خودروهای سایپا سر از کره‌شمالی در می‌آورند؟
خودروهای سایپا سر از کره‌شمالی در می‌آورند؟

 تجارت‌نیوز نوشت: روز گذشته شرکت سایپا در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، از تمجید یون جونگ‌هو، وزیر امور اقتصادی خارجی کره شمالی، از محصولات این شرکت خبر داد. بنابراین آیا شرکت سایپا در آرزوی دست یافتن به بازار ناممکن کره شمالی است؟ کره شمالی را می‌توان منزوی‌ترین کشور جهان از لحاظ مراودات اقتصادی به […]

- خودروهای سایپا سر از کره‌شمالی در می‌آورند؟

 تجارت‌نیوز نوشت: روز گذشته شرکت سایپا در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، از تمجید یون جونگ‌هو، وزیر امور اقتصادی خارجی کره شمالی، از محصولات این شرکت خبر داد. بنابراین آیا شرکت سایپا در آرزوی دست یافتن به بازار ناممکن کره شمالی است؟

کره شمالی را می‌توان منزوی‌ترین کشور جهان از لحاظ مراودات اقتصادی به شمار آورد. این کشور به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه سیاستمداران خود، متحمل سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی بوده و مردمان آن، غالباً زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد اکنون دولتمردان کره شمالی با توجه به همکاری نکردن دیگر خودروسازان مطرح جهانی با این کشور، دست به دامان خودروساز ایرانی شده‌اند.

صنعت خودروسازی کره شمالی در جاده‌های ناکامی!

برخلاف باور بسیاری، کره شمالی دارای صنعت خودروسازی است، اما فعالیت این صنعت تحت تاثیر تحریم‌های شدید بین‌المللی و کمبود منابع قرار دارد. بنابراین عمده تولیدات خودرو در کره شمالی زیر نظر شرکت پیونگهوا موتورز صورت می‌گیرد که بزرگ‌ترین خودروساز و نماد صنعت خودروسازی جمهوری دموکراتیک خلق کره است.

تولیدات پیونگهوا موتورز محدود به چند مدل قدیمی از خودروهای چینی و ایتالیایی است که در دهه‌های قبل تولید می‌شدند. همچنین به دلیل منابع محدود خودروساز کره‌ای، این شرکت به تولید، مونتاژ و عرضه خودروهای کارکرده نیز مشغول است؛ هرچند بسیاری از مردم کشور توانایی خرید همین خودروهای دست دوم را نیز ندارند.

حال صنعتی که در طول تاریخ فعالیت خود، ناکامی‌های بسیاری را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده، دست به دامان خودروساز ایرانی شده است تا شاید از این طریق بتواند جای خالی خودروسازان معروف و به‌روز جهانی را در جمهوری خلق کره پر کند.

در صورتی که شرکت سایپا اقدام به چنین همکاری‌ای با کره شمالی کند، احتمالاً با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شود. البته با پیگیری‌ها مشخص شد شرکت سایپا در حال حاضر هیچ تمایلی به همکاری با همتای کره‌ای خود ندارد و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در رویای دست یافتن به بازارهای گسترده‌تری هستند.

سایپا صادرات خود را در سال جاری ۳ برابر می‌کند؟

منصور ابطحی، مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا، در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در گفت‌وگو با سایپانیوز اظهار کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته،‌ صادرات محصولات سایپا در سال جاری به کشورهای مختلف سه برابر خواهد شد. بنابراین محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای همسایه،‌ آسیای میانه‌ و کشورهای آفریقایی صادر می‌شود. بازارهای عراق، سوریه،‌ روسیه و ونزوئلا بازارهای هدف اصلی این شرکت در سال جاری است.»

او با اشاره به اهمیت بازار عراق ادامه داد: «در سال جاری ساینا S اتوماتیک به عراق صادر خواهد شد؛ همچنین سطح روابط و همکاری‌های صنعتی سایپا با کشورهای آفریقایی افزایش خواهد یافت. بدین خاطر بنا شده خودروهای تجاری سبک زامیاد «فرمان راست و فرمان چپ» و خودروهای اقتصادی گروه سایپا «کوییک، اطلس، ساینا» به این کشورها صادر شود.»

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه بازار روسیه بسیار بزرگ است و محصولات گروه سایپا امکان صادرات به این کشور را پیدا کرده‌اند گفت: «با توجه به اخذ گواهی استاندارد صادرات کالا به روسیه (GOST)،‌ از ابتدای تابستان سال جاری صادرات خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک و دنده‌ای گروه سایپا به کشور مذکور آغاز می‌شود و البته این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای اخذ مجوزهای لازم به منظور صادرات شاهین پلاس نیز هست.»

او توضیح داد: «برنامه صادرات خودرو به ونزوئلا نیز در تابستان سال جاری در حال نهایی شدن است و محصولات ساینا و کوییک به این بازار ارسال خواهد شد. در دور جدید همکاری با طرف ونزوئلایی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، چند محموله هزار دستگاهی خودرو آماده (CBU) به بازار مزبور صادر شده است.»

در نتیجه شرکت سایپا را می‌توان یکی از خودروسازان پیشرو در حوزه صادرات خودرو در داخل کشور به شمار آورد، اما با وجود این، باز هم خبری از بازار کره شمالی نیست.

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.