به گزارش زیرنویس به نقل از اکو ایران، دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به انتقاد از عباس علی آبادی پرداخت و گفت به رغم گذشته حدود سه هفته از آغاز سال ۱۴۰۳ هنوز وزیر صمت نسبت به ابلاغ قیمت های جدید به شرکت های خودروساز اقدام نکرده است. نعمت بخش معتقد است در شرایط فعلی […]
به گزارش زیرنویس به نقل از اکو ایران، دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به انتقاد از عباس علی آبادی پرداخت و گفت به رغم گذشته حدود سه هفته از آغاز سال ۱۴۰۳ هنوز وزیر صمت نسبت به ابلاغ قیمت های جدید به شرکت های خودروساز اقدام نکرده است.
نعمت بخش معتقد است در شرایط فعلی شرکت های خودروساز با چالش های متعددی روبرو هستند اما در میان مشکلات شرکت های خودروساز بحث زیان دهی و فروش محصولات با قیمت هایی زیر قیمت تمام شده جایگاه ویژه ای دارد.
دبیر انجمن خودروسازان تاکید می کند وزیر صمت با ابلاغ هر چه سریع تر قیمت های جدید می تواند سبب کاهش زیان دهی شرکت های خودروساز شود.
خودروسازان در سال گذشته تنها یک بار در بهار ۱۴۰۲ امکان افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را پیدا کردند.
مدیران خودروساز در اواخر شهریور و اوایل نیمه دوم سال گذشته تلاش های متعددی برای کسب مجوز افزایش قیمت از سیاست گذار خودرویی کردند اما مدیران صمت حاضر نشدند تا زیر مجوز افزایش قیمت را امضا کنند. البته بخشی از این اتفاق مربوط به حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکت های خودروساز است.
اما اعضای شورای رقابت در زمستان سال گذشته قیمت گذاری خودرو را به وزارت صمت واگذار کرد و خود در جایگاه ناظر قرار گرفت.
خودروسازان امیداور بودند با واگذاری قیمت خودرو به وزارت صمت بتوانند بی دغدغه مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند. اما این اتفاق تا کنون نیفتاده و کار به جایی رسیده که دبیر انجمن خودروسازان زبان به گلایه از وزیر صمت گشوده است.
البته پیش بینی می شود با توجه به موافقت دولت همانند سال گذشته در بهار ۱۴۰۳ باید منتظر امضای مجوز افزایش قیمت از سوی مدیران صمت باشیم.
افزایش قیمت کارخانه ای خودرو روی قیمت های بازاری خودرو اثر می گذارد بنابراین بازار خودرو منتظر است تا به محض امضای مجوز افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، نمودار قیمت ها در بازار خودرو آهنگ صعودی شدن را ساز می کنند.