طلسم می‌شکند، بلیت پاریس را رزرو کنید
طلسم می‌شکند، بلیت پاریس را رزرو کنید

بررسی فهرست نفراتی که سرمربی جدید تیم امید از آنها استفاده خواهد کرد، نشان از تشکیل تیمی خوب دارد؛ تیمی که باید طلسم ۵۰ ساله نرفتن به المپیک را بشکند.

طلسم می‌شکند، بلیت پاریس را رزرو کنید

بررسی فهرست نفراتی که سرمربی جدید تیم امید از آنها استفاده خواهد کرد، نشان از تشکیل تیمی خوب دارد؛ تیمی که باید طلسم ۵۰ ساله نرفتن به المپیک را بشکند.

طلسم می‌شکند، بلیت پاریس را رزرو کنید

به گزارش “ورزش سه”، تیم امید ایران نزدیک به نیم قرن است که رنگ حضور در المپیک را به خود ندیده؛ در همه این سال‌ها بعد از ناکامی ایران در رسیدن به بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی جهان همه کارشناسان و خبرگان عرصه فوتبال از برنامه‌ریزی دقیق برای ۴ سال بعد حرف زدند و اینکه زمان از دست نرود و همیشه نهایتا یک سال مانده به شروع مقدماتی المپیک کادر فنی امیدها شکل گرفته و این تیم با نفرات جدید کار خود را شروع کرده است.

برای المپیک پاریس هم همان ماجرای تکراری ادامه پیدا کرده و حالا در فاصله حدودا یک ساله تا شروع مقدماتی المپیک تیم امید ایران هنوز سرمربی جدید خود را نمی‌شناسد. اگرچه گمانه‌زنی‌های متعددی درباره سرمربی آینده زیر ۲۳ ساله‌های ایران انجام شده و مذاکراتی نیز با برخی مربیان صورت گرفته اما هنوز مدیران فدراسیون به جمع‌بندی نهایی نرسیدند و خبری از اعلام رسمی نام سرمربی نیست.

اگرچه سرمربی آینده تیم امید در انتخاب بازیکنان خود برای حضور مقتدرانه در رقابت‌های آینده اختیار تام دارد، اما می‌شود حدس زد که ترکیب نفرات این تیم از میان چه بازیکنانی انتخاب خواهند شد.

1876386
نزدیک به یک سال از جدایی مهدوی‌کیا گذشته و تیم امید هنوز سرمربی جدید به خود ندیده است.

“ورزش سه” در گفت‌وگو با کارشناسان فوتبال، برخی از سرمربیان و مربیان لیگ برتری و افرادی که شناخت کافی از بازیکنان جوان شاغل در فوتبال به فهرستی از بازیکنانی دست پیدا کرده که از نظر سنی شرایط حضور در تیم امید را دارند و البته از نظر فنی نیز کیفیتشان در راه رسیدن به المپیک به کمک فوتبال ایران خواهد آمد.

از نظر سنی متولدین ۱۱ دی ماه ۱۳۷۹ به بعد شرایط حضور در تیم امید و رقابت‌های هانگژو و همچنین مقدماتی المپیک را دارا هستند. بی‌شک این محدودیت باعث خواهد شد تا تعداد زیادی از بازیکنان کلیدی تیم‌های لیگ برتری به خاطر شرایط سنی (حتی چند ماه بزرگ‌تر) حضور در تیم امید را از دست بدهند اما به هر حال قوانین در این خصوص مشخص و برای همه کشورها یکسان است.

**دروازه‌بان؛ پدیده‌ها شانس بازی دارند

سرمربی آینده تیم امید بسیار بدشانس است که دروازه‌بانی مثل علیرضا رضایی چند ماه بزرگ‌تر از مرز سنی است. جالب است بدانید علاوه بر رضایی، چند دروازه‌بان دیگری که در زمان مهدوی‌کیا به تیم امید دعوت می‌شدند، دیگر شانسی برای حضور در این تیم ندارند. با این حال گلرهای دیگری هستند که نام آنها را به عنوان پدیده‌ شنیده‌ایم و حالا برای پوشیدن شماره یک امیدها می‌جنگند.
محمدرضا خالد آبادی دروازه‌بان جوان هوادار که امسال بازی‌های زیادی برای تیم تهرانی انجام داد، یکی از این نفرات است. خالدآبادی در حال حاضر در میان گلرهای واجد شرایط برای حضور در تیم امید بیشترین تعداد بازی را در لیگ برتر را انجام داده است. سینا سعیدی‌فر گلر سوم استقلال که امسال یک نیمه مقابل نفت مسجدسلیمان بازی کرده نیز شرایط مناسبی برای حضور در تیم امید دارد. سینا بختیاری دروازه‌بان نفت مسجدسلیمان،‌ پیام پارسا گلر نفت آبادان، محمد جواد کیا گلری که در پدیده مشهد بازی می‌کرد و حالا در آلومینیوم ذخیره پورحمیدی است، سینا بختیاری که در مسجدسلیمان شرایط بازی پیدا کرده و چند دروازه‌بان جوان دیگر از لیگ برتر و لیگ یک نفراتی هستند که برای حضور در ترکیب تیم امید رقابت خواهند کرد.

