مصاحبه اختصاصی خبرورزشی با شهاب‌الدین عزیزی رئیس سابق فدراسیون فوتبال – بخش دوم
مصاحبه اختصاصی خبرورزشی با شهاب‌الدین عزیزی رئیس سابق فدراسیون فوتبال – بخش دوم

شهاب‌الدین عزیزی خادم: من هم می‌ماندم اسکوچیچ را برکنار می‌کردم/ شیرینی خامه‌ای که آماده شد، سروکله آقایان پیدا شد

شهاب‌الدین عزیزی خادم در آستانه شکایت خود از فدراسیون فوتبال به دفتر خبرورزشی آمد و مفصل به گفت‌وگو با ما پرداخت.
عزیزی خادم: من هم می‌ماندم اسکوچیچ را برکنار می‌کردم/ شیرینی خامه‌ای که آماده شد، سروکله آقایان پیدا شد

بخش اول مصاحبه اختصاصی با رئیس معزول و سابق فدراسیون فوتبال از نظرتان گذشت.

حال ادامه آن در زیر تقدیم حضورتان می‌شود.

مصاحبه اختصاصی با شهاب‌الدین عزیزی

دستمزد مهدی مهدوی‌کیا چقدر بود؟

با مهدوی‌کیا کاری آغاز شده بود که می‌توانست باز هم در تاریخ ایران ماندگار شود. او با ۴ دستیار خارجی در کنار استارت کار در تیم امید به دنبال استعدادیابی وسیعی بود اما با دستمزدی بسیار اندک! مربیانی در لیگ دسته اول سراغ دارم که دو برابر دستمزد و قرارداد مهدوی‌کیا کار می‌کنند! او یک‌پنجم برند خود هم از ما پول نخواست و آمده بود کمک کند.

(فرهاد اشراقی) به نظر شما دستمزد ریالی برای سرمربی خارجی تیم ملی در شأن دراگان اسکوچیچ و تیم ملی بود؟

قرارداد اسکوچیچ ریالی بود اما پاداش مناسبی هم خود من کنارش گنجانده بودم.

(اشراقی) کلا فوتبال ما عجیب و غریب است. از مارک ویلموتس کلاهبردار رسیدیم به اسکوچیچ ریالی! این انتخاب بدین معنا بود که سرمربی کروات حاضر است به هر قیمتی در ایران کار کند و سرمربی تیم ملی باشد؟!

قرارداد دراگان اسکوچیچ قبل از من و زمان سرپرستی آقای حیدر بهاروند تنظیم شده بود. پاداش هم در کنار آن گنجاندم تا شأن و منزلت سرمربی تیم ملی حفظ شود.

(اشراقی) یک فلش‌بک هم بزنیم به مصاحبه مهدی طارمی با عادل فردوسی‌پور که نشان می‌داد سرمربی ریالی مورد وثوق بازیکنان بزرگ و لژیونر نیست!

ببینید، خود من به عنوان رئیس فدراسیون با وجود گرفتاری کاری فراوان در تمام مسابقات و اردوها حضور داشتم و سعی کردم این موضوع را مدیریت کنم.

اگر قرارداد دراگان اسکوچیچ دلاری و بالا بود آیا باز هم می‌توانستند در آستانه جام جهانی به راحتی او را اخراج کنند؟

قرارداد اسکوچیچ را من نبسته بودم اما مفاد داخل آن قرارداد چنین اجازه‌ای به فدراسیون فوتبال می‌داد!

اگر شما کماکان رئیس فدراسیون فوتبال بودید، بی‌تعارف دراگان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی ایران به جام جهانی قطر می‌بردید؟

(بلادرنگ) نه! حتما گزینه داخلی انتخاب می‌کردم.

چرا؟ نتایج اسکوچیچ که جای بحثی نداشت!

منکر زحمات اسکوچیچ نمی‌شوم ولی مگر او بعد از رفتن ما به کره جنوبی و الجزایر نباخت؟ اعتقاد شخصی من این بود که روی نیمکت ایران در جام جهانی باید یک سرمربی ایرانی به عنوان نماد فوتبال ما بنشیند.

گزینه‌های داخلی چه کسانی بودند؟

علی دایی در ذهنم بود. امیر قلعه‌نویی هم بود و جواد نکونام هم می‌توانست روی نیمکت ایران در جام جهانی بنشیند. البته به آلکس نوری هم فکر کرده بودیم! اسم این سه نفر… (مجتبی خورشیدی ادامه می‌دهد) عقیده آقای عزیزی خادم این بود که نیمکت تیم ملی ایران جایگاهی است که یک ایرانی باید تجربه می‌کرد.

