کد خبر : 28677
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 فروردین 1399 - 8:36

ضرر در اسلام جایگاهی ندارد / به مباحث سلامت توجه داشته باشیم

ضرر در اسلام جایگاهی ندارد / به مباحث سلامت توجه داشته باشیم

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، عصر چهارشنبه، ۶ فروردین‌ماه در برنامه سخنرانی روزانه که به‌صورت آنلاین در شبکه اینستاگرام پخش شد، گفت: اسلام دارای قاعده لاضرر ولاضرار فی‌الاسلام است یعنی مسلمان باید به‌گونه‌ای زندگی کند که نه ضرر برساند و نه ضرر ببیند. وی با بیان

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، عصر چهارشنبه، ۶ فروردین‌ماه در برنامه سخنرانی روزانه که به‌صورت آنلاین در شبکه اینستاگرام پخش شد، گفت: اسلام دارای قاعده لاضرر ولاضرار فی‌الاسلام است یعنی مسلمان باید به‌گونه‌ای زندگی کند که نه ضرر برساند و نه ضرر ببیند.

وی با بیان اینکه مهم‌تر از نماز، حج، روزه و غیره واجبات دینی نداریم، افزود: انجام همین واجبات دینی هم اگر مستلزم ضرر به انسان شد، اسلام دستور می‌دهد که به‌گونه‌ای به جا آورد که متحمل ضرر نشود.

حدائق به ذکر مثالی در این باره پرداخت و افزود: به‌عنوان مثال فردی می‌خواهد نماز بخواند اما آب برای او ضرر دارد، اینجا دستور اسلام آن است که وضو نگیرد و به جای آن تیمم کند؛ در صورتی که آب در وضو گرفتن دارای آثار معنوی است ولی هنگامی که ضرر داشته باشد، اسلام جایگزین آن را ارائه می‌دهد.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: آن شخص بیماری که دچار بیماری سوختگی است و نمی‌تواند وضو بگیرد اسلام به او دستور دیگری می‌دهد چنانچه خداوند در قرآن کریم نیز فرموده است «لَا یکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا…؛ خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‌‌اش تکلیف نمى‌کند…» (آیه ۲۸۶ سوره بقره). این نمازی که باید با آداب و شرایط درست به‌جا آورده شود، اگر کسی توانایی ایستاده نماز خواندن را ندارد می‌گوید نشسته نمازت را بخوان؛ نشسته برایش ممکن نیست، می‌گوید در حال خوابیده نمازت را بخوان.

وی مسئله روزه را نیز مثال زد و گفت: روزه گرفتن در ماه رمضان یک امر واجب است البته طبق دستور اسلام این روزه بر کسی واجب است که توانایی انجام روزه را داشته باشد و اگر شخصی بیمار بود و روزه برای او ضرر داشت نه تنها کار خوبی نکرده و روزه او باطل است، بلکه کفاره هم باید بدهد.

در انجام عبادات سلیقه‌ای عمل نکنیم

حدائق با تأکید بر اینکه این بدن متعلق به خدا است و ما نباید در امورات مختلف عبادی سلیقه‌ای عمل کنیم، گفت: اگر کسی توانایی انجام حج را از نظر جسمی ندارد و برایش ضرر دارد، حج بر او واجب نیست. مستطیع نیست و اصلاً استطعات برای او نمی‌آید.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: خداوند در اسلام حتی برای اساسی‌ترین واجبات دین هم تبصره وارد کرده است و اگر ایجاد ضرر کنند، برای آن‌ها تخفیفاتی دیده است، پس در شرایط شیوع کرونا هم باید به این نکته توجه کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در شرایط شیوع کرونا، اطبا و صاحب‌نظران و متخصصان فن پزشکی بر این نظر دارند که برای کنترل و مهار این بیماری باید از اجتماعات پرهیز شود. در اینجا نباید یک فکر استبدادگونه‌ای داشته باشیم. درست است حرم‌های ائمه اطهار(ع) ملجأ و محل رجوع و مایه آرامش مؤمنان هستند و در طول تاریخ هم شاهد کرامات آنان بوده‌ایم اما در بیماری کرونا، باید به مباحث سلامت توجه داشته باشیم.  

حدائق تأکید کرد: اگر در زمان معصومین بودیم و چنین مسئله‌ای رخ می‌داد و این چنین بیماری شیوع پیدا می‌کرد، قطعاً توصیه دین و ائمه معصومین برگرفته از همین بود که باید اصول بهداشتی را رعایت کرد.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز گفت: آنچه خداوند از عقل به ما عنایت کرده است و هرچه که عقل سلیم حکم می‌کند و شرع هم آن را می‌پذیرد باید انجام دهیم و اصولاً هرچه شرع مقدس و سخنان معصومین می‌گویند، عقل سلیم هم آن را پذیراست.

بدن امانت خداست

وی به حمله برخی از گمراهان به حرم‌های معصومین در روزهای اخیر بعد از تعطیلی این اماکن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این چند روز اخیر، بازخوردی از عملکرد تندروی و افراطی بعضی از افراد در هجوم به حرم‌های مطهر اولیای معصومین در رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شد که وضعیت خوبی نداشت. دشمن ارزان از ما می‌خرد گران به ما می‌فروشد. یورش آوردن به درب حرم مطهر و آن را با اجبار و اکراه و بی‌احترامی باز کردن خودش یک نوع بی‌ادبی است.

حدائق اظهار کرد: کسانی که به درب حرم‌ها یورش آوردند، چطور می‌خواهند حرمت امامزاده و معصوم را رعایت کنند؟ آیا چنین ورودی بی‌ادبی و توهین نیست؟ این آمد و شدها موجب انتقال ویروس به دیگران می‌شود و حفظ سلامت بدن هم به لحاظ شرعی واجب است زیرا این بدن امانت خداست و متعلق به ما نیست و در برابر آن مسئولیت داریم.

وی اضافه کرد: وقتی خداوند بار سنگین واجبات را بر می‌دارد و تخفیف می‌دهد تا سلامتی شخص حفظ شود، ما چطور می‌توانیم به خومان اجازه بدهیم که آزادانه در شرایط شیوع کرونا به هر اجتماعی که می‌خواهیم برویم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) که فرمودند نیت مؤمن بهتر از عمل اوست، گفت: در هر نقطه‌ای از عالم که هستید، اگر نیتتان این بود که در همین ساعت در فلان مکان مقدس باشم، قطعاً ثواب این نیت به شما می‌رسد.

لزوم توجه به توصیه‌های مراجع

حدائق با تأکید بر اینکه در این شرایط باید به توصیه‌های مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری که همراه با نظام سلامت است، توجه کنیم، گفت: قریب ۱۰۰ سال پیش بیماری وبا در عراق شایع شد به‌طوری که در یک روز چندین هزار نفر در نجف و کربلا از دنیا رفتند و مراجع آن زمان به اجماع فتوا دادند که کسی به زیارت قبور ائمه نرود و مردم در خانه‌هایشان بنشینند تا بیماری کنترل شود و با همان تدبیر عالمانه و خردمندانه مراجع آن وقت، این بیماری مدیریت شد لذا اکنون هم باید به توصیه‌های مراجع توجه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های عبد بودن این است که انسان مطیع مولی باشد، گفت: وقتی که علما و بزرگان دین با استناد به آیات و روایات مردم را راهنمایی می‌کنند، ما هم باید به این توصیه‌ها عمل کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

طراحی سایت تدبیرنت