حجتالاسلام امیرعلی حسنلو مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه عید فطر یادآور قیامت و روز شادی مومنان و گرفتن پاداش است، بیان داشت: در عیدها است که زندگی تولد می یابد و حرکت آغاز می شود. پس جامعه ای که عید ندارد، تاریخ هم ندارد، […]
حجتالاسلام امیرعلی حسنلو مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه عید فطر یادآور قیامت و روز شادی مومنان و گرفتن پاداش است، بیان داشت: در عیدها است که زندگی تولد می یابد و حرکت آغاز می شود. پس جامعه ای که عید ندارد، تاریخ هم ندارد، حرکت هم ندارد. در مکتب ما، پایان رمضان عید است؛ عید تحول، آغاز و البته نجات بخش روزهای دیگر.
در این روز آمرزیده میشوید
وی با اشاره به اینکه عید فطر، عید آمرزش است، افزود: عید فطر، روز رها شدن از بندهای گناه و نافرمانی است. روز پاک شدن از هر پلیدی و پلشتی. پیامبر اعظم (ص) فرمود: خداوند متعالی در روز عید به فرشتگان می فرماید: مزد آنانی که به وظایف خود عمل کردند چیست؟ فرشتگان می گویند: خدایا! پاداش آنها به دست تو است. خداوند می فرماید: شما فرشتگان گواهی بدهید که من بندگان خود را بخشیدم.
حجت الاسلام حسنلو درباره ویژگیهای عید حقیقی گفت: در فرهنگ اسلام، عید معنایی والا و سازنده دارد. امیرمؤمنان (ع) می فرماید: «هر روز که در آن معصیت خدا نشود، روز عید است». در روایتی از معصوم آمده است: «عید واقعی برای آن کس که لباس نوپوشیده نیست، بلکه برای کسی است که از وعده های عذاب خداوند لباس ایمنی به تن کرده باشد».
وی ادامه داد: در روز عید فطر، برنامه های ارزنده ای مانند صدقه دادن، کمک به نیازمندان، صله رحم، دلجویی از یتیمان و پوشیدن لباس پاکیزه، از سوی معصومان سفارش شده است. در روایتی آمده است: «عیدهای خود را با تکبیر زینت بخشید» و در حدیث دیگری می خوانیم: «عید فطر و قربان را با گفتن ذکرهای لااله الاالله، الله اکبر، الحمدلله، و سبحان الله زینت بخشید».
شبیهترین روز به عید سعید فطر
این استاد حوزه درباره شباهت میان عید فطر و قیامت ابراز داشت: شب عید، همه مردم منتظر شنیدن خبر عید هستند تا خود را برای فردای آن روز آماده کنند. روز قیامت نیز همه انسان ها منتظر دمیدن نفخه صورند و با دمیدن آن، همگی در صحرای سوزان محشر گرد می آیند. همچنین مردم در روز عید با لباس های متفاوتی به سوی مصلی می روند؛ برخی لباس فاخر و برخی کهنه. روز قیامت عده ای حُلیه بهشتی بر تن دارند و عده ای قَطِران (لباس جهنمیان) به تن می کنند.
وی افزود: مرکب های نمازگزاران عید نیز فرق می کند. در قیامت نیز مرکب های اهل محشر متفاوت است، عده ای سواره می روند، گروهی پیاده و دسته ای همچون برق و باد می گذرند. اجرت روزه داران نیز همانند قیامت است در فطر که روزهداران بعد از نماز پرشکوه فطر احساسی سبک بالی کرده و بعد از نماز منتشر میشوند چنانکه برای نماز فراخوان شده بودند همانند حالت قیامت.
منبع: آنا