احتمال فکرِ خودکشی در چه فصل و روزی بیشتر است.
احتمال فکرِ خودکشی در چه فصل و روزی بیشتر است.

در حالی که افراد ممکن است تصور کنند خودکشی در ماه‌های زمستان شایع‌تر است، در واقع فکر به خودکشی در بهار و اوایل تابستان به اوج خود می‌رسد.

به گزارش زیرنویس به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافته‌اند که افکار خودکشی از ماه دسامبر (آذر) شروع می‌شود، اما پس از آن چند ماه طول می‌کشد تا به “نقطه اوج” برسند.

بر اساس یک مطالعه جدید، مردم همچنین بیشترین آسیب پذیری را برای پایان دادن به زندگی خود بین ساعت ۴ تا ۵ صبح دارند.

«برایان اوشی»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه ناتینگهام انگلستان، می‌گوید: «به خوبی مستند شده است که زمستان زمانی است که افراد مبتلا به مشکلات روانی ممکن است با بدتر شدن خلق و خو و افسردگی دست و پنجه نرم کنند. در واقع، اختلال عاطفی فصلی یک موضوع شناخته شده مرتبط با تغییر فصل است که بر سلامت روان بسیاری از افراد تأثیر می‌گذارد.»

او در نشریه خبری دانشگاه گفت: «ممکن است شگفت‌انگیز به نظر برسد که بهار، زمانی که ممکن است روحیه مردم بهبود یابد، در واقع زمان بزرگ‌ترین خطر است.»

او توضیح داد: «بین آذر تا خرداد، خطر رفتار خودکشی افزایش می‌یابد و ما احساس می‌کنیم که این اتفاق می‌افتد زیرا بهبود تدریجی در خلق و خو و انرژی آنها ممکن است آنها را قادر به برنامه‌ریزی و انجام اقدام به خودکشی کند.»

برای این مطالعه، بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا پرسشنامه‌های مربوط به خلق و خوی و افکار خود را در مورد خودکشی و خودآزاری در یک دوره شش ساله تکمیل کردند. پاسخ دهندگان به سه گروه تقسیم شدند: کسانی که قبلاً اقدام به خودکشی کرده بودند.

کسانی که افکار خودکشی یا خودآزاری غیرخودکشی داشتند. و کسانی که قبلاً هیچ آسیبی به خود نزده، افکار یا رفتارهای خودکشی نداشتند.

در طول شش سال، محققان متوجه افزایش کلی افکار خودزنی شدند. یافته‌ها نشان داد که فصل بر خلق و خو و میل به مُردن تأثیر می‌گذارد، به ویژه در افرادی که قبلاً اقدام به خودکشی کرده بودند.

  • منبع خبر : مهر