ماجرای «چای در ازای پول نفت» چیست؟
ماجرای «چای در ازای پول نفت» چیست؟

به تازگی خبری جدید در حوزه چای در حال دست به دست شدن است که، می‌تواند بازار این کالا را بار دیگر تحت تاثیر قرار دهد. طبق اعلام برخی منابع رسانه‌ای، قرار است سریلانکا بجای پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت، از طریق یک واسطه به ایران چای بدهد.

به تازگی خبری جدید در حوزه چای در حال دست به دست شدن است که، می‌تواند بازار این کالا را بار دیگر تحت تاثیر قرار دهد. طبق اعلام برخی منابع رسانه‌ای، قرار است ‎سریلانکا بجای پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت، از طریق یک واسطه به ایران ‎چای بدهد.

ماجرای «چای در ازای پول نفت» چیست؟

پس از برنج، مرغ، گوشت قرمز و دیگر کالاهای اساسی مدتی‌ست نوبت به چای رسیده است تا بازار آن خبر ساز شود. چای در بازار گران شده است و منابع مختلف میزان افزایش قیمت چای را از ۲ برابر تا بیش از آن عنوان می‌کنند.

چند دلیل برای گرانی چای مطرح می‌شود که، کاهش تولید برگ سبز چای به دلیل خشکسالی، عبور عدد صادرات از میزان تولید داخل، عدم تمدید ثبت سفارش‌های قبلی و ثبت سفارش جدید برای واردات چای و در آخر ادعای واردکنندگان مبنی بر تخصیص تمامی ارز واردات چای به یک مجموعه خاص، از جمله آن هستند.

البته وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره دلایل گرانی چای، افزایش قیمت این کالا را مربوط به چای خارجی دانست و اعلام کرد: عواملی از قبیل افزایش قیمت چای در کشور صادرکننده و موارد مطرح شده در ماه‌های اخیر جهت اختصاص ارز به چند شرکت وعدم واردات چای و جلوگیری از ثبت سفارش جدید که باعث ایجاد جو روانی در بازار چای ایران شده که این امر نقش بسزایی در افزایش قیمت چای خشک داشته است. توضیح اینکه چای خشک ایرانی در این مدت افزایش قیمت غیرمتعارف نداشته و طبق هر سال با توجه به پارامترهایی همچون افزایش قیمت برگ سبز و هزینه‌های تولید نسبت به قیمت‌گذاری چای اقدام که در مقایسه با قیمت چای خشک خارجی متعارف‌تر و رعایت حقوق مصرف‌کننده نیز بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

چای به جای پول نفت!

حالا خبری جدید در حوزه چای در حال دست به دست شدن است که، می‌تواند بازار این کالا را بار دیگر تحت تاثیر قرار دهد.

طبق توئیت منتشر شده از یک منبع رسانه‌ای، “قرار شده ‎سریلانکا بجای پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت، از طریق یک واسطه به ایران ‎چای بدهد”.

توییتر

پیش‌تر نیز رسانه بیزینس تایمز گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، رئیس انجمن تاجران چای کلمبوعنوان کرده بود: “ایران خرید چای از سریلانکا را متوقف کرده است. مقامات ایران اعطای مجوز برای واردات کالاهای مختلف از جمله چای را متوقف کرده‌اند. طبق گفته برخی منابع، به‌خاطر تحقیقات تخصیص ارز برای واردات فعلا متوقف شده و احتمالاً توقف واردات چای از سریلانکا تا اواسط آوریل طول می‌کشد”.

مسئولان؛ بی‌خبریم اما افراد غیر ورود نکنند

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور، در واکنش به این خبر در گفت و گو با اقتصاد آنلاین ضمن اظهار بی‌اطلاعی از توافق وزارت نفت با سریلانکا برای دریافت چای به جای پول نفت، اظهار کرد: اگر توافقی انجام شده تا این لحظه اطلاعی به ما داده نشده است.

وی ادامه داد: در صورت توافق وزارت نفت با سریلانکا برای دریافت چای به جای پول نفت توصیه می‌شود، کار را به فعالان این حوزه واگذار کند و افراد غیر وارد نشوند.

جهانساز همچنین تاکید کرد: تهاتر نیز نیازمند نظر متخصصان و فعالان با تجربه حوزه است.

اما چای در ازای پول نفت بر بازار این کالای چه تاثیری خواهد گذاشت؟ 

محمد صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور در گفتگو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این پرسش یادآور شد: سریلانکا از اصلی‌ترین کشورهای مبدا واردات چای به کشور ما است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار گمرک ۱۶ درصد چای کشور از سریلانکا وارد می‌شود و حجم وارداتی چای از این کشور به ایران در سال ۱۴۰۱، ۵ هزار و ۶۷۵ تن بوده است.

صادق حسنی دیگر کشورهای مبدا واردات چای را هندوستان و امارت برشمرد و افزود: واردات از امارات در حالی انجام می‌شود که این کشور خود مصرف‌کننده چای است و تولید ندارد.

به گفته وی؛ امارات به عنوان واسطه عمل می‌کند و واردات چای از این کشور هزینه سربار را برای تجارت چای ما افزایش داده است.

صادق حسنی معتقد است؛ دریافت چای به جای پول نفت می‌تواند کشور واسطه امارات را از بازار تجارت چای ایران حذف کند و این اتفاق با کاهش هزینه‌ها، قیمت را در بازار داخلی چای ایران متعادل‌تر کند.

وی همچنین بر این باور است؛ دریافت چای به جای پول نفت ابهامات در تخصیص ارز در این حوزه را نیز مرتفع می‌کند و تبادلات ارزی در تجارت چای ایران و سریلانکا را شفاف‌تر می‌کند.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور تبادل کالا در ازای پول نفت در شرایط تحریم را در مجموع مناسب دانست.

صادق حسنی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم چای وارداتی را ۶ دلار و ۷ سنت عنوان کرد

 منبع:اقتصاد انلاین