سواد حقوقی چهارشنبه سوری
سواد حقوقی چهارشنبه سوری

در این خبر برخی از قوانین چهارشنبه سوری را با هم مرور می کنیم.

زیرنویسـخبر: در آستانه چهارشنبه ‌سوری که با سهل انگاری یا منفعت‌طلبی عده‌ای موجبات حوداث و صدمات مالی و جانی را فراهم می‌آورد، می‌طلبد آحاد جامعه ضمن توجه و رعایت قوانین و آشنایی با مجازات تعیین شده، نسبت به تامین آرامش جامعه اهتمام لازم را داشته باشند. در ذیل برخی از این «قوانین چهارشنبه سوری» را با هم مرور می‌کنیم:

🔴 خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و مرتکبین مطابق ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، مجازات خواهند شد.

🔴 استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی، اخلال در نظم و آسایش عمومی محسوب و برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مستوجب حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

🔴 چنانچه بر اثر استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی برای اطفال و زنان مزاحمت ایجاد شود، مرتکبین مطابق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

🔴 آتش زدن اموال متعلق به دیگران به وسیله مواد منفجره طبق ماده ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی ۲ تا ۵ سال حبس دارد.

🔴 چنانچه استفاده از مواد منفجره و محترقه موجب ایراد صدمات بدنی و جانی به دیگران شود مرتکب، حسب مورد به قصاص یا دیه محکوم خواهد شد.

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.