**مدافعان؛ عقب زمین محکم است!
یکی از اتفاقات خوبی که قطعا سرمربی آینده تیم امید را خوشحال خواهد کرد، داشتن چند دفاع وسط توانمند و باتجربه است. در روزهایی که سرمربیان لیگ برتری گاها از مدافعان وسط خود رضایت ندارند، وقتی شما تیمی در اختیار داشته باشید که مجبور باشید از میان سامان فلاح مدافع ملی‌پوش پیکان، محمدامین حزباوی مدافع موفق فولاد و تیم ملی جوانان، میلاد کُر بازیکن باتجربه تراکتور ، سینا عبداللهی مدافع فیکس نفت مسجدسلیمان و … فقط دو یا سه انتخاب انجام بدهید،‌قطعا حالتان خوب می‌شود.

1876384
سامان فلاح مدافع ملی‌پوش پیکان یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم امید خواهد بود که احتمالا بازوبند کاپیتانی این تیم را هم بر دست می‌بندد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرکز خط دفاعی، تیم امید از نظر بازیکن کمبودی ندارد و شاید بتوان اینطور برداشت کرد که دست سرمربی بعدی در این پست پر است و عقب زمین را محکم خواهد بست.
در دفاع کنار هم برخلاف تصورات بازیکنان جوان زیادی در لیگ برتر و لیگ یک هستند که شرایط مناسبی برای بازی در تیم امید را دارند. نفراتی که بعضی‌هایشان عضو ثابت تیم ملی جوانان بودند و بعضی هم در لیگ برتر و لیگ یک خود را به خوبی نشان داده‌اند.

**هافبک‌ها؛ تشکر از جوان‌گرایی در لیگ برتر
در لیگ برتر و لیگ دسته اول جاری، اکثر جوان‌گرایی‌های صورت گرفته از سوی سرمربیان تیم‌ها در پست هافبک وسط بوده است. بازیکنان زیادی هستند که همین حالا در ترکیب فیکس تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی خود به میدان می‌روند و جزو موفق‌ترین‌ها هستند. در این پست هم تعداد زیادی بازیکن به دلیل شرایط سنی نمی‌توانند در تیم امید باشند اما با شرایط موجود هم خط هافبک قدرتمند و خوبی برای زیر ۲۳ ساله‌های ایران پیش‌بینی می‌شود.
یاسین سلمانی هافبک سپاهانی‌ها سرآمد آنها است. بازیکنی که بازوبند کاپیتانی امیدها در زمان مهدوی‌کیا را بر دست داشت و در تیم مدعی قهرمانی لیگ هم نامش به چشم آمده است. در کنار او بازیکنان خوب دیگری نیز دارند که می‌توانند بار تیم امید در وسط زمین را بردارند. محمدحسین زواری هافبک جوان استقلال، حسین نخودکار بازیکن تکنیکی گل‌گهر، محمد عباسی از هوادار، امیرحسین عزیزی از پیکان، محمد قربانی از سپاهان، پویا مختاری از ذوب‌آهن و چندین بازیکن دیگر در لیگ برتر و لیگ یک توپ می‌زنند و شانس بالایی برای دعوت به تیم امید و بازی کردن دارند.

**وینگرها؛ فراوانی سرعت و تکنیک
وینگر اصطلاحی است که طی چند سال گذشته در فوتبال زیاد شنیده می‌شود. هافبک‌های کناری که با توجه به تغییرات ایجاد شده در سیستم بازی‌ تیم‌ها و نزدیک شدنشان به دروازه حریفان به آنها وینگر می‌گویند در فوتبال نقش زیادی دارند. با توجه به ویژگی بارز نفرات این پست که دوندگی و سرعتی بودن است، خیلی از مربیان ترجیح می‌دهند از نفرات جوان در این پست استفاده کنند که حالا همین مسئله به سود تیم امید خواهد شد.
در لیگ برتر نفرات زیادی هستند که توانایی بازی در تیم امید را دارند؛ محمدحسین اسلامی از ذوب‌آهن، آریا یوسفی از سپاهان، عرفان شهریاری از گل‌گهر، فردین رابط بازیکن سابق استقلال و کننی دالکورد سوئد، فرهاد زاوشی از هوادار، علی زارع از پیکان، مهدی احمدی از نفت مسجدسلیمان، مهدی هاشمی نژاد از تراکتور و چندین بازیکن دیگر از لیگ برتر و لیگ یک و حتی آکادمی باشگاه‌ها (تیم امید) شرایط حضور در تیم زیر ۲۳ ساله‌های ایران را دارند.

