یک دفتر نقاشی به وسعت پایتخت
یک دفتر نقاشی به وسعت پایتخت

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران ایجاد دفتر نقاشی به وسعت پایتخت را نتیجه تعامل سازنده میان هنرمندان و مدیریت شهری دانست.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در نشست با «خالقان دیوارنگاره‌های شهر» ایجاد دفتر نقاشی به وسعت پایتخت را نتیجه تعامل سازنده میان هنرمندان و مدیریت شهری دانست.

 عصر روز گذشته خانه تهران میزبان «خالقان دیوارنگاره‌های شهر تهران» با حضور رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی، مجید قادری معاون فرهنگی و هنر شهری و هنرمندان بخش نقاشی دیواری کشورمان بود.

رضا صیادی در این مراسم ضمن قدردانی از همکاری و تعامل خوب هنرمندان با سازمان زیباسازی گفت: آثار هنری خلاق در سطح نشان از این دارد که سازمان زیباسازی و شهر خانه هنرمندان است و آنچه ارزشمند و عاریتی نیست هنر است که ماندگار است.

به گفته صیادی تأثیر تعامل میان هنرمندان و سازمان زیباسازی ایجاد دفتر نقاشی به وسعت شهر تهران است که ورق به ورق آن علاوه بر آنکه یک اثر هنری است روایتگر داستانی بر دیواره‌های پایتخت است.

یک دفتر نقاشی به وسعت پایتخت

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه ابراز امیدواری کرد که این دفتر نقاشی روز به روز شاهد خلق آثار بیشتر و خلاقانه تری باشد.

وی همچنین به بررسی و اصلاح نقاط ضعف مطرح شده از سوی هنرمندان تاکید کرد و گفت: به طور قطع به دنبال اصلاح و ایجاد فرایندهای مناسب‌تری هستیم تا ضمن عمق بخشیدن به تعاملات درهای سازمان به روی همه هنرمندان باز باشد.

به گزارش زیرنویس، در ادامه این مراسم مجید قادری معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی با بیان اینکه عرصه هنر نقاشی دیواری عرصه‌ای جذاب و قابل ستایش است، از رشد ۶۰ درصدی گسترش هنر نقاشی دیواری در پایتخت در سال ۱۴.۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳۱ پروژه دیوار نگاری شهری در پایتخت اجرا شده است که رشدی ۵۰ تا ۶۰ درصد نشان می‌دهد.

دفتر نقاشی به وسعت ۵۱ هزار متر مربع

به گفته قادری بیش از ۵۱ هزار متر مربع از دیوارهای شهر به دست هنرمندان نقاشی شده است که رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال قبل از نظر متراژ را شاهد هستیم.

وی ادامه داد؛ این نشان می‌دهد که شهر رنگ بیشتری بگیرد و شهروندان حس بهتری را تجربه کنند که این موضوع به آرامش شهر کمک شایانی می‌کند.

معاون فرهنگی و هنر شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ مجموعا” ۵ فراخوان بزرگ اعلام شده است که ۳۵۰ هنرمند با سازمان همکاری داشته اند که این اتفاق نادر و بزرگی بوده است.

مرتضی گودرزی دیباج محقق و استاد دانشگاه نیز ضمن ایراد سخنانی از رشد کمی وکیفی به وجود آمده در حوزه نقاشی دیواری به عنوان یک اتفاق مبارک یاد کرد و ادامه داد: فرصتی که در این دوره مدیریت شهری پایتخت در اختیار هنر دیوارنگاری قرار گرفته در تاریخ بلدیه بی سابقه بوده است چراکه پهنه بومی به وسعت شهر در اختیار هنرمندان قرار داده شده تا ضمن رنگ بخشیدن به شهر گفتمان جدیدی میان مردم و هنر ایجاد کنند.

وی ادامه داد: البته کار بی عیب و نقص نیست؛ حتماً انتقادهایی وارد است که با تشکیل کمیته‌ای پژوهشی و ارزیابی کاربردی در کنار سیستمی که در حال انجام فعالیت است بازشناسی و باز تعریفی از آثار خلاقانه و هنر دیوارنگاری شهری داشته باشیم.

این استاد دانشگاه پیشنهاد داد تا از میان هزاران اثر هنر نقاشی دیواری کار شده در سطح شهر تعدادی از آثار برجسته انتخاب و به عنوان کرسی درسی قابل دفاع و عرضه به دانشجویان باشد. همچنین در پایان این مراسم با اهدا تندیس از پیشکسوتان هنرمند نقاشی دیواری شهری تقدیر شد.

منبع:مهر