جام جهانی نوجوانان جهان اولین شگفتی‌اش را به چشم دید. جایی که ستاره‌های نوجوان ایرانی موفق شدند با یک کامبک دیدنی برزیل را شکست دهند؛  برد مقابل برزیل در رده نوجوانان به‌خودی‌خود شگفتی بزرگی محسوب می‌شود، چه برسد به اینکه این برد بزرگ با کامبکی رؤیایی مقابل سلسائو رقم خورده باشد. یوزهای نوجوان همان‌طور که […]

- کلوب| تاریخ‌سازی فوتبال ملی پس از ۲۶ سال

جام جهانی نوجوانان جهان اولین شگفتی‌اش را به چشم دید. جایی که ستاره‌های نوجوان ایرانی موفق شدند با یک کامبک دیدنی برزیل را شکست دهند؛  برد مقابل برزیل در رده نوجوانان به‌خودی‌خود شگفتی بزرگی محسوب می‌شود، چه برسد به اینکه این برد بزرگ با کامبکی رؤیایی مقابل سلسائو رقم خورده باشد.

یوزهای نوجوان همان‌طور که ساعاتی پیش‌ازاین بازی امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی پیش‌بینی کرده بود با ثبت نتیجه‌ای باورنکردنی، در روزی که با درایت کادرفنی و تلاش خودشان، غیرت را در زمین فوتبال معنا کردند، توانستند بازی ۲ بر صفر باخته را مقابل قهرمان ۴ دوره رقابت‌های جام جهانی نوجوانان، با برد ۳ بر ۲ عوض کنند تا دنیای فوتبال را به تحسین وا دارند، این پیروزی آنقدر بزرگ و شگفت انگیز بود که فیفا در صفحه اول سایت خود این تیتر را منتشر کند: «بازگشت باورنکردنی، ایران در نیمه دوم برزیل را مبهوت کرد».

وقتی در بازی قبل در ورزشگاه بین‌المللی جاکارتا، انگلیس ۱۰ گل به حریف زد، شاید همه حضار در بازی بعدی انتظار داشتند یک بازی یک‌طرفه را ببینند اما داستان متفاوت از انتظارهای آن‌ها رقم خورد!

بازی که شروع شد خیلی زود فهمیدیم بازی مقابل این برزیل کار ساده‌ای نیست، چند سیو خوب از آرشا شکوری دروازه ما را تا دقیقه۲۸ در بازی بسته نگه داشت اما گل اول را رایان در دقیقه۲۸ آن هم روی یک حرکت تیمی دیدنی، آب سردی بود بر پیکیره تمام ایرانیان و گل به خودی ابوالفضل زمانی در وقت‌های اضافی نیمه اول هم ما را به اوج نا امیدی برد. همه در دلشان دعا می‌کردند که‌ای کاش همین دو هیچ بازی تمام شود و نیمه دومی در کار نباشد؛ با این حال داستان نیمه دوم، از آن داستان‌هایی است که چند سال قابلیت باز تعریف دارد. 

مثل خلق خوی ایرانمان، ناامید نشدیم، بیشتر دویدیم و به خلق شگفتی ایمان داشتیم. اینگونه بازی ۲ برصفر باخته را در ۲۰دقیقه با گل‌های یعقوب براجعه (۵۴)، کسری طاهری (۶۹) و اسماعیل قلی‌زاده (۷۳) به نفع خود برگرداندیم تا یک شگفتی بزرگ را با پیروزی ۳ بر ۲ مقابل برزیل خلق کنیم. در نیمه دوم ایران کاملاً بر میدان مسلط بود و حتی ۹ دقیقه وقت اضافه نیمه دوم هم که تا ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کرد، نتوانست به برزیل برای فرار از شکست کمک کند تا شاگردان عبدی غیرممکن را ممکن کنند.

بردن برزیل در فوتبال در هر رده‌ای ختم ماجراست، باورش برای ایرانی‌ها همیشه سخت است که روزی تیم ملی ما برزیل را در زمین فوتبال شکست دهد. شاید شادی ما مقابل تیم‌های ملی برزیل به فوتسال و گاهی بسکتبال و والیبال بازمی‌گردد، اما خوشبین‌ترین طرفدار تیم ملی ایران و بدبین‌ترین طرفدار فوتبال برزیل هم گمان نمی‌کرد که روزی برزیل بزرگ بازی ۲-۰ برده را در ۲۵ دقیقه ببازد!

