نرخ اجاره‌بها در ایران کمرشکن‌تر است یا در کانادا؟
نرخ اجاره‌بها در ایران کمرشکن‌تر است یا در کانادا؟

روزنامه دنیای‌اقتصاد نوشت: به این معنا که اگر تورم اجاره در کشورمان از ۲۰ درصد سال‌های قبل‌از ۹۶ به ۵۰ درصد رسیده (نرخ، ۲ برابر شده)، همین تورم در کانادا از زیر ۲ درصد سال‌های اخیر به بالای ۸ درصد رسیده است.به رغم آنکه تغییرات تورم اجاره کانادا شدیدتر از کشورمان بوده، اما «وزن اجاره‌بها […]

- نرخ اجاره‌بها در ایران کمرشکن‌تر است یا در کانادا؟

روزنامه دنیای‌اقتصاد نوشت: به این معنا که اگر تورم اجاره در کشورمان از ۲۰ درصد سال‌های قبل‌از ۹۶ به ۵۰ درصد رسیده (نرخ، ۲ برابر شده)، همین تورم در کانادا از زیر ۲ درصد سال‌های اخیر به بالای ۸ درصد رسیده است.
به رغم آنکه تغییرات تورم اجاره کانادا شدیدتر از کشورمان بوده، اما «وزن اجاره‌بها در سبد درآمد و هزینه خانوارها» نصف ایران است و به اصطلاح،   کانادایی‌ها هنوز توان لازم برای اجاره پرداخت کردن را دارند.
 در کانادا، ۴۰ درصد و در آمریکا حدود ۳۵ درصد از درآمد ماهانه فرد برای اجاره مسکن می‌رود در حالیکه در ایران نزدیک به ۸۰ درصد یک حقوق متوسط را هزینه اجاره می‌بلعد.
 علت اینکه در کشور‌های غربی و اروپایی، به رغم تورم شدید اجاره مسکن، قدرت پرداخت مستاجر‌ها به آن شکل، کم نشده است، چیست؟
 بررسی‌ها حاکی است، علت این تفاوت بین بازار اجاره ایران با دیگر کشورها، «میزان رشد واقعی دستمزد و درآمد سرانه» است.
 در ایران رشد واقعی دستمزد‌ها در سال جاری ۱۲ درصد کمتر از سال ۹۶ است و این افت ارزش واقعی درآمد ماهانه در برابر رشد واقعی ۶ برابری اجاره‌بها، یعنی «ناتوانی بزرگ مستاجر‌ها در پرداخت».
 کارشناسان اقتصادی راه حل «قدرتمندشدن» مستاجر‌ها را «افزایش درآمد سرانه از محل رشد اقتصادی پایدار» و «کاهش تورم به سطح تاریخی» عنوان می‌کنند.

منبع: اطلاعات انلاین