شما زمانی که در مسند قدرت بودید هم زمزمه‌هایی مبنی بر اخراج اسکوچیچ شنیده می‌شد. گزینه شما پس از رسیدن به ریاست فدراسیون هم همین اسکوچیچ بود؟

متأسفانه مارک ویلموتس بار مالی و روانی زیادی به فوتبال ایران تحمیل کرده بود. من با سرمربی سابق منچستریونایتد هم مذاکره کرده بودم اما واقعا پول زیادی می‌خواست و ما نمی‌توانستیم ۸میلیون دلار به او بپردازیم.

منظورتان رالف رانگنیک سرمربی سابق وحید هاشمیان است؟

بله ولی پول استخدام او را نداشتیم.

(فرهاد اشراقی) یک مقدار هم می‌شد گفت تیم ملی ما چوب مارک ویلموتس را هم خورده بود!

بله، پیش‌تر گفتم که فقط در حوزه نتیجه مشکل نداشتیم و مارک ویلموتس فوتبال ما را گرفتار کرده بود. در نتیجه‌گیری هم با این مربی بلژیکی در لبه پرتگاه و اوت شدن بودیم.

البته خیلی‌ها در آن مقطع به ما کمک کردند که جا دارد از آقایان رضا حدادیان و عبدالرضا موسوی یاد کنیم که بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی به یاری تیم ملی ایران شتافته و هواپیمای چارتر در اختیارمان گذاشتند.

(ناگهان چیزی به یاد می آورد) یکی یکی یادم می‌آید که ۴ زمین مناسب در جزیره کیش احداث کردیم و زمین چمن هیبریدی که بی‌نظیر است و فکر می‌کنم سه ماه دیگر آماده بهره‌برداری شود. باید در این راستا از آقای سعید محمد هم تشکر کنم که خیلی در پروژه جزیره کیش زحمت کشید. در حوزه توسعه قراردادی ۴ ساله با قطری‌ها و کمپ اسپایر بستیم.

در خصوص این قرارداد با قطری‌ها توضیح بیش‌تری می‌دهید؟

به مدت ۴ سال تیم‌های ملی ما می‌توانند در کمپ اسپایر اردو زده و نه هزینه‌ای بابت تغذیه و نه اسکان بپردازند. در واقع اردوهای رایگان می‌توانیم بزنیم. با آقای طارق رئیس کمپ اسپایر که ۴۲ یا ۴۳ کمپ در دنیا از آفریقا تا آمریکای لاتین دارد صحبت کردیم یکی از بزرگ‌ترین کمپ‌های اسپایر را در ایران بزنیم.

زمین و محل احداث کمپ را هم پیدا کرده بودیم اما… (خورشیدی اشاره می‌کند از پاری سن‌ژرمن بگوید) بله! از طریق همین آقای طارق با ناصر الخلیفی رئیس باشگاه پاری سن‌ژرمن ارتباط گرفتیم و هماهنگی لازم به عمل آمده بود.

قرار بود تیم ملی قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در پارک دو پرنس (ورزشگاه اختصاصی پاری سن‌ژرمن) اردو بزند. برای اخذ مجدد میزبانی که حق مسلم فوتبال ایران بود به دادگاه CAS هم رفتیم تا حق خودمان را از کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیریم.

این موارد و توسعه فوتبال میراث گران‌بهایی بود که فدراسیون ما با تلاش تمامی همکاران به جای گذاشت. در زمینه پزشکی هم (به فرهاد اشراقی اشاره می‌کند) می‌توانید از دوست خودتان دکتر امین نوروزی بپرسید که چه کارهای بزرگی انجام شد. در حال وارد کردن سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) بودیم و با کمک علیرضا فغانی به جای خوبی هم رسیدیم اما اجازه ندادند.

چه کسانی اجازه ندادند؟ این صحبت در جامعه فوتبال هم شنیده می‌شود که ورود سیستم کمک داور ویدیویی منافع شخصی بعضی‌ها را از بین می‌برد. با این حرف موافقید؟

بله، کاملا درست است مضاف بر این‌که هرکسی دوست داشت خودش VAR را به ایران بیاورد اما به این راحتی هم نیست. متأسفانه منافع شخصی برخی‌ها اجازه نداد این سیستم به موقع وارد ایران شود.

زمزمه‌هایی هم به گوش رسید مبنی بر این‌که شرکت واردکننده سیستم کمک داور ویدیویی متعلق به صهیونیست‌هاست و…

اتفاقا بعدا از این اتهام هم بنده تبرئه شدم. شرکتی که قرار بود این سیستم و تکنولوژی را به ایران بیاورد تحت لیسانس فیفا بود. فدراسیون جهانی فوتبال یک شرکت تجاری است. که منافع مالی خودش را جست‌وجو کرده و هر شرکتی را تایید نمی‌کند  اما برخی اصرار داشتند خودشان VAR را به ایران بیاورند تا سودش را ببرند! به همین دلیل سمپاشی کرده و اتهام همکاری با صهیونیست‌ها را زدند که بی‌اساس بود.