به معنای دقیق کلمه زیباترین کامبک عمرمان، توسط آینده‌های فوتبال ایران رقم زده شد، تیمی که انگار ساخته شده تا کارها بزرگ انجام دهد اما حتی بردن آلمان در دوره قبل مثل بردن برزیل در این دوره از مسابقات جام جهانی نوجوانان نبود.

سرمربی تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۷سال ایران با بیان این‌که بازیکنان ما مقابل تیم‌ملی برزیل تاریخ‌سازی کردند، اذعان کرد؛ برگرداندن نتیجه مقابل این تیم، کار بسیار سختی بود.

 حسین عبدی پس از پیروزی تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۷سال ایران مقابل تیم‌ملی برزیل با نتیجه ۳ بر ۲ در جام‌جهانی زیر ۱۷سال گفت: به تمام کسانی که به ما کمک کردند و آنهایی که به ما کمک نکردند بابت این پیروزی بزرگ تبریک می‌گویم.

وی با بیان این‌که «مقابل تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۷سال برزیل تاریخ‌سازی کردیم» عنوان کرد: این یک تاریخ‌سازی بزرگ بود هرچند که هنوز کار و مسیر ما به پایان نرسیده و باید به بازی‌های بعدی خود توجه کنیم.

سرمربی تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۷ سال ایران با اشاره به این‌که تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۷سال برزیل، تیم بسیار قدرتمندی است، گفت: چندین شیوه را برای بازی مقابل برزیل انتخاب کرده بودیم تا آنها جلو بیایند و بتوانیم به نتیجه برسیم. بازی را با نتیجه ۲ بر صفر عقب افتادیم و تغییر نتیجه بازی بسیار سخت بود که خدا را شکر توانستیم بازی را برگردانیم و به پیروزی برسیم.

حسین عبدی، کاپیتان و مربی اسبق پرسپولیس، اولین مربی وطنی است که موفق شده بالاترین مدرک پرولایسنس که بالاترین درجه مدرک مربی‌گری اروپاست را دریافت کند. او در انگلستان همکلاس بزرگانی چون گرت ساوت‌گیت و جان فرانکو زولا بوده است.

در روزهایی که تیم امید ایران با هدایت غلامرضا عنایتی، دو حذف تلخ و پیاپی را در انتخابی المپیک و مسابقات آسیایی داشت، تیم نوجوانان ایران با هدایت حسین عبدی توانست در رده‌های پایه آبروداری کند و نشان دهد اگر هدایت تیم‌های پایه به افرادی سپرده شود که دانش کافی را دارند، نتیجه قابل‌قبول دور از دسترس نخواهد بود. غول کشی بعدی، روز سه شنبه ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود و این بازی می‌تواند انتقامی سخت از آن باخت ۶ بر ۲، مقابل انگلستان در جام جهانی قطر هم باشد. بدن شک با هر نتیجه دیگری که برای ایران در این مسابقات رقم بخورد، این بازیکنان می‌توانند آینده فوتبال ایران و روزهای درخشانی را رقم بزنند.

پس از ۲۵ سال دوباره تیم ملی کامبک تاریخی زد!

 در سال ۱۳۷۶ که حسین عبدی در تیم ملی مدافع ۳۰ ساله بود، اما با صلاح دید مایلی کهن به تیم ملی دعوت نشد و هنوز هیچ کدام از بازیکنان تیم ملی فعلی نوجوانان ایران متولد نشده بودند، یوزها در مقدماتی جام جهانی، با وجود اینکه ۲ بر صفر مقابل استرالیای قدرتمند عقب بودند و تقریبا همه فکر می‌کردند رویای جام جهانی ۹۸ فرانسه به پایان رسیده، اما بازی بازی را به تساوی کشاندیم و اولین کامبک تاریخی فوتبال ایران رقم خورد. شاید حالا این کامبک را بتوانیم، یک بازگشت در حد حماسه ملبرون یا حتی فراتر از آن بدانیم.

محمدرضا رحم‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی