محمد بهرامی درگذشت
محمد بهرامی درگذشت

محمد بهرامی طراح، گرافیست، نگارگر و از پایه‌گذاران گرافیک نوین ایران دوشنبه ٢۵ اردیبهشت ماه در ٩٧ سالگی درگذشت.

بهرام کلهرنیا از اعضای انجمن گرافیک ایران و از هنرمندان پیشکسوت  ضمن تایید این خبر گفت: متأسفانه محمد بهرامی امروز به رحمت حق رفتند. البته هنوز اطلاعی از جزئیات علت درگذشت ایشان ندارم.

وی گفت: ایشان از پیشگامان و بزرگان هنر مملکت بودند.

به گزارش زیرنویس،محمد بهرامی طراح، گرافیست و نگارگر دوشنبه ٢۵ اردیبهشت ماه درگذشت.

بیوگرافی محمد بهرامی

او دوازدهم مهرماه سال ۱۳۰۵ در رحمت‌آباد رودبار متولد شده بود.

بهرامی را می‌توان از پایه‌گذاران گرافیک و به ویژه طراحی روی جلد دانست.

این هنرمند تحصیلات ابتدایی را در تهران در دبستان‌های خاقانی (خیابان شاهپور) و ناصر خسرو (خیابان ایران) گذراند. او از همان کودکی به نقاشی علاقه‌مند بود و پدر که استعدادش را شناخت ، وی را به هنرستان هنرهای ملی (اداره صنایع مستظرفه ) برد تا نقاشی بیاموزد.

دوره متوسطه را در دبیرستان ایرانشهر به پایان رساند و سپس وارد دانشکده هنرهای زیبا شد.

وی نقاش، گرافیست و از پیشگامان تصویرگری کتاب کودک در ایران. با تأسیس آتلیه‌ی آرک در ۱۳۲۵ که از نخستین آتلیه های گرافیک در ایران بود به طراحی و صفحه بندی نشریات متعددی چون سپید و سیاه و فردوسی پرداخت.

دو سال بعد آتلیه آرک به آتلیه بهرامی تغییر نام می‌یابد و پس از مدتی بهرامی آتلیه جدید را “پارس” نام‌گذاری می‌کند که در خیابان شاه‌آباد ، کوچه محمودی قرار داشت.

بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی در این آتلیه کار کرده اند؛ از آن جمله :

مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، و … این آتلیه بعدها به آتلیه‌ی بهرامی و سپس به آتلیه پارس تغییر نام یافت.

طرح جلدهای بهرامی  آشتی بین فضای مینیاتورهای تجویدی‌وار و فضای مدرن. او سنت حکاکی روی فلز را به صورت هاشور به روی مقوای گلاسه ارایه کرد. در آثارش تلاشی بی‌وقفه برای حروف‌نگاری مدرن بر پایه خط فارسی دیده می‌شود.

دسامبر ۱۹۷۲ (۱۳۵۱) از سوی بخش فرهنگی سازمان ملل متحد ، آثار ایشان در مقر این سازمان در نیویورک به نمایش گذاشته شداستاد بهرامی پس از انقلاب  به تحقیق و تالیف درباره ” تاریخ هنر ایران ” می‌پردازد.

وی با استفاده از آگاهی و دانش خود از نقاشی مینیاتور ایرانی و اصول آکادمیک نقاشی اروپایی، برخی عناصر این دو سبک را باهم  در آمیخت و تصاویری نو در تصویرگری برای کتاب های کودکان و نوجوانان پدید آورد.

تصویرگری دو جلد قصه های برگزیده هزار و یک شب با گزینش و بازنویسی شمس الملوک مصاحب(۱۳۳۶ و ۱۳۳۷)

تصویرگری سه جلد نخست قصه های خوب برای بچه های خوب در دهه های ۳۰ و ۴۰

منبع:ایسنا

کودک ۲۴