به گزارش خبرنگار مهر، براساس مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شد، مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند (البته نه هر کشور خارجی) می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار […]

به گزارش خبرنگار مهر، براساس مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شد، مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند (البته نه هر کشور خارجی) می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار می‌دهد. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

برای آنکه بتوانید این ارز را تهیه کنید، باید اول بلیط هواپیمای سفر خارجی خود را بخرید. بعد می‌توانید به سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی مراجعه کنید یا به بانک‌های معینی بروید که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند. برای دریافت ارز مسافرتی باید مدارک سفر خارجی خود را همراه داشته باشید.

قبل از سال ۱۳۹۷ ارز مسافرتی معادل ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای هر نفر بود، اما از سال ۹۷ به بعد که قیمت ارز جهش بسیار زیادی پیدا کرد، این مقدار تا مدتی به یک سوم خود کاهش یافت و به ۳۰۰ دلار یا یورو برای هر نفر رسید. در سال ۱۴۰۲ این میزان ارز به ۵۰۰ یورو رسیده بود.

با عنایت به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌گردد.

لازم به ذکر است، مدارک مورد نیاز در ارائه درخواست خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد. تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

گفتنی است: متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه نمایند.

منبع: مـهر