امروز قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود
امروز قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود

با توجه به پایان مهلت قانونی اعلام قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم، شب گذشته شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور تشکیل جلسه داد و در این جلسه مصوب شد، امروز رئیس شورا قیمت جدید را اعلام کند.

به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران؛ با توجه به پایان مهلت قانونی اعلام قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم، شب گذشته شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور تشکیل جلسه داد و در این جلسه مصوب شد، امروز رئیس شورا قیمت جدید را اعلام کند.

امروز قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود / کشاورز مختار به فروش محصول به خریدار با پیشنهاد بیشتر است

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ امروز فرصت قانونی شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور برای اعلام قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم پایان می‌یابد.

طبق قانون از زمان تصویب قیمت محصول رئیس شورا یک هفته فرصت دارد که قیمت جدید را به کشاورزان اعلام کند. در ششم اردیبهشت قیمت جدید خرید تصمینی گندم در شورا تصویب شد و امروز دقیقاً یک هفته از این تصویب می‌گذرد.

طبق گفته قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران به اقتصاد آنلاین؛ شب گذشته شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور در همین ارتباط تشکیل جلسه داده و مصوب کرده است که، امروز رئیس شورا بر وظیفه قانونی خود عمل و قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم که در هفته گذشته به تصویب رسیده بود را اعلام کند.

نیاز به حضور رئیس دولت نیست

وی در پاسخ به این پرسش که “سفر خارجی رئیس جمهور و عدم حضورش در کشور مانع اعلام قیمت مصوب نیست؟”، اظهار کرد: برخی عنوان می‌کنند که برای اعلام قیمت مصوب تائید رئیس دولت نیاز است اما، قانون صریح بیان داشته است که، این وظیفه بر عهده رئیس شورا بوده و دولت دخالتی در آن ندارد.

پیشه‌ور از اعلام قیمت مصوب جدید خرید تضمینی گندم خودداری کرد و یادآور شد: مطابق با قانون تنها رئیس شورا یعنی وزیر جهادکشاورزی اجازه اعلام قیمت را دارد.

وی در پاسش به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه ” گزارشی‌های زیادی درباره افزایش فعالیت دلالان در مزارع گندم برای خرید محصول از کشاورزان در پی تاخیر در اعلام قیمت مصوب جدید و یا افزایش اندک آن وجود دارد”، گفت: این افراد واسطه‌هایی هستند که خرید گندم برای کارخانه‌های صنایع غذایی مانند کارخانه ماکارونی، شیرینی و نان صنعتی یا حتی خوراک دام را انجام می‌دهند و نمی‌توان فعالیت آن‌ها را غیرقانونی توصیف کرد.

پیشه‌ور تصریح کرد: هیچ منع قانونی برای حضور آن‌ها در مزارع وجود ندارد و می‌توانند با توافق با کشاورز محصول را خریداری و در صنعت مورد استفاده قرار دهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران همچنین تأکید کرد که، برای کشاورزان نیز منع قانونی برای فروش محصول به این افراد وجود ندارد.

پیشه‌ور معتقد است؛ کشاورزان مختار هستند که محصول خود را به هر خریداری که پول بیشتری برای خرید گندم پیشنهاد می‌دهد، بفروشند.

بر اساس این گزارش، بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی، قیمت خرید محصولات باید در آغاز هر سال زارعی یعنی شهریور ماه اعلام شود. مطابق آخرین اصلاحیه این قانون در زمان مذکور شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جاری ۱۳ هزار تومان اعلام کرد. اما، در ماه‌های پس از آن تورم همراه با افزایش نرخ دلار، هزینه تمام شده تولید محصولات را افزایش داد. با افزایش هزینه تمام شده تولید کشاورزان بار‌ها درخواست اصلاح قیمت متناسب با هزینه و تورم تولید را دادند.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين