بابا نان داد، بابا آب داد، اما دارا، انار دارد…
 بابا نان داد، بابا آب داد، اما دارا، انار دارد…

از کودکی آموخته‌ایم نگاه طلبکارانه به دستانش داشته باشیم و از خودمان حقی برای او در نظر نگیریم. دیگر تعجب نمی‌کنم که چطور برای هر چیز طرح، برنامه و فرهنگ‌سازی وجود دارد؛ اما برای بابا نه!

زیرنویس-گروه جامعه: روزگاری است روز مرد و پدر با مولود کعبه عجین شده است؛ اما کمتر به فکر آنچه حق مطلب و ادای دین است افتاده‌ایم.

سخن از کسی است که جز تلاش و کوشش انتظاری از او نیست. از کودکی آموخته‌ایم نگاه طلبکارانه به دستانش داشته باشیم و از خودمان حقی برای او در نظر نگیریم. دیگر تعجب نمی‌کنم که چطور برای هر چیز طرح، برنامه و فرهنگ‌سازی وجود دارد؛ اما برای بابا نه!

گفتیم و باور کردیم بابا، باید نان بیاورد و آب بدهد و ما هم‌چنان چون کودکی باقی بمانیم. نه نان‌آور را دیده‌ایم و نه سطل و مَشکی برای او خریده‌ایم.

بابا نان داد، بابا آب داد

سالی یکبار به پاسداشت نام او جشن و مراسمی برگزار می‌کنیم تا حافظه‌ها شرمندهٔ خدماتش نباشند. کج‌خلقی او را به باد انتقاد می‌گیریم؛ اما سختی و زمختی دستانش را نمی‌بینیم. همیشه لیستی از خواسته‌هایمان در کفه‌ای است که تعادل کفه‌ای دیگر را او باید تامین کند و مانند یک خودرو، تا وقتی روشن می‌شود و کار می‌کند نه نقص آن را دیده‌ایم نه دستی بر آن کشیده‌ایم.

روزگار غریبی است، مرد را ارج می‌نهند؛ اما مردانگی را جامه دریده‌، نمک‌خورده و نمکدان را شکسته‌اند. خیابان‌های شهر چراغانی است و او را می‌بینی برای روشنایی چراغ‌ِ خانه می‌کاود و چه‌بسا در خاموشی آن سهیم می‌شود. لحظه، لحظه روز را به امید پایان ماه می‌گذراند. ماه‌ها را به سال پیوند می‌زند و سال‌ها را…

دارا، انار دارد…

او را با سکوتش، بی‌حوصلگی‌اش، همراه نبودنش، درک‌نکردنش و … به چالش کشیده‌؛ درحالی‌که از خود نپرسیده‌ایم چرا دارا باید انار داشته باشد؛ ولی بابا ندارد و نتواند؟! و من با خود می‌اندیشم نکند آن مردی که در باران آمده، بابا بوده باشد که با اسبش نان و آبی آورده است.
روزت مبارک …

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.