جمعه سیاه صدای کارمندان آمازون را هم درآورد
جمعه سیاه صدای کارمندان آمازون را هم درآورد

الیزا پان، نماینده گروه «کارکنان آمازون برای عدالت اقلیمی (AECJ) گفت: «این کمپین فقط درباره ناکامی‌های آمازون نیست، بلکه درباره تعیین استانداردها برای نحوه سنجش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها در قبال آلودگی‌های خود است.» این اعتصابات تحت کمپین «آمازون را وادار به پرداخت کنید» در شش قاره پیش‌بینی شده است و کارگران در کشورهای […]

الیزا پان، نماینده گروه «کارکنان آمازون برای عدالت اقلیمی (AECJ) گفت: «این کمپین فقط درباره ناکامی‌های آمازون نیست، بلکه درباره تعیین استانداردها برای نحوه سنجش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها در قبال آلودگی‌های خود است.»

این اعتصابات تحت کمپین «آمازون را وادار به پرداخت کنید» در شش قاره پیش‌بینی شده است و کارگران در کشورهای مختلفی از جمله آلمان، بریتانیا، هند و برزیل آماده برگزاری تظاهرات هستند. در آلمان، انتظار می‌رود هزاران کارگر در چندین شهر از جمله لایپزیگ و راینبرگ اعتصاب کنند. همچنین کارکنان خدمات وب آمازون در بلژیک و مقر اروپایی این شرکت در لوکزامبورگ خواستار بهبود شرایط کاری و افزایش امنیت شغلی هستند.

این تظاهرات به عنوان «روز جهانی مقاومت» مطرح شده است و رهبران کارگری احساس قدرت بیشتری برای مقابله با شرکت‌های بزرگ دارند. آن‌ها بر این باورند که نابرابری‌های درآمدی روبه‌افزایش است و هزینه‌های زندگی پس از پاندمی COVID-19 ارزش واقعی حداقل دستمزدها را کاهش داده است. در سال‌های اخیر، کارکنان آمازون تحت تأثیر گزارش‌های تحقیقی قرار گرفته‌اند که نگرانی‌های آن‌ها را در مورد تعهد این خرده‌فروشی آنلاین به پایداری و حقوق بشر تأیید می‌کند.

جمعه سیاه صدای کارمندان آمازون را هم درآورد

نگرانی کارکنان آمازون از تلاش‌های زیست‌محیطی شرکت

برخلاف تصور عمومی، کارکنان آمازون به پایداری اهمیت می‌دهند و اکثریت آن‌ها خواهان بهبود عملکرد زیست‌محیطی این شرکت هستند. بر اساس یک نظرسنجی مستقل که توسط AECJ انجام شد، ۷۱ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که مسائل اقلیمی به عنوان یک نیروی راهنما یا معیار کلیدی برای تصمیم‌گیری‌های تجاری آمازون مطرح نیست. بیش از ۸۰۰ کارمند از دفتر مرکزی سیاتل و سایر مراکز آمازون در این نظرسنجی شرکت کردند.

این داده‌ها قابل‌توجه است، چرا که این شرکت در سال ۲۰۱۹ پس از اعتراضات گسترده کارمندان در یک اعتصاب جهانی اقلیمی، یک تعهد آب‌وهوایی را پذیرفت. پان می‌گوید: «ما توانستیم تغییراتی مانند تعهد اقلیمی و سرمایه‌گذاری در ون‌های تحویل الکتریکی را به وجود بیاوریم زیرا به عنوان کارگران سازماندهی کردیم تا بر رهبری ارشد فشار بیاوریم.»

عقب‌نشینی آمازون از تعهدات زیست‌محیطی

با وجود تعهد آمازون در سال ۲۰۱۹ برای رسیدن به صفر خالص کربن تا سال ۲۰۴۰، انتشار کربن سالانه این شرکت از آن زمان، ۳۵ درصد افزایش یافته است. AECJ این افزایش را به نبود اهداف کاهش موقت و اولویت دادن رهبری ارشد به سود مالی نسبت می‌دهد.

کارکنان آمازون همچنین نسبت به رویدادهای روزهای خرید مانند پرایم دی (بزرگترین رویداد فروش آمازون) هشدار می‌دهند که باعث افزایش مصرف بیش‌ازحد می‌شود. پان توضیح می‌دهد: «اگر نگران مشکل مصرف بیش‌ازحد هستید، باید بدانید که این تنها مشکل افرادی نیست که افراطی خرید می‌کنند. بلکه مشکل اصلی سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری شرکت‌هایی مانند آمازون برای ترغیب شما به خرید بیشتر است.»

+