نقش علیرضا فغانی این وسط چه بود؟

علیرضا فغانی که افتخار داوری ایران، آسیا و حتی جهان است را خودم برگرداندم و قضاوت دربی و بازی استقلال و پرسپولیس را به او سپردم. از او باید در این راستا کمک می‌گرفتیم و فغانی هم بدون هیچ چشم‌داشتی کمک کرد. تا یادم نرفته بگویم حقوق و دستمزد داوران زمان من افزایش پیدا کرد و قصد داشتم آن را به ۲۵ تا ۳۰میلیون تومان برای هربازی برسانم که…

بگذارید راحت‌تر با شما صحبت کنیم. آقای عزیزی خادم! آمار تیم ملی در زمان شما فوق‌العاده بود و ۱۲ برد و یک تساوی در ۱۳ بازی جای بحثی باقی نمی‌گذارد و خارق‌العاده است اما اگر به عقب برگردید چه کاری را انجام نمی‌دادید؟ بزرگ‌ترین اشتباه شهاب‌الدین عزیزی خادم چه بود؟

این‌که شما عاری از اشتباه باشید که امکان‌پذیر نیست. آدم است و حتما هم اشتباهی مرتکب می‌شود و به قول روانشناسان تجارب قبلی به رفتارهای شما در آینده کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که با آن حجم از ویرانی و نابه سامانی روبرو بودم و برای من تخصص خیلی خیلی مهم  بوده است. الان که خوب فکر می‌کنم متوجه می‌شوم وفاداری بسیار مهم است و شاید به کسانی اعتماد کردم که وفادار نبودند!

مسیری که طی کردید درست بود؟ اشتباهی نداشتید؟

اگر باز هم به عقب بازگردم دوباره همان استراتژی را اتخاذ می‌کنم چون نتیجه‌اش مشخص است. شاید یک جایی تاکتیک را تغییر می‌دادم یا به بعضی‌ها اعتماد نمی‌کردم اما اشتباه خاص یا زیادی نداشتم.

شهاب عزیزی خادم

شهاب‌الدین عزیزی

آقای شهاب‌الدین عزیزی خادم، شما یک‌سری عباراتی را در مصاحبه‌ها و صحبت‌های خود مطرح کردید که حالا نمی‌خواهیم اشاره‌ای به آن داشته باشیم اما علیه خودتان از آن استفاده شد. لطمه نخوردید؟

مگر عبارات اعتقادی مشکلی دارد؟ ایمان، توسل و توکل به خدا به کسی ارتباطی ندارد! خیلی هم افتخار می‌کنم و این عبارات باعث عزت، عشق و افتخار من است.

البته همین جا به شما می‌گویم اگر من تیم ملی را قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم می‌کردم باز مرا برکنار می‌کردند. این تصمیم گرفته شده بود و طبق آمار و ارقام فدراسیون من و همکارانم بهترین فدراسیون تاریخ فوتبال ایران در همان یک سال بود.

آن فدراسیون به لطف الهی به شکوفایی رسیده و باعث شادی و شعف مردم شده بود اما یک‌سری دنبال انتقام بودند آن هم به هر قیمتی!

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یا بازی‌های تیم ملی را از طریق تلویزیون تماشا کردید؟

بله، برای من مهم بود تیم ملی موفق باشد. بچه‌ای که بزرگ کرده بودم را به نامادری سپردم اما نمی‌خواستم در آن مقطع به فیفا شکایت کنم تا تیم آسیب ببیند. متأسفانه در یک عملیات فریب و دستورالعمل تهمت، افترا و تخریب کار خودش را کرد. لطفا عنایت داشته باشید زمانی ما به جام جهانی صعود کردیم که ژاپن، کره جنوبی، عربستان و استرالیا هنوز صعود نکرده بودند و ایتالیا اصلا به جام جهانی نرسید.

(محمدرضا مدنی) انصافا در آن لحظاتی که بازی‌های تیم ملی را تماشا می‌کردید یک ثانیه هم فکر نکردید «حالا که من نیستم تیم ملی نتیجه نگیرد»؟!

نه! این تفکر به عنوان یک ایرانی آزاردهنده است. با آن تیم زندگی کرده بودم، شب‌بیداری کشیده بودم و مثل فرزندم بود. متأسفانه برخی حسودان با نفرت‌پراکنی و تهمت و افترا کمر به نابودی تیم ملی بستند و در این راه دست به خیلی کارها زدند.

