کشت تنباکو تهدیدی بر امنیت غذایی
کشت تنباکو تهدیدی بر امنیت غذایی

 سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کشت تنباکو تهدیدی برای امنیت‌ غذایی است زیرا زمین‌های قابل کشت را اشغال می‌کند که این زمین‌ها می‌توانند برای رشد مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش زیرنویس،به نقل از ویفروم، سازمان بهداشت جهانی ابراز تاسف کرد که ۳.۲ میلیون هکتار از زمین‌های حاصلخیز در ۱۲۴ کشور، برای کشت تنباکو استفاده می‌شود و این زمین‌ها در مکان‌هایی هستند که افراد جان خود را به دلیل گرسنگی از دست می‌دهند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که دولت‌ها در سراسر جهان میلیون‌ها دلار برای حمایت از مزارع تنباکو هزینه می‌کنند و انتخاب کشت غذا به جای تنباکو به جهان این امکان را می‌دهد که سلامتی، حفظ اکوسیستم‌ها و تقویت امنیت‌ غذایی برای همه در اولویت قرار گیرد.

کشت تنباکو در افریقا در دهه گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

گزارش جدید آژانس با عنوان «غذا بکارید، نه تنباکو» رکورد ۳۴۹ میلیون نفری را به یاد می‌آورد که با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند و بسیاری از آنان در ۳۰ کشور قاره آفریقا قرار دارند که کشت تنباکو در آنجا در دهه گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۹ تولیدکننده از ۱۰ تولیدکننده بزرگ تنباکو کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند. کشاورزی توتون و تنباکو چالش‌های امنیت‌ غذایی این کشورها را با تصاحب زمین‌های قابل کشت تشدید می‌کند. محیط زیست و جوامعی که به آن متکی هستند نیز آسیب می‌بینند زیرا گسترش محصول منجر به جنگل‌زدایی، آلودگی منابع آب و تخریب خاک می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تنباکو کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی در اکثر کشورهای تولیدکننده تنباکو را تشکیل می‌دهد و سود آن نصیب سازندگان عمده سیگار در جهان می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۳ میلیون کودک کار به جای رفتن به مدرسه در مزارع دخانیات کار می‌کنند.

منبع:ایسنا