفی دارد، از جمله این‌که در محدوده آن ساخت‌سازهای تجاری و اقامتی گسترده‌ای شده و آب‌های منطقه به سمت محدوده‌ای که ساخت‌و ساز شده هدایت شده است و سطح آب زیرزمینی و مورد استفاده این درخت پایین آمده است. از سویی، گفته می‌شود این گونه درخت نهایت تا ۴۰۰ سال عمر می‌کند. همه این دلایل سر جای خود، اما حرف ما این است اگر این درخت درحال خشک شدن بود، می‌توانستیم با دقت، بستری را فراهم کنیم تا این میراث کهن احیا و حفظ شود.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به هرس غیراصولی این درخت، اظهار کرد:‌ حتی اگر قصد بر هرس بوده می‌توانستند با ظرافت و رعایت نماد درخت سبز کیش این کار را انجام دهند، ولی کار ظاهرا به افرادی سپرده شده که در این زمینه دانش و مهارت نداشتند و از آن ظرافت بی‌بهره بودند.

رمضانی افزود: گفته شده درخت اکنون قارچ سیاه زده است، حتی حالا هم اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه برای منتشر نشدن این قارچ‌ها انجام نشده و هرس کاملا غیراصولی بوده است.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به ثبت نبودن این میراث طبیعی کهن، از مستندسازی درختان دیگر جزیره کیش که مشابه درخت سبز هستند برای ثبت در فهرست آثار ملی و حفاظت از آن‌ها خبر داد.

درخت سبز کیش چرا کچل شد؟ درخت انجیر معابد کیش

همچنین تلاش کرد از مدیر محیط زیست منطقه آزاد کیش جزئیات بیشتری را در این‌باره دریافت کند که تا لحظه ارسال این گزارش، پاسخ‌گو نبود. با این حال، توضیحاتی منسوب به اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش در اختیار ایسنا گذاشته شده که بر آن اساس گفته شده است: «فرآیند خشک شدن درخت کیش از سال‌های گذشته آغاز شده و با استناد به مکاتبات ثبت‌شده در سیستم این سازمان، چندین بار رسیدگی به درخت از مدیریت فضای سبز پیگیری شده و بارها اقدامات جدی برای از بین بردن قارچ صورت گرفته که موفق نبوده است.»

همچنین اظهارات مطرح‌شده درباره سوخته شدن درخت، “تایید نشده” و درباره دلیل سیاهی شاخه‌ها، این دلیل بیان شده که «درخت شاهد تظاهرات قارچ سیاه است.»

به گزارش زیرنویس،در اظهارات منسوب به اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش با اشاره به این‌که درخت قربانی بی‌توجهی به “توسعه پایدار” شده، آمده است: «هرس یک درخت خشکیده انجام شده که خیلی وقت است مرده و شاخه‌ها توسط شرکت عمران و خدمات برای پیشگیری از اتفاقات ناشی از شکستگی و سقوط بر سر مردم قطع شده و اصل درخت، به عنوان تاریخ آن سایت لازم است حفظ شود و این اقدامات باید سریع انجام شود، چون درخت منشاء آلودگی قارچی است. ضمن آن‌که اکنون زمان خزان کردن «لور» هاست، حتی در مناطق بکر هندورابی هم خزان شده‌اند و به‌زودی سبز خواهند شد.»

منبع:ایسنا