**مهاجمان؛ امیدمان به شما گلزن‌ها است
اگرچه ضعف گلزنی در لیگ برتر فوتبال ایران یکی از مسائلی است که کاملا در دو، سه سال گذشته به چشم آمده و تیم‌های باشگاهی را مجبور به جذب بازیکنان خارجی در خط حمله کرده، اما همین حالا نیز مهاجمان جوان زیادی حضور دارند که می‌توانند گره از کار تیم امید باز کنند. سرشناس‌ترین چهره‌ای که می‌تواند برای تیم امید ایران در خط حمله بازی کند، اللهیار صیادمنش است. ستاره ایرانی تیم هال سیتی انگلیس که سابقه بازی برای تیم ملی ایران را نیز دارد و با توجه شرایط سنی‌اش می‌تواند در راه المپیک کمک‌حال امیدها باشد.
جدا از صیادمنش سه بازیکن لژیونر دیگر هم هستند که می‌توانند به اردوها دعوت شوند. آروین جواد کالمرزی بازیکن دو ملیتی ایرانی- هلندی که یکی، دو بار در زمان مهدوی‌کیا هم دعوت شد و برای آلمره سیتی توپ می‌زند به همراه یادگار رستمی پدیده اول آکادمی کیا که حالا در لیگ چین فعالیت دارد و همچنین سلمان توماج بازیکن ایرانی- ترکیه‌ای فنرباغچه سه بازیکن دیگری هستند که می‌توانند در خط حمله برای امیدها مفید باشند. امیر علی صادقی جوان گلزن استقلال که به خاطر ترافیک خط حمله فرصت زیادی برای بازی کردن نداشته هم گزینه جذابی برای خط حمله امیدها است.
در کنار این نفرات احمد شریعت‌زاده از نفت آبادان، سعید سحرخیزان مهاجم اول تیم جوانان و بازیکن هوادار، آریا برزگر از نفت مسجدسلیمان، دانیال ترکمان از پیکان که آقای گل لیگ امیدها شده، عباس زراعت‌کار از مس کرمان،‌سینا حاتمی از خیبر و … سایر نفرات خط حمله هستند که البته با توجه به ترافیک موجود، سرمربی جدید امیدها انتخاب های سختی از میان بازیکنان واجد شرایط خواهد داشت.

**مسئله خاص اللهیار؛ بیا و کمک کن!
در سال‌های گذشته یکی از مشکلات تیم امید، عدم حضور ستاره‌ها در اردوها بوده است. در گذشته بازیکنانی نظیر سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مهدی قایدی و خیلی‌های دیگر در مقاطعی به خاطر شرایطی که در تیم ملی بزرگسالان و تیم‌های باشگاهی خود در اروپا داشتند، از حضور در تیم امید سر باز زدند. حالا هم چنین شرایطی درباره اللهیار صیادمنش وجود دارد. بازیکنی که سال‌ها است در خارج از کشور توپ می‌زند و حالا برای بازی کردن در تیم امید هم نیاز به راضی کردن باشگاه او است و هم اینکه خودش راضی به این مسئله شود.

1876387
بزرگ‌ترین ابهام تیم امید در خط حمله است؛ اگر اللهیار صیادمنش ستاره ایرانی شاغل در انگلیس دعوت این تیم را قبول کند، خیالمان از خط حمله‌ راحت‌تر می‌شود.

**نگرانی درباره بازیکنان مورد اعتماد قلعه‌نویی
یکی دیگر از دغدغه‌های کادر فنی آینده امید درباره بازیکنانی است که در تیم ملی بزرگسالان عضویت دارند. علاوه بر اللهیار صیادمنش که ممکن است از سوی قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت شود،‌ نفراتی نظیر سامان فلاح، محمدامین حزباوی و یاسین سلمانی جزو بازیکنانی هستند که امیر قلعه‌نویی هم روی آنها نظر دارد. آنها نفرات کلیدی تیم امید محسوب می‌شوند اما ممکن است همزمانی اردوهای امید و تیم ملی بزرگسالان مانع از حضور شان در اردوی امیدها شود. مسئله‌ای که دست سرمربی آینده امید را خالی می‌کند.

