برادر اسامه بن لادن با طرح دیوانهوار ساخت طولانیترین پل معلق جهان مسیر متفاوتی را برای شهرت انتخاب کرده است. این پل که با نام “پل شاخها” شناخته میشود، با طولی بیش از ۳۲ کیلومتر قرار است از سواحل آفریقا تا خاورمیانه کشیده شود. این پل بخشی از طرح کلی پروژه “النور” است که هزینه […]
برادر اسامه بن لادن با طرح دیوانهوار ساخت طولانیترین پل معلق جهان مسیر متفاوتی را برای شهرت انتخاب کرده است. این پل که با نام “پل شاخها” شناخته میشود، با طولی بیش از ۳۲ کیلومتر قرار است از سواحل آفریقا تا خاورمیانه کشیده شود. این پل بخشی از طرح کلی پروژه “النور” است که هزینه آن بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند برآورد شده و شامل ایجاد یک مسیر جادهای و ریلی شش لایه با توانایی عبور روزانه ۱۰۰ هزار خودرو و چهار خط قطار نوری با ظرفیت حمل ۵۰ هزار مسافر است.
همچنین با توجه به ارتفاع آن، تعداد انبوهی از کشتیها نیز قادر خواهند بود از طریق کانال سوئز از دریای سرخ عبور کنند. از آنجایی که عمق آبهای تنگه باب المندب تا ۳۰۰ متر میرسد، برجهای پل برای حمایت از سازه باید ۷۰۰ متر ارتفاع داشته باشند که ۴۰۰ متر آن بالای آب خواهد بود.
به همراه این پل، دو شهر جدید به نام “شهرهای النور” در دو سوی آن، یکی در جیبوتی و دیگری در یمن ساخته خواهند شد. هدف ایجاد شهری با ۲.۵ میلیون نفر جمعیت در جیبوتی و ۴.۵ میلیون نفر در یمن طی ۱۵ سال است. به گفته شیخ بن لادن، این کلانشهرها «مایه حسرت جهانیان» خواهد شد.
این شهرها با هدف ایجاد مدلهایی از پایداری و ارزشهای بشردوستانه برپا میشوند و کاملاً با فناوریهای سبز و منابع انرژی تجدیدپذیر تأسیس خواهند شد و قرار است بهترین بیمارستانها، مدارس، دانشگاههای جهانی و امکانات ورزشی را در خود جای دهند.
هدف این شهرها ایجاد ثبات اقتصادی برای جیبوتی است که بسیار به آن نیازمند است و این کشور را به یک قطب اقتصادی بزرگ به عنوان پیوندی جدید بین آفریقا و خاورمیانه تبدیل میکند.
پس از اتمام، این دو شهر الگوهایی برای ۹۸ شهر دیگری خواهند بود که شیخ بن لادن رویای ساخت آنها در سرتاسر جهان را دارد، اما هنوز مشخص نشده است که کجا.
اما علیرغم سرمایهگذاری میلیون دلاری در این پروژه، جاهطلبی شیخ بن لادن هنوز چیزی جز یک رویای بزرگ نیست.
این طرح از زمان افشای اولیه آن برای اولین بار در ۱۶ سال پیش، هنوز در مرحله برنامهریزی قرار دارد و هیچ توافقی بین دولتهای یمن و جیبوتی برای اجرای آن به امضا نرسیده است.
عدم به اشتراک گذاری برنامهها برای عموم، بسیاری را نسبت به تکمیل این پروژه دچار تردید کرده است.
فقدان زیرساخت های ارتباطی مسئله دیگری است. بزرگراهها و راهآهنهای جدیدی باید ساخته شوند تا پل را به شهرهای بزرگی مانند آدیس آبابا، نایروبی، جده، دبی و ریاض متصل کنند که صدها کیلومتر دورتر هستند.
با توجه به وضعیت نامطمئن خاورمیانه و اوضاع ناآرام دریای سرخ ممکن است به این زودیها شاهد این پل نباشیم.
فرادید