چگونگی دریافت کارت اهدای عضو / تفاوت مرگ مغزی با کما
چگونگی دریافت کارت اهدای عضو / تفاوت مرگ مغزی با کما

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در مرگ مغزی، خونرسانی مغز مختل می‌شود و سلول‌های مغز می‌میرند و سه روز بعد اگر جمجمه باز شود شاهد یک مغز متلاشی شده و متعفنی هستیم که امکان برگشت آن به هیچ عنوان وجود ندارد.

دکتر کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار کرد: یک درصد مرگ انسان‌ها در دنیا به دلیل مرگ مغزی است به این معنا که مغز از بین می‌رود و سلول‌های آن متلاشی می‌شود اما قلب به واسطه داروها و دستگاه‌ها قادر است تا چند روز تپش خود را ادامه دهد.

وی افزود: اطلاع رسانی به خانواده‌ها در مورد این موضوع نباید از زمان مرگ مغزی بیمار انجام شود بلکه قبل از حادثه و در طول زندگی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب و وسیعی انجام شود تا خانواده بیمار مرگ مغزی بتواند در چند روز سریعاً تصمیم بگیرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان مطرح کرد

به گزارش زیرنویس،مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: مراسم جشن نفس از ۲۰ سال قبل در ایران شروع شد اما به تدریج گسترش پیدا کرد و تبدیل به فرهنگ عمومی شد؛ بطوریکه اول رویداد «شهر نفس» و بعد هم رویداد «ایران؛ دیار نفس» شکل گرفت و هم اکنون نیز در جای جای ایران تبلیغات اهدای عضو به شکل بیلبوردهای خیابانی و تیزرهای متعدد درباره مرگ مغزی انجام می‌شود.

نجفی زاده درباره تفاوت مرگ مغزی و کما اظهار کرد: مردم به اشتباه مرگ مغزی را با کما به اشتباه می‌گیرند درصورتیکه در مرگ مغزی، خونرسانی مغز مختل می‌شود و سلول‌های مغز می‌میرند و سه روز بعد اگر جمجمه باز شود شاهد یک مغز متلاشی شده و متعفنی هستیم که امکان برگشت آن به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه قوانین تأیید مرگ مغزی در کشور ما بسیار سفت و سخت است گفت: در همه کشورها یک یا دو متخصص مرگ مغزی را تایید می‌کنند اما در ایران این کار توسط چهار متخصص انجام می‌شود و بعد از آن هم یک متخصص پزشکی قانونی، کار چهار پزشک متخصص را تأیید می‌کند و از خانواده بیمار رضایت می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، یادآور شد: حدأکثر تا دو هفته می‌توان از بیمار مرگ مغزی نگهداری کرد ضمن اینکه با گذشت هر روز کیفیت اعضای بدن فرد مرگ مغزی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق قانون، همه بیمارستان‌ها موظف هستند موارد مرگ مغزی را به واحدهای اهدای عضو اطلاع دهند، گفت: خوشبختانه ۶۴ واحد اهدای عضو در سراسر کشور داریم و بنابراین اگر موردی وجود داشته باشد واحدها مطلع می‌شوند و در صورت رضایت خانواده، کارهای اهدای عضو بیمار انجام می‌شود.

نجفی زاده اظهار کرد: افرادی که علاقه مند به عضویت در انجمن اهدای عضو ایرانیان هستند می‌توانند کد ملی خود را به ۳۴۳۲ پیامک کنند و کارت به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پایان یادآور شد: هر دو سه ساعت، یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می‌دهد.

منبع:ایسنا