ماجرای دسته دختران در نبرد خانه به خانه خرمشهر
ماجرای دسته دختران در نبرد خانه به خانه خرمشهر

فیلم سینمایی دسته دختران روایتی از زنان خرمشهر است که در ۳۴ روز مقاومت این شهر اسلحه بر دست در کنار مردان جنگیدند.

  همزمان با سالروز آزادسازی شهر خرمشهر، پوستر جدید فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه کنندگی محمدرضا منصوری با طرحی از علی مهدوی رونمایی شد.

به گزارش زیرنویس،فیلم سینمایی دسته دختران روایتی از زنان خرمشهر است که در ۳۴ روز مقاومت این شهر اسلحه بر دست در کنار مردان جنگیدند. این فیلم اثر دفاع مقدسی این روزهای سینمای ایران است که منیر قیدی با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

دسته دختران روایت متفاوتی از مقاومت زنان در روزهای اشغال خرمشهر

«دسته دختران» با نگاهی آزاد و بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته‌شده است. در نگاهی کلی کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که در سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش می‌کشد. فیلم «دسته دختران» روایت‌گر زنانی است که به‌اندازه مردان زخم‌خورده‌اند، اما ما  کمتر چیزی از آن‌ها و خاطراتشان شنیده‌ایم.

فیلم مجموعه‌ای از خرده روایت‌ها را کنار و در امتداد هم ارائه کرده است. شاید بزرگ‌ترین نقد به فیلم ضعف فیلمنانه و غیاب نخ تسبیحی است که به شکل انسجام‌بخشی توانسته باشد مهره‌های روایت (خرده روایت‌ها) را به هم وصل کند.

اما نکته کلیدی فیلم «دسته دختران» بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است، کارگردان این اثر هنری بر بخش‌هایی از جنگ ۸ ساله نور افکنده که طی همه این سال‌ها کمتر بدان پرداخته‌شده است. این فیلم روایت مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصاویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

وقتی می‌گوییم نگاه زنانه لزوماً منظور حضور زنان به‌عنوان قهرمانان اصلی فیلم نیست. بل آن چیزی که دراین‌بین اهمیت دارد اثری سینمایی است که تلاش کرده است در شیوه بیان نیز زنانه باشد.

جلوه‌های ویژه، قاب‌بندی، تدوین، گریم، تصویربرداری، نور، صدا، صحنه‌پردازی و… در کنار محتوا و مفاهیمی چون‌ امید، عشق (در همه ابعادش)، عواطف عمیقاً حسی و انسانی، مقاومت، صبوری، وفاداری، تلاش، رشادت، مهر مادری، دیگر خواهی، ازخودگذشتگی، ایثار و…ده‌ها فضیلت دیگر که در این فیلم به نمایش گذاشته‌شده است در پیوند با شیوه بیان شاعرانه همه در شکل دادن به این نگاه زنانه سهیم هستند.

درواقع فیلم دسته دختران هم در موضوع و محتوا متمرکز بر بازنمایی زنان است هم در شیوه‌ بیان و فرم کار تلاش کرده است زنانه باشد. فرم‌های معناداری که کمتر در سینمای این سال‌ها رد آن را می‌توان یافت. تهیه کننده فیلم «دسته دختران» در رابطه با آن گفته است: «ما از زمانی که این فیلم را آغاز کردیم تا روزی که به اتمام رسید و همچنین تا روزه جشنواره فجر ۱۴۰۰ در معرض حرف قرار گرفتیم، وقتی در معرض حرف قرار می گیرید نمی توانید در پاسخ همه بایستید. در فیلم سینمایی دسته دختران؛ ۴ فرهنگ مختلف، دست به دست هم دادند برای اینکه از مملکتشان محافظت کنند.

محمدرضا منصوری تهیه کننده فیلم دسته دختران در پایان خاطرنشان کرد: ساخت این فیلم قبل از اتفاقاتی است که اخیرا در کشورمان پیش آمد. ما به عنوان یک بازوی فرهنگی باید تلاش کنیم که نوجوانان و جوانان این فیلم را مشاهده کنند؛ خانمی که در فیلم، نقش آن را خانم فرشته حسینی بازی کرد در واقعیت ایشان ۱۷ سال داشتند. تصور ما به عنوان خالق اثر اینکه حرف روز جامعه است با اینکه این محصول را دو سال پیش ساخته‌ایم و ای کاش مسئولین ما به این نکته توجه داشتند.»

«دسته دختران» در جشنواره چهلم فیلم فجر نامزد دریافت ۷ سیمرغ بلورین شده بود. در این سینمایی علاوه بر نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری، حسین سلیمانی و مهدی حسینی وند نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

ماجرای دسته دختران در نبرد خانه به خانه خرمشهر | نیکی کریمی، فرشته حسینی و...

 

منبع: فارس