**فهرست بازیکنانی که شانس زیادی برای دعوت به اردوی تیم فوتبال امید دارند، به شرح ذیل است:

-دروازه‌بان‌ها: محمدرضا خالدآبادی (هوادار)، سینا سعیدی‌فر (استقلال)، پیام پارسا (نفت آبادان)، محمدجواد کیا (آلومینیوم)، ادیب زارعی (شاهین بوشهر)، سینا بختیاری (نفت مسجدسلیمان)، محمد خلیفه (پرسپولیس)، مهران حیدری (مس رفسنجان) و افشار صداقت (ملوان)

-مدافعان وسط: سامان فلاح (پیکان)، محمدامین حزباوی (فولاد)، میلاد کُر (تراکتور)، دانیال ایری (ذوب آهن)، محمد رضا بردبار (ملوان)، سینا عبداللهی (نفت مسجدسلیمان)، سعید ایرانخواه (فجرسپاسی)، امین پیرعلی (آکادمی کیا)، و محمدرضا حسینی (پیکان)

-مدافعان راست: سامان تورانیان (مس کرمان)، علی رمضانی (پیکان)، فیاض میردورقی (نفت آبادان)، علیرضا بابایی (پرسپولیس) و علی اکبر رنجبر (پیکان)

-مدافعان چپ: امیر جعفری (گل‌گهر)، جلال مداحی (ذوب‌آهن)، یونس اکبرپور (آلومینیوم)،‌ حسین گودرزی (نفت مسجدسلیمان) و مرصاد صیفی (نساجی)

-هافبک‌ها: یاسین سلمانی (سپاهان)، محمد قربانی (سپاهان)، امیرحسین عزیزی (پیکان)، محمدحسین زواری (استقلال)، پویا مختاری (ذوب‌آهن)، علیرضا باویه (فولاد)، اصغر صادقی (مس رفسنجان)، ارشیا سرشوق (سپاهان)، بهزاد سلامی (تراکتور)، مصطفی شیخ (گل‌گهر)، حسین نخودکار (گل‌گهر)، محمدرضا شکیب‌خو (آلومینیوم)، محمد عباسی (هوادار)، محمد صالح محمدی (مس کرمان)، متین پارسا (نفت مسجدسلیمان)، علیرضا صفری (سایپا) و حسین رنجبر (پارس جنوبی)

-وینگرها: ‌آریا یوسفی (سپاهان)، عرفان شهریاری (گل‌گهر)، محمدحسین اسلامی (ذوب‌آهن)، امیرمحمد محکم کار (سایپا)، علیرضا خدایی (آلومینیوم)، فردین رابط (دالکورد سوئد)، محمدمهدی احمدی (نفت مسجدسلیمان)، علی زارع (پیکان)، محمد جواد حسین‌نژاد (سپاهان)، مهدی هاشمی‌نژاد (تراکتور)، فرهاد زاوشی (هوادار)، محمدرضا عباسی (نساجی)، اسلام طلب (آکادمی کیا)، عرفان قربانی (آکادمی کیا) و امیرحسام صفی‌زاده (چادرملو)

-مهاجمان: اللهیار صیادمنش (هال سیتی)، امیر علی صادقی (استقلال)، آروین جواد کالمرزی (آلمره سیتی هلند)، سلیم توماج (فنرباغچه)، آریا برزگر (نفت مسجدسلیمان)، یادگار رستمی (پوگون شچچین)، احمد شریعت‌زاده (نفت آبادان)، سعید کریم‌آذر (تراکتور)، سعید سحرخیزان (هوادار)، امیر شهیم (ملوان)، ابوالفضل بابایی (فجر سپاسی)، عباس زراعتکار (مس کرمان)، محمد حسین باصری (نفت آبادان)، دانیال ترکمان (پیکان)، طاها طباطبایی (سایپا)، محمدحسین علیپور (مس شهر بابک) و سینا حاتمی (خیبر خرم‌آباد)

1876385
آین آخرین تصویر از تیم امید ایران است؛ تیمی که حالا به واسطه محدودیت سنی بسیاری از بازیکنان یک سال پیش خود را هم در اختیار نخواهد داشت.

**به این اسامی اضافه می‌شود!
اگرچه کارشناسان “ورزش سه” سعی کرده‌اند در این فهرست، نام همه بازیکنانی که واقعا شایستگی حضور در تیم امید را دارند، بگنجانند اما بدون شک ممکن است سرمربی آینده تیم امید روی برخی نفرات که نامشان در لیست بالا وجود ندارد، نظر داشته باشد. به همین خاطر قطعا به لیست بازیکنانی که در اسکواد تیم امید خواهند بود، اضافه خواهد شد و شاهد تکمیل فهرست خود می‌شویم.

  • منبع خبر : ورزش 3