آثار پیشگامان هنر نوگرا ی ایران روی دیوار می‌رود
آثار پیشگامان هنر نوگرا ی ایران روی دیوار می‌رود

اولین نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرا ی ایران در نگارخانه لاله برگزار می‌شود.​

 هنر نوگرا یا «مدرن» به مجموعه آثار و اندیشه‌های هنری گفته می‌شود که در نیمه دوم سده ۱۹ میلادی تا دهه ۱۹۷۰ میلادی رشد کردند و در آن‌ها، سنت‌های هنری کلاسیک جای خود را به نوآوری‌های شخصی در بهره‌گیری از ابزارهای هنری و کاربردهای هنر دادند. نخستین هنرمندان تلاش برای یافتن ارائه‌ای نوین و شخصی را ابداع کردند.

هنرمندان مدرن برای بیان شخصی، فرم‌های کلاسیک را کنار گذاشتند و به موازات مدرنیته ابداعات بسیاری را پدیدآوردند که توسط دیگر هنرمندان در سراسر جهان تکرار شدند.

با آنکه اغلب، هنر نوگرا به آثار تولید شده در دوره‌ای خاص در اروپا و ایالات متحده گفته می‌شود، اما تاریخ‌دانان هنر تلاش کرده‌اند تا مفهوم «نوین» و «معاصر» بودن هنر را در کارهای دیگر نقاط جهان بیابند. باید توجه داشت که مفهوم «هنر مدرن» و «هنر معاصر» مترادف همدیگر نیستند.

جامعه ایران در سده ۲۰ میلادی تغییرات بسیاری از دیدگاه سیاسی و اجتماعی به خود دید؛ این تغییرات در میان هنرمندان ایرانی به صورت کارهایی دیده می‌شوند که با آثار نقاشی و خطاطی سنتی ایرانی تفاوت داشتند.

مدرنیزاسیون در جامعه ایران در این دوره، باعث سوق هنرمندان به ارائه آثاری شد که در پیوند با سنت و گذشته ایران بوده‌اند.

نمایشگاه فروش آثار پیشگامان هنر نوگرا ایران

نگارخانه لاله نمایشگاه فروش آثار پیشگامان هنر نوگرای ایران را برگزار می کند. در این رویداد که با حمایت مجموعه‌داران شکل گرفته، ضمن ارائه آثار ارزشمند هنرمندان شاخص، گام‌هایی برای تشویق سایر مجموعه‌داران به خرید آثار تجسمی و تقویت بازار هنر معاصر برداشته است که در هر دوره از این برنامه به تعداد مخاطبان افزوده خواهد شد.

آثار پیشگامان هنر نوگرای ایران روی دیوار می‌رود

به گزارش زیرنویس،این نمایشگاه با حضور ۱۷ هنرمند و ۳۳ اثر به نمایش درخواهد آمد.

آثار هنرمندان به ترتیب شامل: هانیبال الخاص، فرامرز پیل آرام، ژازه تباتبایی، پرویز شاپور، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، مکرمه قنبری، منصور قندریز، رضا مافی، حسین محجوبی، اردشیر محصص، بهمن محصص، محمد مدبر، مرتضی ممیز، منوچهر نیازی، محمد علی کمال هدایت، منوچهر یکتایی است.

آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه ـ ۲۹ اردیبهشت ماه ـ از ساعت ۱۲ تا ۱۶ خواهد بود و از ۳۰ اردیبهشت ماه نیز تا سوم خرداد (شنبه تا چهارشنبه) ساعت ۹ تا ۱۸ قابل بازدید است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید آثار به نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌رویپارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.

منبع:ایسنا