به گزارش زیرنویس،ناصر امانی روز یکشنبه در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورا ضمن ارائه گزارش بازدید میدانی از محله گلشن در منطقه چهار شهر تهران، با بیان اینکه منطقه چهار با ۹ ناحیه و نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت بزرگترین منطقه تهران است، اظهار کرد: محله گلشن یا خاک سفید ۷۲ هزار […]

به گزارش زیرنویس،ناصر امانی روز یکشنبه در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورا ضمن ارائه گزارش بازدید میدانی از محله گلشن در منطقه چهار شهر تهران، با بیان اینکه منطقه چهار با ۹ ناحیه و نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت بزرگترین منطقه تهران است، اظهار کرد: محله گلشن یا خاک سفید ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

امانی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد املاک این محله فاقد سند است، تاکید کرد: شرکت توسعه لویزان، بنیاد ۱۵ خرداد، ستاد اجرایی، بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان از جمله مالکین این ناحیه هستند که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده و امیدواریم با اجرا شدن قانون واگذاری سند به املاک، مشکلات برطرف شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه ما چند محله در پایتخت داریم که به صورت مضاعف، ویژه هستند، ادامه داد: در بودجه سال آینده برای محلات هرندی و خاک سفید باید اعتبار مناسبی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به ۵۵ ساخت و ساز غیرمجاز در محله گلشن، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات محله، وجود معتادان متجاهر است و با وجود اینکه در سال جاری، چهار هزار معتاد متجاهر از این محله توسط شهرداری جمع آوری شده اند، بخش قابل توجهی از آنها دوباره بازگشته‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه به خاکی بودن بوستان ها اشاره کرد و افزود: برخی درختان موجود در فضای سبز در حال خشک شدن و آفت‌زدگی هستند و از سویی دیگر تجهیزات بوستان‌ها به طور مداوم مورد دستبرد قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به کاهش درجه کلانتری محله گلشن و نیروهای انسانی آن و درخواست مردم نسبت به افزایش گشت‌های انتظامی در این محله، اضافه کرد: وجود ۱۳ دکل برق فشار قوی باعث درگذشت ۲۴ نفر از هموطنان شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پس از خلازیر و هرندی، این محله یکی از اصلی‌ترین مناطق خرید اموال سرقتی است، یادآور شد: با وجود پلمپ این مرکز توسط شهرداری، مجدداً فک پلمپ صورت گرفته است.

امانی همچنین با اشاره به پلمپ خانه‌های قرمز از سوی شهرداری تهران، گفت: وضعیت رفت و روب این محله نیز همچون سایر محلات مطلوب نیست و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰ متر زمین در دوره چهارم مدیریت شهری برای ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی به منطقه اختصاص یافته بود، گفت: زمین چمن مصنوعی در این زمینه احداث شده بود که امروز از آن استفاده نمی‌شود و ساختمان نیمه کاره سرای محله نیز تخریب شده و به تعاونی مسکن واگذار شده است.

واکنش اعضای شورا به ارائه گزارش امانی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با تأکید بر اینکه مشکلات محله با تغییر نام برطرف نمی‌شود بلکه با برنامه ریزی رفع خواهد شد، اظهار کرد: نکات تلخی در رابطه با محله گلشن وجود دارد، اما واقعیت این است که تمام فشار به مدیریت شهری وارد شده که تقاضا می‌کنیم تقسیم وظایفی برای محلات صورت بگیرد.

سید احمد علوی افزود: سرانه‌ها نباید تنها توسط شهرداری تأمین شود و باید وزارت ورزش و جوانان نیز وظایف خود را بر عهده بگیرد. اینکه تمام وظایف بر عهده شهرداری تهران باشد، درست نیست و موارد باید بررسی شود.

رییس کمیته حقوقی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری، حضور مسئولان در بین مردم را در کنار مباحث اقتصادی، اقدامی بسیار مهم می‌دانند، اظهار کرد: کسانی که کامشان از ملاقات مردمی اعضای شورا تلخ می‌شود، باید این سخنان را بشنوند.

مهدی اقراریان با تأکید بر اینکه شورای ششم یکی از پرکارترین شوراهاست، یادآور شد: ما این گزارش ها را مطرح می‌کنیم اما در شهرداری تهران، معاونتی تحت عنوان هماهنگی و امور مناطق داریم و پیشنهاد می‌کنیم معاون امور مناطق، مجموعه‌ای را برای بررسی و رفع مسائل خرد محلات تشکیل دهد و اقدام سازنده‌ای در این راستا صورت بگیرد.

در ادامه مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه تلاش شده است تا مشکلات به خوبی بیان شود و شاهد سیاه‌نمایی نباشیم، گفت: محله گلشن نیز همچون محله خلازیر است که کسی نمی‌پذیرد شهردار این ناحیه باشد.

وی ادامه داد: پیش از این نیز در شورا اعلام کرده‌ایم برخی نواحی تهران باید به نواحی ویژه تبدیل شوند و تعداد این نواحی نیز در نهایت به سه یا چهار ناحیه می‌رسد و درخواست می‌شود نسبت به انتخاب نواحی ویژه اقدام شود.

علیرضا نادعلی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم با بیان اینکه رسانه‌ها برخی حواشی را در شورا پوشش رسانه‌ای دادند، گفت: اینکه کاری انجام می‌دهیم و می خواهیم دیگران نیز این کار را انجام دهند، نباید به گونه‌ای باشد که حاشیه ایجاد شود.

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورا نیز گفت: دستگاه‌ها با یکدیگر برای حل مشکلات این محله هماهنگ نیستند؛ به نظر می‌رسد مشکلاتی در شورای پنجم به هر دلیلی ایجاد شده که قابل حل بود. برای مثال مسئله زمین چمن محله قابل حل بود و شهرداری منطقه می‌تواند وارد عمل شود و زمین را از تعاونی مسکن پس بگیرد و در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه در کانکس کلانتری محله نیز باید نیروهای انسانی مستقر شوند تا رضایت شهروندان جلب شود، تصریح کرد: جای افتخار است که اعضای شورا در محلات حضور فعال دارند و از شهردار منطقه و ناحیه نیز برای اقدامات صورت گرفته تقدیر می‌کنیم.

سید محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورا ضمن تقدیر از تلاش‌های شهردار منطقه چهار، گفت: بنده ۲ ماه پیش درخصوص خیابان زهدی و محله گلشن تذکر دادم و شهردار منطقه نیز پیگیر مسئله بود. یکی از عوامل سد معبر در خیابان زهدی، نصب پل روی کانال‌های آب و اجاره دادن این پل‌ها به دست فروشان بود که این پل‌ها جمع آوری شد و از سد معبر مضاعف در این خیابان جلوگیری شد.

وی افزود: بوستان ها باید محصور و نرده کشی شوند تا مردم از آن استفاده کنند؛ بوستان‌های محله به پاتوقی برای معتادان متجاهر تبدیل شده و نه تنها خیری برای مردم ندارد بلکه موجب شر شده است؛ لذا درخواست داریم ضمن محصور کردن آن، نگهبان در نظر گرفته شود تا مردم از بوستان ها استفاده کنند.

علی اصغر کمالی زاده شهردار منطقه چهار تهران در پاسخ به اظهارات اعضای شورای شهر با بیان اینکه بیان مشکلات می‌تواند ما را در رفع آن کمک کند، گفت: چالش‌ها و تهدیدهایی در محله گلشن وجود دارد اما امروز روزهای خوب خود را طی می‌کند و امیدواریم وضعیت بهتری ایجاد شود.

وی با اشاره به جمع آوری چهار هزار معتاد متجاهر در سطح محله، اضافه کرد: در برخی موارد بانوان و برخی معتادان پذیرش نمی‌شوند و باعث بازگشت معتادان به محله می‌شود. در محله گلشن و جنگل‌های لویزان همواره خودروهایی پارک شده بود و آتشی روشن و عده‌ای دور آن جمع شده بودند که با همکاری پلیس، مشکل تجمع معتادان در این فضا رفع و محلی امن برای شهروندان ایجاد شد.

کمالی زاده با اشاره به سد معبر در خیابان زهدی در ساعات مختلف روز، تصریح کرد: نگهداری از خیابان زهدی تا ساعت ۱۸ انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم این نگهداری را تا ساعت ۲۱ افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه این محله با مشکل کمبود آب روبه رو است، اظهار کرد: بازپیرایی برای رفع مشکل آب بوستان‌های این محله انجام خواهد شد تا فضای خوبی برای شهروندان در این محله فراهم شود.

 

منبع خبر: رکنـا