کد خبر : 5539
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 بهمن 1398 - 20:06

۵ راهبرد ملی سند توسعه آموزش عمومی قرآن عرضه‌محور است

۵ راهبرد ملی سند توسعه آموزش عمومی قرآن عرضه‌محور است

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاه و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، عصر امروز، ۲۱ بهمن‌ماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و حضور سایر اعضای کمیسیون در اتاق جلسات این وزارتخانه برگزار شد. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از تلاش‌هایی که

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجاه و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، عصر امروز، ۲۱ بهمن‌ماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و حضور سایر اعضای کمیسیون در اتاق جلسات این وزارتخانه برگزار شد.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از تلاش‌هایی که در این عرصه انجام شده است و ابراز خوشحالی از اینکه در جمعی حاضر شده که همه دغدغه قرآنی دارند، تأکید کرد: امیدوارم ما هم همراه و همگام با شما در راستای این هدف مقدس، تلاش کنیم. قرار بود تا این کمیسیون مستقیماً با وزیر آموزش و پرورش مرتبط باشد و دبیر سابق این کمیسیون و دبیرخانه آن پیگیر این موضوع بودند که در نهایت این امر انجام شد و این مسئولیت مستقیماً در حوزه وزارتخانه انجام می‌شود و دکتر مهدی نویدادهم نیز از بزرگان آموزش و پرورش و دارای سابقه خوبی در آموزش و پرورش و فعالیت‌های قرآنی هستند که مسئولیت این کمیسیون را عهده‌دار می‌شوند که انشاءالله شاهد نتایج بهتر و مناسبت‌تر در آینده باشیم.

گزارش تصویری جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه بیشترین بار کار کمیسیون آموزش عمومی قرآن همچنان بر روی معاونت فرهنگی و پرورشی در سراسر کشور است، اظهار کرد: همچنان همکاری‌ها ادامه پیدا می‌کند و سطح دیگری اضافه شده تا کارها با قوت بیشتری انجام شود.

هنوز اقدام معینی انجام نداده‌ایم. در همه نهادهای عمومی کشور رایج است که معمولاً هر فردی که گزارش می‌دهد، معطوف به اقدام‌هاست؛ نه نتایج و دستاوردها را پایش می‌کنیم و نه به ارزیابی درست آن می‌پردازیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیش‌نویس‌هایی که از جلسات این کمیسیون در اختیارش قرار گرفت و همچنین پس از شنیدن نظرات اعضا و گزارش‌های این جلسه، ادامه داد: نخستین حسی که پس از خواندن مطالب و شنیدن گزارشات و نظرات به من دست داد، این بود که همه اینها در نقش دور خیز کردن برای رسیدن به هدف است. ما هنوز اقدام معینی انجام نداده‌ایم. یکی از تأسف‌های اساسی‌ام در همه نهادهای عمومی کشور و دستگاه‌های اجرایی به ویژه نهادهای فرهنگی این موضوع رایج است که معمولاً هر فردی که گزارش می‌دهد، معطوف به اقدام‌هاست؛ نه نتایج و دستاوردها را پایش می‌کنیم و نه به ارزیابی درست آن می‌پردازیم. هدف ما این است که اتفاقی در فرهنگ قرآنی کشور رخ دهد.

نرسیدن به نتیجه
وی افزود: همه این نشست و برخاست‌ها، این سندها و مجموعه اوراقی که تولید می‌کنیم، این است که اتفاقی در میدان عمل بیفتد، اما ارزیابی دوستان در این جلسه این است که هنوز راه نرفته بسیاری در پیش داریم، با اینکه گمان نمی‌کنم زمان کمی به این امر اختصاص داده باشیم. مثلاً در آموزش و پرورش ۵۰۰ ساعت در دوره ابتدایی زمان برای قرآن اختصاص داده، اما با این وجود، دانش‌آموزان نمی‌توانند قرآن بخوانند. این نشان می‌دهد که درست به جلو نمی‌رویم و مسئله این نیست که کار نمی‌کنیم، بلکه مسئله این است که کار و تلاش می‌کنیم، اما به نتیجه نمی‌رسیم.

5 راهبرد ملی سند توسعه آموزش عمومی قرآن عرضه‌محور است | همراستا شدن مأموریت‌ها

حاجی‌میرزایی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم پرورش پرداخت و با تأکید بر اینکه ما هم سرباز حوزه قرآن، عترت و نماز هستیم، گفت: زمان آن رسیده است که ارزیابی دقیق‌تری انجام دهیم و ببینیم چرا علی‌رغم اینکه زمان به این موضوع اختصاص می‌دهیم و با ۱۵ میلیون دانش‌آموز را در طول یک سال به طور منظم در اختیار داریم، چرا به آن اهداف مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم.