چرا؟!

نمی‌دانم! اگر مشکل با عزیزی خادم داشتند خیلی راحت‌تر می‌توانستند بگویند بروم خانه‌ام بنشینم. تیم ملی که ساختم رکورد زد اما می‌گفتند برو خانه‌ات! اما کارهایی کردند که… آیا این معرفت بود؟ این اخلاق‌مداری بود؟

در کشور ما که خودمان را شیعه امیرالمومنین(ع) می‌دانیم شاهد رفتارهایی بودم که… شاید اگر عزیزی خادم در فوتبال مدیری  ناکارآمد و ناموفق بود این کارها را نمی‌کردند و برکنار نمی‌شدم!

من از مجمع رأی گرفته بودم و در این بزنگاه تاریخی و در آستانه دادگاه بزرگ ورزش و فوتبال، از قوه محترم قضاییه خواهش می‌کنم اگر عزیزی خادم متخلف است مرا هم محاکمه کنند.

مصاحبه اختصاصی خبرورزشی با شهاب‌الدین عزیزی

مصاحبه اختصاصی خبرورزشی با شهاب‌الدین عزیزی

چقدر امیدوارید دادگاه روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری به نفع شما حکم بدهد؟

اول و آخر توکلم خدا و توسل به مقربین درگاهش است و در پروسه حقوقی امید فراوانی دارم قوه محترم قضاییه به عنوان دستگاه عدالت و عدالتخانه کشور، به این موضوع ورود کرده و حق را به حق‌دار بدهد.

امیدوارم افرادی که در این پرونده محکوم می‌شوند درس تاریخی و عبرت‌آمیز بگیرند تا در آینده هر کاری دلشان خواست انجام ندهند؛ این‌که فدراسیون عزیزی خادم و همکارانش تیم ملی را به جام جهانی ببرند و زمانی پول و امکانات و … فراهم شد سر سفره حاضری بنشینند.

(اشراقی) به عنوان یک رسانه بی‌طرف یک سوال همین الان در ذهن من جرقه زد. اگر قرار بر رسیدگی بود، پس پرونده مارک ویلموتس چه شد؟

حتما بنویسید که یکی از اقدامات درست و اصولی فدراسیون فوتبال زمان بنده تشکیل تیم حقوقی جدید بود. از دکتر غلامرضا رفیعی و روزبه وثوق احمدی هم تشکر ویژه‌ای دارم که به همراه یک وکیل اسپانیایی زحمات زیادی کشیدند که غرامت ۶میلیون و ۵۰۰هزار یورویی مارک ویلموتس به ۳میلیون یورو تقلیل پیدا کرد.

مگر این تخفیف را فدراسیون فعلی نگرفت؟

نه!

(اشراقی) یعنی شما تخفیف گرفتید و فدراسیون شما این غرامت سنگین را شکست؟!

البته من در رسانه ملی هم اعلام کردم پول غرامت مارک ویلموتس را پرداخت نخواهم کرد! در اصفهان و نشست هیئت‌ها اعلام کردم ۵۰ درصد طلبی که از فیفا داریم را خرج استان‌های غیربرخوردار خواهم کرد. قصد داشتم این پول در استان‌هایی هزینه شود که تیم لیگ برتری ندارند اما اجازه ندادند!

چرا دائم در لفافه صحبت می‌کنید و اسم نمی‌آورید که چه کسانی اجازه ندادند؟

آقایانی که حتی نمی‌توانستند خودشان را به فدراسیون نزدیک کنند. سعی کردند پنهان شوند اما وقتی نان خامه‌ای آماده شد ناگهان سرو کله آن‌ها هم پیدا شد!

نان خامه‌ای؟!

بله، صعود بی‌دغدغه و سریع به جام جهانی که دوباره این افراد را پیدا کرد تا فوتبال ایران را با عملیات غیرقانونی به گروگان بگیرند! حالا من هستم، استوارتر از قبل هم هستم و یک قدم هم کوتاه نمی‌آیم.

قانون انشاالله یک محاکمه تاریخی و عبرت‌آموز خواهد داشت. کسانی که حدود ۲۰ یا ۳۰ سال در فوتبال هستند، فوتبال را نابود می‌کنند، می‌روند و دوباره پیدا می‌شوند!

باز تکرار می‌کنم خیلی‌ها و مردم فوتبال‌دوست ایرانی منتظر نتیجه این پرونده و شکایت هستند و امیدوارم حکمی قانونی و عادلانه بتواند چند ده میلیون دوست‌دار فوتبال در ایران را خوشحال کند.

مصاحبه اختصاصی با شهاب‌الدین عزیزی

  • منبع خبر : خبر ورزشي