به گزارش زیرنویس به نقل از تسنیم، در برزیل ، کشوری پهناور در آمریکای جنوبی با تنوع زیستی بالا، شبکه گسترده جادهای این کشور، تهدیدی جدی برای گونههای مختلف حیوانی است که مجبورند در مجاورت فزاینده با انسانها زندگی کنند. براساس گزارش مرکز بومشناسی جادهای برزیل (CBEE)، سالانه حدود ۴۷۵ میلیون جانور مهرهدار، عمدتاً گونههای […]
به گزارش زیرنویس به نقل از تسنیم، در برزیل ، کشوری پهناور در آمریکای جنوبی با تنوع زیستی بالا، شبکه گسترده جادهای این کشور، تهدیدی جدی برای گونههای مختلف حیوانی است که مجبورند در مجاورت فزاینده با انسانها زندگی کنند.
براساس گزارش مرکز بومشناسی جادهای برزیل (CBEE)، سالانه حدود ۴۷۵ میلیون جانور مهرهدار، عمدتاً گونههای کوچکتر مانند کاپیبارا، آرمادیلو و صاریغ در اثر تصادفات جادهای تلف میشوند.
“گابریل سوتو فرنته” دانشجوی علوم کامپیوتر با مشاهده این کشتار وحشتناک دست به کار شد. این دانشجوی ۲۵ ساله ابتدا پنجگونه با جثه متوسط و بزرگ که به احتمال زیاد قربانی تصادفات رانندگی میشوند را شناسایی کرد: پوما، مورچهخوار غولپیکر، تاپیر، گرگ یالدار و جگواروندی (نوعی گربه وحشی ).
سوتو که در حال گذراندن مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سائوپائولو (USP) است، یک پایگاه داده با هزاران تصویر از این حیوانات ایجاد کرد و یک مدل هوش مصنوعی را برای شناسایی آنها به صورت لحظهای ایجاد کرد.
طبق نتایج تلاشهای وی که به تازگی در مجله Scientific Reports منتشر شده است، آزمایشهای متعدد انجام شد و با موفقیت همراه بود. سوتو برای اجراییشدن این پروژه میگوید دانشمندان به “حمایت شرکتهای مدیریت جادهها” نیاز دارند، از جمله دسترسی به دوربینهای ترافیکی و برخی برنامههای ناوبری که هشدار لحظهای را به رانندگان منتقل کند.
این امید وجود دارد که این فناوری با کاهش برخورد با حیات وحش، جان انسانها را نیز نجات دهد.
به گفته باجر، تابلوهای هشدار به رانندگان برای مراقبت از عبور حیوانات تأثیر کمی دارند و به طور متوسط تنها منجر به کاهش سه درصدی سرعت میشوند.
همچنین پلها و تونلهای عبور حیوانات برای انتقال ایمن آنها از یک طرف جاده به طرف دیگر و حصارهایی برای نگه داشتن آنها وجود دارد اما به گفته باجر، همه این موارد برای مقابله با ابعاد مشکل کافی نیستند.
وی در سال ۲۰۱۴ به همراه سایر متخصصان بومشناسی، برنامهای به نام Urubu راهاندازی کرد که هزاران کاربر اطلاعاتی را به آن وارد کردند و امکان شناسایی نقاط داغ تصادفات جادهای را فراهم آورد.
این پروژه به ایجاد آگاهی عمومی کمک کرد و حتی الهامبخش لایحهای در مورد عبور و مرور ایمن حیوانات شد که در انتظار رأی گیری در کنگره است. کمبود بودجه باعث تعطیلی این برنامه در سال گذشته شد، اما باجر قصد راهاندازی مجدد آن را دارد.