استراتژی پیش‌بینی نشده است
وی با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن، اظهار کرد: تقریباً پنج راهبرد این سند، عرضه‌محور است و هیچ استراتژی برای تقاضا پیش‌بینی نشده است. ممکن است بگوییم این وجه در کارگروه‌های دیگر حوزه فرهنگ و ارشاد تشکیل می‌شود، اما هدف‌هایی که در این سند است، اگر صرفاً مبتنی بر عرضه اقدامات و فعالیت‌های مختلف شود و موجب برانگیختن شوقی نشود و تنها ساعاتی را به آنها اختصاص دهیم و نتایجی را داشته باشیم، فایده ندارد، چرا که اگر شوقی برانگیخته شود، افراد خود به میدان می‌آیند و کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. لذا این مجموعه هدف بزرگی دارد و ما هم نمی‌خواهیم مشمول این گلایه رسول الله(ص) باشیم که «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا».

اگر هدف‌هایی که در این سند است، صرفاً مبتنی بر عرضه اقدامات و فعالیت‌های مختلف شود، فایده ندارد، چرا که اگر شوقی برانگیخته شود، افراد خود به میدان می‌آیند و کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اشتغال و مأموریت ما نه به عنوان وزیر آموزش و پرورش بلکه به عنوان فردی که داعیه دین‌داری دارد، به قرآن قطعی و یقینی است، بنابراین باید برائتمان نیز قطعی و یقینی باشد و مقید باشیم که این مأمویت انجام شود. لذا همه تلاشمان را در این زمینه می‌کنیم و از هم‌فکری صاحبان نظر استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا گامی به سمت جلو برداریم.

وی ادامه داد: نقدی که می‌توان به این جلسه گرفت، این است که چرا دبیران برخی از کارگروه‌ها در جلسه حضور نداشتند و نمایندگانی را از سوی خود یا نایب‌هایی را فرستاده بودند؟ باید زمان جلسه طوری طراحی شود که این غیبت‌ها را شاهد نباشیم و حتماً از جلسات آینده، تمام افرادی که در حوزه آموزش و پرورش مسئول هستند، باید حضور داشته باشند. همچنین در جلسه، سه کمیته اعلام کردند که یک هفته دیگر کارشان نهایی می‌شود که اگر قرار است این امر رخ دهد، جلسه را می‌توانستیم هفته آینده بگذاریم که اقلاً کار نهایی آنها در دستور قرار گیرد.

آفت بزرگ

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه جمع حاضر، جمع با اهمیتی است، اظهار کرد: بنابراین این جلسه باید خروجی داشته باشند و اینکه تنها برای هم صحبت کنیم و سپس برویم و اتفاق خاصی نیفتد، نباید این‌گونه باشد. خواهشم این است که در دبیرخانه وقت جدی بگذارند، فردی که وقت می‌گذارد و در این جلسه می‌آید، هنگام خروج باید فکر کند که اتفاقی افتاده است تا انگیزه دوستان نیز برای آمدن به این نشست‌ها بیشتر شود.

وی با اشاره به تعامل بیش از پیش دبیرخانه با کمیته‌ها و کارگروه‌ها با یکدیگر، تصریح کرد: یکی از آفت‌هایی که نسبتا نیز بزرگ است، اینست که ما باهم خوب ترکیب نمی‌شویم، یعنی هنگامی که مسئولیت‌ها را بین ما توزیع کردند و به ما گفتند کاری را انجام دهیم، ترکیب ما مفید‌تر است. این تعبیر را بکار می‌برم که مأموریت ما ساختن یک عمارت است، این ساختن عمارت، مصالح و نقشه‌ای می‌خواهد، اما باید همه اینها باهم جمع شود تا آن عمارت ساخته شود، اگر همه اینها اتفاق بیفتد و آن عمارت ساخته نشود، عملا دپوی مصالح کرده‌ایم. یعنی همه انرژی را گذاشته و کار را کرده‌ایم، اما آنجا که باید ترکیب می‌شد، انجام نشد. اکنون که محدودیت منابع و امکانات داریم، همراستا شدن مأموریت‌ها، در کنار هم قرار گرفتن ما و انجام دادن دقیق‌تر کارها در کنار هم، قطعاً می‌تواند مفاهیم را به نحو بهتری تحقق بخشد.

5 راهبرد ملی سند توسعه آموزش عمومی قرآن عرضه‌محور است | همراستا شدن مأموریت‌ها

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: ما مدیون قرآن هستیم و با همه وجود خود را مدیون آن می‌دانیم و همه تلاش و کوشش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم و نیازمند کمک فکری همه صاحب نظران هستیم و برای پرثمرتر شدن آنها باید جلساتی پیش از اینها با وسواس بیشتر انجام شود تا اگر قرار است پنج  یا شش جلسه در سال داشته باشیم، شش قدم به جلو برداشته باشیم.

