افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی
افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی

 معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی ۲۵ درصد افزایش یافت، به طوری که در حوزه پزشکی عمومی ۲۵۰۰ نفر و دندانپزشکی ۳۵۰ نفر افزایش ظرفیت داشتیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبرداد:

به گزارش زیرنویس، ابوالفضل باقری فرد روز دوشنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه برای جذب دانشجوی بیشتر باید ساز و کار و زیرساخت از لحاظ خوابگاه، آزمایشگاه و غیره در کشور ایجاد شود، افزود: تربیت دانشجوی پزشکی جزو رشته های هزینه بر در دنیاست که برای هر دانشجو یک میلیارد تومان هزینه لازم است‌ و امیدواریم دولت بودجه ای دراین زمینه در اختیار ما قرار دهد تا در کنار توسعه کمی، به کیفیت آموزش پزشکی خدشه ای وارد نشود.

وی ادامه داد: آموزش علوم پزشکی در کشور دارای ویژگی خاصی بوده و مورد تایید مراکز بین المللی است، اکنون در وزارت بهداشت ۲۵۰ هزار دانشجو داریم که در ۴۰۰ مقطع تحصیل می کنند، ۲۱ هزار عضو هیات علمی و ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ نیز داریم.

باقری فرد ادامه داد: سعی داریم توسعه کمی را در کنار توسعه کیفی داشته باشیم و آموزش‌ها باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد.

افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی - سلامت نیوز

برگزاری آزمون صلاحیت برای پذیرش دانشجویان پزشکی

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: افرادی می خواستند آموزش پزشکی را دور بزنند یک ترم در خارج تحصیل می کردند و بعد می خواستند به کشور برگشته و در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی داخل ادامه تحصیل بدهند، برای حل این مشکل دانشجویانی که در خارج از کشور در دانشگاه های مجاز ما، تحصیل می کنند، ارزشیابی شده و باید ۷۶ واحد حضوری را آنجا گذرانده باشند و آزمون صلاحیت از آنها گرفته می شود.

وی یادآور شد: البته برخی از شرکت ها مبالغ هنگفتی از این دانشجویان دریافت می کنند که بعد از یک ترم تحصیل در خارج به کشور برگشته تا ادامه تحصیل بدهند و در واقع وزارت بهداشت این موضوع را ساماندهی می کند.

وی اضافه کرد: بیست و چهارمین همایش علوم پزشکی کشور و شانزدهمین جشنواره شهید مطهری بصورت همزمان ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت برگزار و طرحهای برتر معرفی می شوند و اولین سیمنار بین المللی کاربرد هوش مصنوعی نیز ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت در کیش برگزار می گردد.

معاون وزیر بهداشت گفت: جشنواره استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش نیز خواهیم داشت.

رتبه هفتم ایران در حوزه مقالات هوش مصنوعی

باقری فرد اظهار داشت: در حوزه مقالات هوش مصنوعی رتبه هفتم را در دنیا داریم، باید کاربرد هوش مصنوعی در امور پزشکی و غیر پزشکی جاری کنیم چون هنوز در این زمینه موفق نیستیم.

معاون آموزشی تصریح کرد: هوش مصنوعی باید جزو آموزش تحصیلی باشد باید همتی کنیم مطالعات و مقالات ما بصورت عملیاتی در اختیار آموزش، درمان و سلامت قرار گیرد.

باقری فرد اظهارداشت: حدود ۷۰ تکنولوژی نوین در کشور بومی شده و آموزش علوم پزشکی باید چهره به چهره باشد و تکنولوژی‌های جدید کمک کننده هستند و تاکید وزارت بهداشت آن است کلاسها و آموزش ها بصورت حضوری برگزار شود.

آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی

وی افزود: آموزش پزشکی عمومی ما مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است و مزیت فوق العاده ای بوده که کمتر کشوری در منطقه داراست و بعد از ۲۵ سال اعضای فدراسیون هفته آینده وارد ایران می شوند و از دانشگاههای علوم پزشکی بازدید می کنند.

به گفته باقری فرد، آزمون دستیاری تخصصی با شرکت ۱۳ هزار نفر ۲۱ اردیبهشت امسال برگزار می شود و تمام دانشجویان پزشکی در رشته های بیهوشی و اورژانس بدون گذراندن طرح در مراکز جذب می شوند.

وی افزود: در گذشته حق الزحمه دستیاری تخصصی ۲ میلیون تومان بود که تمایل زیادی به حضور در این آزمون نداشتیم، از ابتدای دولت سیزدهم حق الزحمه آنها از منابع اختصاص دانشگاه‌ها پرداخت می شود بطوریکه برای دانشجویان مجرد هشت میلیون و متاهل ۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده و به تناسب آنها رشته های دیگر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه های جدید ما آن است که سند مردمی سازی آموزش در شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهیم و آموزش را به افرادی که سرمایه گذار هستند واگذار کرده و خود نظارت می کنیم.

منبع:ایرنا