قیمت خرید گندم به ۱۷ هزار تومان اصلاح می شود؟
قیمت خرید گندم به ۱۷ هزار تومان اصلاح می شود؟

در جلسه هفته گذشته اعضای شورای قیمت‌گذاری موضوع اصلاح دوباره قیمت خرید گندم مورد توافق قرار گرفت. طبق گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، قیمت مطرح شده در این جلسه ۱۷ هزار تومان بوده است که با پیگیری بنیاد و نمایندگان مجلس در جلسه این هفته شورا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۷ هزار تومان اصلاح می شود؟ / کشاورزان کوتاه نمی‌آیند

قیمت خرید تضمینی گندم

قیمت خرید گندم

در ابتدای هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در خبری اعلام کرد، در شورای قیمت‌گذاری قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان مصوب شده است.

پس از اعلام این قیمت، اعضای بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین این قیمت را ناعادلانه دانسته و تأکید کردند: کشاورزان آن را نمی‌پذیرند چراکه قیمت اعلام شده، تناسبی با تورم و هزینه‌های تمام شد تولید ندارد.

چند روز پس از آن به اقتصاد آنلاین خبر رسید، در جلسه کشاورزان ، نمایندئگان مجلس و اعضای شورای قیمت‌گذاری، موضوع اصلاح دوباره قیمت خرید گندم مورد توافق قرار گرفت.

طبق گفته علی قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، قیمت خرید گندم طرح شده در این جلسه ۱۷ هزار تومان بوده است که، با پیگیری بنیاد و نمایندگان مجلس در جلسه این هفته شورا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی یادآور شد: در ابتدای سال زراعی ۲-۱۴۰۱ شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی که از طرف قانونگذار تنها مرجع رسیدگی به نرخ محصولات و اعلام به موقع آن است برابر ضوابط قانونی نرخ گندم را ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

ایمانی با تأکید بر اینکه اما از مهر ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون با افزایش نرخ ارز و تورم قیمت مؤلفه‌های تولید رشد قیمتی زیادی داشته‌اند، افزود: در این بازه زمانی رشد قیمت مؤلفه‌ای تولید از ۵۰ تا ۱۳۰ درصد بوده که موجب افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید گندم شده است.

به گفته وی؛ اگر متناسب با این حجم از افزایش هزینه، قیمت خرید گندم اصلاح نشود، خروج گندم از چرخه خرید تضمینی و رفتن آن به سمت مصرف خوراک دام و قاچاق به کشور‌های همسایه حتمی است.

ایمانی تصریح کرد: علاوه بر این مشکلات، پایداری تولید و حفظ نیروی کار بخش کشاورزی نیز به مخاطره خواهد افتاد.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته گندمکاران با اعضای شورا در خصوص لزوم اصلاح دوباره قیمت خرید تضمینی گندم گفت: هفته گذشته با کمیسیون کشاورزی، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاونین مربوطه و اعضای دیگر شورای قیمت‌گذاری جلسه‌ای در همین خصوص داشتیم که قرار بر این شد، شورای قیمت‌گذاری مجدداً تشکیل جلسه داده و نرخ را برابر قانون به ۱۷ هزار تومان اصلاح کند.

ایمانی اظهار کرد: اما، هنوز جلسه‌ای از طرف سرپرست جهاد کشاورزی با حضور اعضای شورای قیمت‌گذاری و نمایندگان ناظر از طرف کمیسیون کشاورزی در این خصوص تشکیل نشده است.

وی از وعده‌های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برای تشکل جلسه شورای قیمت گذاری برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در هفته جاری خبر داد.

ایمانی احتمال داد: این جلسه در روز دوشنبه برگزار شود.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين