کتابخانه دیجیتال تخت فولاد راه‌اندازی شد
کتابخانه دیجیتال تخت فولاد راه‌اندازی شد

 مسئول پژوهش و اطلاعات مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از طراحی و راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال تخت فولاد دومین آرمستان بزرگ جهان تشیع خبر داد.

حمید خلیلیان گفت: در راستای تسهیل دسترسی به منابع کتابخانه‌ای و مطالعاتی و همچنین اسناد و محتوای دیجیتال، سامانه‌ای با عنوان کتابخانه دیجیتال طراحی و به‌عنوان بستری به‌منظور بارگذاریِ محتوا آماده شد.

خلیلیان تصریح کرد: کتابخانه دیجیتال تخت فولاد در ۶ بخش شامل تخت فولادشناسی، کتب فارسی، مقالات فارسی، عکس‌ها و کتب مصور، بخش نسخ خطی دیجیتال، اسناد و مدارک سازمانی و معرفی شهدا طراحی‌شده است.

او کتابخانه دیجیتال را درگاهی جامع و چندرسانه‌ای برشمرد و ادامه داد: این کتابخانه شامل منابع اطلاعاتی در ۵۰۰۰ فایل و در قالب ۲۰۰۰ رکورد با قابلیت مطالعه آنلاین، جستجو، شنیدن و تماشای فیلم‌های مستند تخت فولاد است.

خلیلیان کتابخانه دیجیتال را بستری مهم و تأثیرگذار برای شبکه‌سازی پژوهشی و تحقیقاتیِ حوزه تخت فولاد برشمرد و بیان کرد: اسناد و مدارک بی‌نظیر و کم‌نظیر، پژوهش‌ها و تحقیقات کتاب، مقالات، منابع چندرسانه‌ای اعم از فیلم، تیزرها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، تاریخ شفاهی، فایل‌های صوتی در کتابخانه وجود دارد.

مطالب بارگذاری شده در کتابخانه دیجیتال تخت فولاد

به گزارشزیرنویس،مسئول پژوهش و اطلاعات مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از طراحی و راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال این مجموعه به مطالب بارگذاری شده در کتابخانه دیجیتال اشاره کرد و افزود: پیشینه تاریخی و تمدنی و هنری نقشه‌های جغرافیایی، آرشیو تصویری و بصری، تکایا و آرامگاه‌ها، شناسنامه کامل تکیه شامل عنوان کامل تکیه، موقعیت جغرافیایی، نقشه، پلان، مشاهیر و شخصیت‌ها، جلوه‌های هنر و معماری، سنگ قبور، سنگ‌نوشته‌ها، آلبوم تصاویر، داستان‌ها و حکایات، اسناد و مدارک، فهرست متوفیان تکیه و همچنین هنر و معماری، مشاهیر و شخصیت‌ها، بروشورها، پوسترها و بخشی از مقالات یک دانشنامه و همایش‌ها و بخش‌هایی از کتاب‌ها و دست‌نویس‌ها ازجمله محتواهای بارگذاری شده در این کتابخانه موجود است.

او با بیان اینکه مقالات فارسی و بین‌المللی و مجلات علمی و معتبر و نشریات پژوهشی و ۶۰۰ تصویر و ۸۰۰ فایل چندرسانه‌ای از محتوای کتابخانه دیجیتال تخت فولاداست، به روند آماده‌سازی محتوای کتابخانه اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه از سال ۱۳۹۹ شروع شد و طی ۳ سال به بهره‌برداری رسید و علاقه‌مندان برای دسترسی به منابع کتابخانه دیجیتال می‌توانند از طریق لینک dl.takhtefoulad.ir اقدام کنند.

منبع:ایسنا