پیکان جدید خودرویی بود که ایران خودرو قصد داشت در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شمسی تولید آن را آغاز کند؛ اما خوشبختانه این پروژه به سرانجام نرسید. ایران خودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز ایران در دهه ۱۳۷۰ شمسی، خودروی محبوب آن روزهای ایرانیان یعنی پیکان را در خط تولید خود داشت. این شرکت […]
پیکان جدید خودرویی بود که ایران خودرو قصد داشت در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شمسی تولید آن را آغاز کند؛ اما خوشبختانه این پروژه به سرانجام نرسید.
ایران خودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز ایران در دهه ۱۳۷۰ شمسی، خودروی محبوب آن روزهای ایرانیان یعنی پیکان را در خط تولید خود داشت. این شرکت با توجه به محبوبیت پیکان تصمیم گرفت در اواخر این دهه، مدل جدید پیکان را با امکانات بیشتر و طراحی تغییر یافته تولید و عرضه کند. طراحی و توسعه فیس لیفت پیکان با عنوان پروژه X۱۱ در همان سالها آغاز شد. در آن زمان، منوچهر غروی مدیریت شرکت ایران خودرو را بر عهده داشت و حمیدرضا کاتوزیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در این پروژه دست داشت. کاتوزیان چند سال پیش در یک گفتوگو اعلام کرد این پروژه در سال ۱۳۸۱ شمسی به سرانجام رسیده بود، اما با تغییراتی که در مدیریت شرکت ایران خودرو ایجاد شد، این پروژه به حالت تعلیق درآمد.
سه سال بعد، یعنی در اواسط دهه ۸۰ شمسی، ایران خودرو مجبور بود پیکان را بهطور کلی از خط تولید خود کنار بگذارد و اینگونه شد که پراید در بازار خودروهای ارزانقیمت ایران، آقایی کرد. این اتفاق باعث شد ایران خودروییها در سال ۱۳۸۴ دوباره به سراغ پروژه پیکان جدید بروند و طرح X11 باز هم سر زبانها افتاد.
یکی از مسئولان ارشد شرکت ایران خودرو در این خصوص میگوید پروژه فیس لیفت پیکان در سال ۱۳۸۵ دوباره به نتیجه رسیده بود و علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع وقت در دولت نهم هم حمایت و موافقت خود با این طرح را اعلام کرد. طهماسبی تاکید کرده بود که این وزارتخانه، امکانات و تسهیلات مناسبی را برای طراحی و تولید پیکان جدید در نظر گرفته است. در حالی که آخرین پیکانهای تولیدی ایران خودرو با قیمت حدود ۷ میلیون تومان به فروش میرسیدند، قرار شده بود مدل فیس لیفت با قیمت بین ۸ تا ۱۴ میلیون تومان در آن زمان به بازار عرضه شود.
در نهایت با وجود حمایتهای وزارت صنایع دولت نهم و تلاشهای ایران خودرو، به دلایل نامعلوم، پیکان جدید نتوانست به مرحله تولید و عرضه برسد و طرح اولیه آن در نطفه خفه شد. شنیده میشود که علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع بعدی در دولت نهم که بهجای طهماسبی این مسئولیت را بر عهده گرفت، با تولید و عرضه پیکان جدید مخالفت کرد و به همین دلیل این خودرو نتوانست مجوزهای لازم را دریافت کند. ظاهرا محرابیان اعتقاد داشت که این خودرو با استقبال مشتریان مواجه نمیشود و شکست میخورد.
در هر صورت اکنون باید خوشحال باشیم که این خودرو هیچوقت به مرحله تولید و عرضه نرسید؛ چرا که طراحی عجیب، ناپخته و نامتقارنی داشت و شاید یکی از بهترین تصمیمهایی که وزیر صنایع وقت اتخاذ کرد، مخالفت با تولید و عرضه این شتر گاو پلنگ بود.
گجت نیوز
یافته های جدید و مرموز فیزیکدانها!
9 ساعت قبلچرا چربی بازو مهم است؟
1 روز قبلیافته های جدید و مرموز فیزیکدانها!
این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبالها نگه داشتن کوارکها در محلشان و پایدار نگه داشتن اتمها است. کوارکها بلوکهای سازنده پروتونها و نوترونها هستند. این کارکرد باعث میشود که گلوبالها را بخشی از نیروی هستهای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]
چرا چربی بازو مهم است؟
به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعهای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کردهاند. این یافتهها میتواند به روشی جدید برای پیشبینی و پیشگیری از شکستگیهای ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]
جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!
یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد. به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]