موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟
موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

در آئین‌نامه داخلی پنج ساعت زمان پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده است.

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.استیضاح, استیضاح وزیر صمت, وزیر صمت - موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در آئین‌نامه داخلی پنج ساعت زمان پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهورر برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده است.

وزیر هم از مدت دو ساعت در اختیارش می‌تواند وقت خود را به یک یا دو نماینده موافق بدهد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند.

تاکنون رئیس جمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده است.

موافقان استیضاح وزیر صمت

رسولی‌نژاد: «فاطمی‌امین» استاد وعده‌هاست

سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.  آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

موسوی‌لارگانی: به جای «فاطمی‌امین» از مردم عذرخواهی می‌کنم

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

دهقانی: «فاطمی‌امین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت

هم‌چنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی الله وردی دهقانی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که «وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست«، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

بدری: «فاطمی‌امین» فرصت‌ها را از دست داد

صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجلس از ابزار نظارتی استیضاح استفاده می‌کند تا به وزرا هشدار داده که به وعده‌هایشان عمل کند لذا استیضاح تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: فاطمی امین در ۲۰ ماه گذشته فرصت‌ها را از دست داد. ما استیضاح کنندگان در تابستان سال ۱۴۰۱ به آقای فاطمی امین سه ماه وقت دادیم بعد از آن در جلسه استیضاح آبان‌ماه سال گذشته باز هم به ایشان رای داده شد که وزیر بماند اما او حتی در وظایف اجرایی‌اش به ویژه در کنترل بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو کاری نکرد و وضعیت مدیریتش باعث تشدید مشکلات شد.

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد وزیر رشد تورم و کنترل تولید را به دنبال داشت مگر تمام اختیارات شورای سران قوا به وزیر داده نشده بود که براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو به وظایفش بپردازد پس چرا برای واردات خودرو کاری نکرد؟ چرا در زمان بررسی بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص فاطمی امین حاضر نشد و از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع نکرد. نسبت واردات خودرو صورت نگرفت و بعد از مطرح شدن استیضاح یک مرتبه به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتادند.

بدری ادامه داد: در ۲۰ ماه گذشته بی‌برنامه‌ترین بازار کشور مربوط به خودرو بود که مدل‌های مختلفی برای عرضه آن مشاهده شد این تصمیمات متناقض ناشی از اعمال نفوذ است.

صدیف بدری همچنین اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در شرایطی به افزایش تولید خودرو اشاره می‌کند که اثری از ارتقاء کیفیت و ثبات خودرو نیست اصلا وزیر می‌داند که سالانه چقدر مردم به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده و یا با جراعات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؟ ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه کشور برای تصادفات هزینه می‌شود. خودروسازان داخلی از کیفیت کم می‌کنند و قطعات بی‌کیفیت از چین می‌آورند. آنها مونتاژکارند تا خودروساز.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: مردم و جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارند.

چنارانی: باور داریم که «فاطمی‌امین» نمی‌تواند وزارت صمت را مدیریت کند

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده و مردم حوزه انتخابیه‌ام باور داریم که دیگر آقای فاطمی امین توان مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را نداشته و نیازی نیست که وارد مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن شد.

حضرت‌پور: «فاطمی‌امین» خرید خودرو و ازدواج را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده

هم‌چنبن روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: وزیر صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده است.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن «فاطمی‌امین» یکی را انتخاب می‌کند

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين