گروه : اقتصادی
پ
  • شناسه : 2634
  • 24 اردیبهشت 1402 - 12:24

افزایش قیمت مواد غذایی؛ گرانی نان و گوشت ایران، چند برابر اروپاست؟

افزایش قیمت مواد غذایی؛ گرانی نان و گوشت ایران، چند برابر اروپاست؟
افزایش قیمت مواد غذایی؛ گرانی نان و گوشت ایران، چند برابر اروپاست؟

افزایش قیمت مواد غذایی و تداوم آن به تهدیدی برای دولت‌ها و بانک‌ها در جهان تبدیل شده است. بهای نان در اتحادیه اروپا به طور متوسط طی شش سال گذشته ۴۰ درصد بالا رفته است. در همین بازه زمانی افزایش قیمت نان و غلات در ایران بالای ۶۰۰ درصد برآورد شده است.

افزایش قیمت مواد غذایی و تداوم آن به تهدیدی برای دولت‌ها و بانک‌ها در جهان تبدیل شده است. بهای نان در اتحادیه اروپا به طور متوسط طی شش سال گذشته ۴۰ درصد بالا رفته است. در همین بازه زمانی افزایش قیمت نان و غلات در ایران بالای ۶۰۰ درصد برآورد شده است.

گرانی نان و گوشت ایران، چند برابر اروپاست؟

افزایش قیمت مواد غذایی

به گزارش اکوایران، تورم مواد غذایی همچنان در جهان بالا است و در هفته‌های پیش رو روند افزایشی دارد. آسیب‌های وارد شده به زنجیره تامین طی دوران شیوع ویروس کرونا و تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از مهم‌ترین دلایل این افزایش در قیمت مواد غذایی بوده است.

افزایش قیمت مواد غذایی

از آنجا که تورم و افزایش قیمت مواد غذایی مانع اصلی در قدرت خرید و دسترسی آحاد جامعه به مواد غذایی و ناامنی غذایی است، این گزارش به بررسی و مقایسه وضعیت دو قلم اساسی سفره خانوارها یعنی نان و گوشت در اتحادیه اروپا و ایران پرداخته است.

تورم

افزایش قیمت مواد غذایی

نان گران‌تر از هر زمان

قیمت نان اکنون بیش از هر زمان دیگری است. داده های اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکی از آن است که شاخص قیمت نان در اتحادیه اروپا در بازه زمانی بین بهمن ۱۳۹۵  تا بهمن ۱۴۰۱ از ۱۰۰.۰۳ به ۱۴۰.۴۲ واحد رسیده است.  یعنی قیمت نان  در این کشورها طی شش سال گذشته،  ۴۰ درصد افزایش یافته که ۲۰  درصد آن در یک سال گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین رقم خورده است.

ایران نیز در سال های اخیر با با افزایش شدید قیمت مواد خوراکی در کشور مواجه بوده است. گزارش های مرکز آمار نشان میدهد که در بازه زمانی مذکور، قیمت نان و غلات ۶۲۱ درصد گران تر شده است که ۶۲ درصد آن متعلق به یکسال گذشته است.

تورم گوشت؛ در اروپا ۳۴ درصد در ایران حدود ۸۰۰ درصد

تورم نقطه‌ای انواع گوشت نیز در اتحادیه اروپا به طور متوسط طی شش سال گذشته ۳۴ درصد رشد را تجربه کرده است. پیش از حمله روسیه به اوکراین این افزایش فقط ۱۴ درصد بود.

در ایران نیز بر اساس گزارش‌های رسمی، از بهمن ۱۳۹۵ تا بهمن سال گذشته، شاخص قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها از ۱۰۵ واحد در بهمن ۱۳۹۵ به ۹۲۲ واحد در بهمن سال گذشته رسیده است. به عبارت ساده تر در فاصله شش سال قیمت گوشت در ایران ۷۷۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

تورم

  • منبع خبر : اكوايران

برچسب ها

انتقاد از سیاست “سکوت و تماشا” در برابر افزایش مصرف بنزین 25 اردیبهشت 1403

انتقاد از سیاست “سکوت و تماشا” در برابر افزایش مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید مصرف روزانه بنزین در سال جاری ۸ میلیون لیتر افزایش یافته که عدد بسیار بزرگی است. اما با این وجود برای بنزین در دولت راهکار غیرقیمتی در دستور کار است و هیچ پیشنهاد قیمتی تاکنون در دولت مطرح نشده و از ما هم نخواسته‌اند

تصمیم نهایی دولت برای تغییر دوباره دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد 09 اردیبهشت 1403

تصمیم نهایی دولت برای تغییر دوباره دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن حداقل دستمزد جامعه کارگری ۱۴۰۳ در شورای عالی کار مطرح نشده است.

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران 05 اردیبهشت 1403

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

معاون روابط کار وزیر تعاون با اشاره به تغییرات کاهشی نرخ تورم بر مبنای ارائه شده از سوی دولت گفت: مطالبات انباشته مزدی طی سال‌های گذشته نمی‌توان یک شبه حل شود. ما در سه سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش مزد داشتیم که بی‌سابقه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نگاهی به رای عجیب کمیتۀ انضباطی فدراسیون فوتبال 23 اردیبهشت 1403

نگاهی به رای عجیب کمیتۀ انضباطی فدراسیون فوتبال

اگر در مسابقات ورزشی بانوان تماشاگر نماهای خانم فحاشی کنند، قرار هست بازی بعدی با تماشاگر مرد برگزار شود؟

پر کردن چاله‌ی سرخابی ها با چاه بنگاه‌داری 18 اردیبهشت 1403

پر کردن چاله‌ی سرخابی ها با چاه بنگاه‌داری

این روزها آن‌قدر غلظت دود تصمیمات عجولانه بالا رفته که دیگر چشمی از گزند آن مصون نخواهد ماند؛ چرا که قرار است هزینه فوتبالیست‌ها را هم از جیب ما بپردازند.

حج امسال، حج برائت است/ آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در تاریخ می‌ماند 17 اردیبهشت 1403
رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج:

حج امسال، حج برائت است/ آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در تاریخ می‌ماند

رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج فرمودند: آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد شاخص عظیمی است که در تاریخ می‌ماند و راه را نشان خواهد داد.

روان کودکان زخمیِ ترکش‌های اخبار جنگ 16 اردیبهشت 1403
برای کودکان از صلح بگوییم،

روان کودکان زخمیِ ترکش‌های اخبار جنگ

یکبار با خودمان فکر کنیم کودکی که سرشار از خشم و نفرت باشد می‌تواند در آینده چه چیزی بسازد جز خشم؟ اما کودکی که سرشار از عشق و امید باشد چه می‌تواند بسازد جز عشق و امید؟

شهادت امام صادق علیه السلام (ع) 15 اردیبهشت 1403

شهادت امام صادق علیه السلام (ع)

امام صادق (علیه السلام) در سال ۱۴۸ قمری به دست عوامل منصور دوانقی مسموم شد و بر اثر آن، به شهادت رسید.

advanced-floating-content-close-btn