خطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان
خطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان

شبکه های اجتماعی به سلامت روان کودکان و نوجوانان آسیب می زندنگرانی‌ها در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روانی جوانان همچنان در حال بیشتر شدن است.

شبکه های اجتماعی به سلامت روان کودکان و نوجوانان آسیب می زند
بر اساس یک نظرسنجی جدید، نیمی از والدین بر این باورند که سلامت روان فرزندانشان به دلیل استفاده از رسانه های اجتماعی در ۱۲ ماه گذشته آسیب دیده است. این تحقیق نشان می‌دهد: نگرانی‌ها در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روانی جوانان همچنان در حال بیشتر شدن است.
نتایج یک نظرسنجی آنلاین از بیش از ۲ هزار بزرگسال آمریکایی، از جمله بیش از ۷۰۰ والدین دارای کودکان زیر ۱۸ سال نشان می دهد شبکه های اجتماعی تاثیری مخرب بر سلامت روان نوجوانان دارد.
در شرایطی که محققان والدین را تشویق می کنند که در مورد سلامت روانی فرزندانشان حساس باشند، تنها ۸۶ درصد از والدین گزارش دادند که در مورد بحث درباره سلامت روان با فرزندان خود احساس راحتی می کنند. این امار در نظرسنجی مشابه در سال گذشته ۹۱ درصد اعلام شده بود.
دکتر آریانا هوت، روانشناس اطفال و از اعضای این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: بسیاری از والدین نمی توانند به دیگران اعتماد کرده و در رابطه با سلامت روان فرزندشان صحبت کنند. در حالی که رسانه‌ های اجتماعی می‌ توانند به ایجاد حس ارتباط جمعی، روابط متقابل و درک اجتماعی کمک کنند، همچنین می ‌توانند اضطراب و افسردگی کودکان را در صورت استفاده نامناسب افزایش داده، و همچنین آن ها را در معرض اشتراک ‌گذاری مطالب نامناسب، محتوای نادرست، زبان آزاردهنده و قلدری قرار دهند.
متخصصان به والدین توصیه می کنند کنجکاو باشید که فرزندتان در شبکه های اجتماعی چه می کند. ایفای نقش فعال در تعامل آنها با رسانه های اجتماعی، به جای محدود کردن صرفاً قرار گرفتن در معرض آنها، می تواند به آنها کمک کند تا در پرسیدن سؤالات، گزارش نگرانی ها و جستجوی کمک در صورت نیاز احساس راحتی کنند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد: تنها ۳۵ درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی تأثیر مثبتی بر سلامت روان آنها دارد که نسبت به ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. مهم است که والدین و مراقبان مزایا و معایب استفاده از رسانه های اجتماعی را درک کنند.
در خاتمه کارشناسان توصیه می کنند: والدین باید برای ایجاد روابط قابل اعتمادی با فرزندانشان تلاش کنند. این موضوع به نوجوانان اجازه می‌ دهد از مزایای رسانه ‌های اجتماعی بهره ببرند و در عین حال خطر پیامدهای منفی را به حداقل برسانند.

  • منبع خبر : خبرگزاری علم و فرهنگ