تغییرات آپ؛ عامل اختلال در جلسات کمیسیون عمومی

بنابر گزارش ایکنا، در بخشی از این نشست، مهم‌ترین اخبار قرآنی هر یک از اعضا شنیده شد و در ادامه نیز علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دبیر سابق کمیسیون آموزش عمومی قرآن به بیان کلیاتی از پیش‌دستور و دستور این جلسه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه جلسه فعلی دومین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال ۹۸ و نخستین جلسه در زمان وزیر جدید این وزاتخانه است، اظهار کرد: به دلیل تغییر و تحولات در سطح آموزش و پرورش، این جلسات کمتر برگزار شد و امیدواریم این امر میسر شود تا جلسات بیشتری در طول سال برگزار شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه دبیرخانه این کمیسیون در سال ۸۹ در وزاتخانه شکل گرفت، گفت: همچنین این دبیرخانه در سال ۹۳ در اداره‌ کل قرآن، عترت و نماز با پنج پست سازمانی ذیل معاونت فرهنگی ـ پرورشی مستقر شد که طی آن ۵۲ جلسه با خروجی ۲۳۰ مصوبه در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون آموزش عمومی طی این استقرار بود. تهیه و تصویب اهداف آموزش عمومی قرآن در ۹ تصویب و در کتابچه‌ای اهداف آموزش عمومی قرآن کشور گنجانیده شده است.

5 راهبرد ملی سند توسعه آموزش عمومی قرآن عرضه‌محور است | همراستا شدن مأموریت‌ها

مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون

وی ادامه داد: گام بعدی سند راهبردی آموزش عمومی قرآن بود که از مهمترین دستاوردهای دیگر این کمیسیون بود که در شش راهبرد و ۵۲ اقدام راهبردی چون استقرار نظام راهبردی و مدیریت کلان فعالیت‌های آموزش عمومی قرآن، تقویت نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی آموزش عمومی قرآن، استقرار و توسعه برنامه درسی ملی آموزش عمومی قرآن در بخش‌های دولتی و مردمی، ارتقای تأمین و تخصیص منابع مالی نظام آموزش عمومی قرآن کشور، توسعه فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزش عمومی قرآن و توسعه مطالعات و پژوهش‌ها و ارتقای ساز و کارهای ارزشیابی نظام آموزش عمومی قرآن فراهم شد که باید در راستای اقدام‌ها عملیاتی شود که شناسنامه نیز برای آنها تهیه شد.

این دبیرخانه در سال ۹۳ در اداره‌ کل قرآن، عترت و نماز با پنج پست سازمانی ذیل معاونت فرهنگی ـ پرورشی مستقر شد که طی آن ۵۲ جلسه با خروجی ۲۳۰ مصوبه در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون آموزش عمومی طی این استقرار بود

دبیر سابق کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به اینکه هفت کارگروه، طی ۲۰۰ جلسه کاری، سند را تصویب کردند، اظهار کرد: چهار کمیته تخصصی به منظور اجرایی‌سازی این راهبردها پیش‌بینی شد که شرح وظایف، آئین‌نامه اجرایی مرتبط با هر کارگروه تصویب و ابلاغ شد تا فعالیتشان را آغاز کردند و به بررسی این اقدامات ملی با شناسنامه‌ها پرداختند تا اگر نیاز است، اصلاح و بازنگری انجام شود.

کاظمی اظهار کرد: از اقدمات دیگر این کمیسیون به دلیل اینکه به لحاظ اهمیت و جایگاه در اساسی‌تری و زیربنایی‌ترین کمیسیون است، راه‌اندازی این کمیسیون در استان‌ها است که کارگروه آموزش تخصصی قرآن کریم با مسئولیت مدیران کل و دبیری ادارات قرآن و عترت آموزش و پرورش استان‌ها راه‌‌اندازی شد. طی آن، ۲۰۰ جلسه در استان‌ها تشکیل شد که ۲۵۰ مصوبه داشته است.

وی ضمن تشکر از زحمات مدیرکل‌ قرآن، عترت و نماز و دیگر دوستان در این راستا، بیان کرد: تمام این موارد و اقدامات کمیسیون آموزش عمومی قرآن در قالب بسته آماده می‌شود تا در چله دوم اقدامات انقلاب، شاهد فعالیت‌ها و اقدامات مثمرثمرتری باشیم.

کاظمی با اشاره به اینکه جابجایی فضای دبیرخانه کمیسیون یکی از تکالیفی بود که برعهده گذاشته شد، اظهار کرد: در ذیل راهبرد ملی، اول سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور ایجاد و استقرار مرکز همانگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان دبیرخانه کمیسیون، زیر نظر وزیر آموزش و پرورش مورد تأکید قرار گرفته بود که الحمدلله عملیاتی شد.
سپس مراسم تکریم و معارفه دبیر و نایب رئیس سابق و جدید این کمیسیون با اهدای لوح سپاس انجام شد.

گزارش در حال تکمیل است…

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

طراحی سایت تدبیرنت