اگر صلاح کشور عدم اعلام قیمت است، کار به تشکل‌ها واگذار شود/ سازمان حمایت هم قیمت شیر خام را افزایش داد
اگر صلاح کشور عدم اعلام قیمت است، کار به تشکل‌ها واگذار شود/ سازمان حمایت هم قیمت شیر خام را افزایش داد

امروز سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده نرخ شیرخام را افزایش داد. اما، صنایع لبنی همچنان حاضر به خرید شیرخام با نرخ جدید از دامداران نیستند و اجرای آن را منوط به اصلاح و اعلام نرخ محصولات لبنی بر مبنای نرخ جدید شیرخام کرده‌اند

امروز سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده نرخ شیرخام را افزایش داد. اما، صنایع لبنی همچنان حاضر به خرید شیرخام با نرخ جدید از دامداران نیستند و اجرای آن را منوط به اصلاح و اعلام نرخ محصولات لبنی بر مبنای نرخ جدید شیرخام کرده‌اند. آن‌ها در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده‌اند، چناچه آن مقام عالی صلاح کشور را در عدم اعلام قیمت تشخیص می‌دهد، پیشنهاد می‌شود تنظیم بازار شیر و لبنیات را طی نامه‌ای کتباً به تشکل‌های صنعتی و دامداری کشور واگذار فرمائید.

اگر صلاح کشور عدم اعلام قیمت است، کار به تشکل‌ها واگذار شود/ سازمان حمایت هم قیمت شیر خام را افزایش داد

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ هفته گذشته سندی به دست اقتصاد آنلاین رسید که نشان می‌داد، یک روز پس از اعلام افزایش قیمت خرید شیرخام از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان از سوی شورای قیمت‌گذاری، انجمن صنایع لبنی ایران خطاب به شرکت‌های تولیدی عضو انجمن نامه‌ای صادر کرد که در این نامه اعلام شد، تغییر نرخ شیرخام منوط به تصویب و ابلاغ آن در کارگروه تنظیم بازار است.

امروز سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده به عنوان یکی از مراجع قانونی اعلام قیمت محصولات اساسی، در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات خود نرخ شیرخام را به ۱۵ هزار تومان افزایش داد. اما، صنایع لبنی همچنان حاضر به خرید شیرخام با نرخ جدید از دامداران نیستند.

Screenshot 2023-05-20 123352

به گفته فعالان صنایع لبنی، به رغم اعلام نرخ جدید از سوی سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده به عنوان یکی از مراجع قانونی اعلام قیمت محصولات اساسی، تا زمانی که قیمت محصولات لبنی نیز مطابق با نرخ جدید شیرخام اصلاح و اعلام نشود، آن‌ها حاضر به خرید شیرخام با نرخ ۱۵ هزار تومان از دامداران نیستند.

در همین ارتباط انجمن صنایع لبنی ایران نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده و اعلام کرده اند؛ چناچه آن مقام عالی صلاح کشور را در عدم اعلام قیمت، تشخیص می‌دهد، پیشنهاد می‌شود در اجرای منویات دولت محترم، تنظیم بازار شیر و لبنیات را طی نامه‌ای کتباً به تشکل‌های صنعتی و دامداری کشور واگذار فرمائید.

در بخشی از این نامه آمده است:

استحضار دارید که صنایع لبنی کشور سال گذشته علی رغم دو برابر شدن قیمت شیرخام، همچنان همراهی لازم با دولت محترم و وزارت جهادکشاورزی جهت حمایت کامل از گاوداری‌های کشور به عمل آوردند بگونه‌ای که مطلقا خرید تضمینی وزارت جهادکشاورزی اتفاق نیفتاد. امسال نیز صنایع لبنی هم چنان همکاری و تعامل مطلق با دامداری کشور در خرید شیرخام به قیمت مصوب تنظیم بازار خواهند داشت. استدعا دارد حضرتعالی امر و مقرر فرمائید هر چه سریعتر قیمت همزمان خرید شیرخام و فروش سه قلم (شیر، ماست و پنیر) در ستاد تنظیم بازار تصویب و جهت اجرا به صنایع لبنی و گاوداری‌های کشور ابلاغ گردد. یا چناچه آن مقام عالی صلاح کشور را در عدم اعلام قیمت، تشخیص می‌دهد، پیشنهاد می‌گردد در اجرای منویات دولت محترم، تنظیم بازار شیر و لبنیات را طی نامه‌ای کتباً به تشکل‌های صنعتی و دامداری کشور واگذار فرمائید.

نامه صنایع

بر اساس این گزارش، در حالی که از یک سو دامدارها خواهان پرداخت قیمت شیرخام به نرخ جدید هستند، کارخانه های لبنی تا زمان تغییر رسمی قیمت محصولات بخصوص در چهار قلم مشمول قیمت گذاری دستوری (شیر بطری کم چرب، شیر کیسه ای کم چرب، ماست دبه ای کم چرب و پنیر یو اف نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی) قادر به پرداخت نرخ جدید شیرخام نیستند، چرا که قیمت این محصولات به قیمت شیرخام ۱۲ هزار تومانی احصاء و تعیین شده است.

به نظر می‌رسد، اختلاف نظر میان دستگاه هایی چون وزارت جهاد کشاورزی که با قانون انتزاع مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده دارد و نیز سازمان حمایت که مرجع تصمیم گیری درباره تطابق قیمت هاست، همانند دو سال پیش موجب شده تا قربانی این اختلاف تولیدکنندگان شیرخام و محصولات لبنی باشند.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين