اصلی‌ترین دلیل شیوع سقط جنین؛ شی‌انگاری جنین
اصلی‌ترین دلیل شیوع سقط جنین؛ شی‌انگاری جنین

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از بحران‌های کل دنیای امروز «سقط جنین» است، گفت: اصلی‌ترین دلیل شیوع سقط ، شی‌انگاری جنین است؛ جنین را شی می‌دانند که مادر می‌تواند آن را از خود دور کند، در صورتی که جنین انسان است و مثل هر انسانی، حقوق دارد.

 رسانه‌ها طلایه‌دار دفاع از حقوق جنین باشند

به گزارش زیرنویس، بانکی‌پور در آئین افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی ایران جوان، اظهار کرد: یکی از نعمت‌های خدادادی که خدا سالهاست به ما داده و قدر آن را ندانستیم نعمت جوانی جمعیت است. اگر این نعمت را حفظ نکنیم و از آن درست استفاده نکنیم، طبق پیش بین‌هایی که شده چند سال آینده این نعمت از ما گرفته خواهد شد.

اگر تغییر رفتار ندهیم و اگر جامعه را بیدار نکنیم،نعمت جوانی جمعیت از این کشور می‌رود و به جای آن بحران پیری جمعیت می‌آید، بحرانی که طبق تحقیقات دقیقی که صورت گرفته بزرگترین ابر بحران تاریخ ایران خواهد بود زیرا بقیه بحرانهای بزرگی که در ایران پیش آمد طی ۳۰ سال حداکثر جامعه به حالت عادی برگشت، اما وقتی جامعه پیر می‌شود و در سیاه‌چاله پیری جمعیت قرار می گیرد، جامعه ایران تا ۱۵۰ سال نمی‌تواند از این سیاه چاله بیرون بیاید.

وی افزود: بحران پیری جمعیت مربوط به این دولت و آن دولت، این حکومت و آن حکومت نیست بلکه یک بحران سرزمینی است که هر کس باید نسبت به آن حساس باشد. برای پیشگیری از این بحران پنج سال بیشتر زمان برای ما باقی نمانده است و این پنج سال باید الگوی ازدواج و فرزندآوری در جامعه تغییر معناداری پیدا کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای اینکه در این مدت جلوی این بحران را بگیریم قانون جوانی جمعیت در ۲۱ ماده رشد جمعیت را هدف گرفت و به روش حل مسئله جلو رفت و برای هر بخش راه حلهایی را در قانون پیش بینی کرده است.

وی با اشاره به ۷۳ ماده در این قانون اظهار کرد: بخش زیادی از این مواد در حوزه فرهنگ سازی است که هنوز اجرا نشده است. طبق این قانون باید ۱۰ درصد از تولیدات صدا و سیما در زمینه جوانی جمعیت و رشد جمعیت باشد.

به گفته بانکی‌پور، در زمینه فرهنگ‌سازی رسالت‌های زیادی وجود دارد، اول اطلاع مردم از حقوقی که در این قانون دارند. حقوق زیادی برای خانواده‌ها در قانون ایجاد شده است. بسیاری از مردم از این حقوق اطلاع ندارند و اطلاع رسانی باید جزو موارد فرهنگسازی باشد و شاید شبکه ایران جوان بتواند محور فرهنگ‌سازی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ حق برای مادران در این قانون به دست آمده است، گفت: اطلاع رسانی از این حقوق باید یکی از محورهای فرهنگ‌سازی باشد. محور دیگر مطالبه‌گری از مسئولان است؛ تاکنون ۳۰ درصد قانون بیشتر اجرا نشده است. صدا و سیما و رسانه‌ها می‌توانند قوی‌تر از دستگاه‌های نظارتی مجریان و مردم را به وظایفشان وادار کنند.

این نماینده مجلس به موضوع دیگر فرهنگ‌سازی درخصوص حمایت از گروه‌های مردمی اشاره کرد و گفت: در بحث جمعیت گروه‌های مردمی پیشتاز بودند. این گروه‌ها فعالیت زیادی انجام می‌دهند و این‌ موارد باید منعکس شوند.

سقط جنین یکی از بحران‌های دنیای امروز

بانکی‌پور در ادامه به قبح سقط جنین اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از بحران‌های کل دنیای امروز بحران سقط جنین است. جنین‌هایی که در اوج کرونا کشته شدند، چندین برابر کشته‌های کرونا بودند. بیش از ۱۰ برابر کشته‌های کرونا، کشته‌های سقط جنین است. متاسفانه در صدا و سیما بر روی قبح سقط جنین خوب کار نشده است، امید است شبکه ایران جوان بر روی این موضوع کار کند.

وی اصلی‌ترین دلیل شیوع سقط جنین را شی‌انگاری جنین دانست و گفت: جنین را شی می‌دانند که مادر می‌تواند آن را از خود دور کند، در صورتی که جنین انسان است و مثل هر انسانی حقوق دارد. حمایت از حقوق جنین باید محور رسانه‌ها باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه رسانه‌ها طلایه‌دار دفاع از حقوق جنین باشند، محور دیگری که باید درخصوص آن فرهنگسازی صورت گیرد را نشان دادن زندگی‌های واقعی و خانواده‌هایی که دارای سه فرزند و چهار فرزند هستند عنوان کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته این فرهنگ‌سازی به صورت عمیق صورت گرفته که با فرزند کمتر، زندگی بهتر است و این در خانواده‌ها نهادینه شده است، اکنون دختران جوان ما نگران هستند که آیا می‌توانیم ۳ فرزند و ۴ فرزند را اداره کنیم یا نه؟. راه حل آن این است که واقعیت زندگی ۳ فرزندی و چهار فرزندی را به تصویر بکشیم.

منبع:ایسنا