کد خبر : 5013
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 بهمن 1398 - 6:32

صبر فقط برای هنگام سختی نیست / مذمت بخل و فخرفروشی

صبر فقط برای هنگام سختی نیست / مذمت بخل و فخرفروشی

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۱۹ بهمن‌ماه در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با اشاره به آیات ۶۸ تا ۷۰ سوره مبارکه زخرف گفت: در آیه ۶۸ این سوره، «یَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» خداوند فرموده است که ای عباد و بندگان من هیچ

آیت الله مهدی هادوی تهرانی به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۱۹ بهمن‌ماه در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با اشاره به آیات ۶۸ تا ۷۰ سوره مبارکه زخرف گفت: در آیه ۶۸ این سوره، «یَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» خداوند فرموده است که ای عباد و بندگان من هیچ خوف و حزنی در روز قیامت برای شما نخواهد بود و در آیه ۶۹ «الَّذِینَ آمَنُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا مُسْلِمِینَ» هم به توصیف «بندگان و عباد خود» پرداخته است.

وی افزود: در آیه ۶۹ فرموده بندگان من کسانی هستند که به نشانه‌های ما ایمان آورده‌اند؛ این نشانه‌ها را خداوند دائما در قرآن تذکر داده است؛ نه فقط آیات قرآن نشانه هستند، بلکه زمین و آسمان و انسان، برف، گیاهان، باران و … را به عنوان نشانه برای ایمان آوردن بندگان یادآوری کرده است؛ این‌ها کسانی هستند که تسلیم در برابر خدا هستند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه «مسلم» به معنای اصطلاحی آن مدنظر نیست، بلکه معنای لغوی یعنی تسلیم در برابر فرمان الهی در اینجا مد نظر است، تصریح کرد: البته مسلمین در مراتب مختلف ایمان و اسلام قرار دارند، در رأس، کسانی مانند پیامبر و امام علی(ع) هستند که به تعبیر خودشان چیزی نمی‌بینند، مگر اینکه قبل و همراه و بعد از آن خدا را می‌بینند و  در مراتب بعدی هم افراد دیگر قرار دارند تا افرادی که در پایین‌ترین سطح هستند.

آیت‎الله هادوی تهرانی با اشاره به آیه ۷۰ این سوره «ادْخُلُوا الْجَنَّهَ أَنْتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ» اظهار کرد: به همان میزانی که افراد به آیات خداوند ایمان دارند و تسلیم خدا هستند، به همان مقدار هم مشمول «لا خوف علیهم و لا یحزنون» و ورود به بهشت خواهند شد و لذت آن را می‌برند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در سه آیه بعد هم به نعمت‌های بهشتی اشاره کرده است که ان‌شاءالله همه اهل بهشت باشیم و آن را ببینیم.

وی افزود: آیت‌الله بهاءالدینی در جلسه‌ای خطاب به یکی از علمای کبار حوزه فرمودند که باور کنیم که خدایی هست که برای ما این سخن تعجب داشت، ولی واقعاً اگر به این مسئله توجه داشته باشیم، مرتکب گناه و هزل و هجو نمی‌شویم. 

مذمت فخرفروشی و بخل

این استاد حوزه همچنین در ادامه تفسیر سوره حدید به آیات ۲۲ تا ۲۴ این سوره اشاره کرد و گفت: براساس این آیات، هر مقداری از مشکلات که به انسان می‌رسد، در کتاب و لوحی ثبت شده و این کار برای خدا آسان است.

وی افزود: در آیه ۲۳ این سوره فرمود: «لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» مانند کسانی نباشیم که با یک موفقیت کوچک خود را گم کرده و حواسشان پرت می‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه آیه ما را به داشتن ظرفیت و صبر دعوت کرده است، اظهار کرد: انسان باید در مشکلات و سختی، صبور باشد و سخت‌تر از آن صبر در گشایش و بسط رزق و روزی است؛ برخی تصور می‌کنند که صبر فقط در سختی‌ها لازم است، ولی صبر در گشایش سخت‌تر است، چون انسان ممکن است به سمت و مقامی مانند نمایندگی مجلس و برسد و خودش را گم کند، همان طور که برخی هنوز تایید صلاحیت نشده، خیال و توهم آنان را می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در خاتمه آیه فرموده است که خداوند انسان‌های مختال فخور را دوست ندارد و در آیه بعد «الَّذِینَ یَبْخَلُونَ وَیَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَمَنْ یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» به توضیح ویژگی این افراد پرداخته و فرموده است که بخل و دعوت دیگران به بخل، مهمترین ویژگی آنان است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

طراحی سایت تدبیرنت