تغییر ساعت کاری؛ صرفه‌جویی در مصرف انرژی به قیمت بی‌نظمی در زندگی عمومی
تغییر ساعت کاری؛ صرفه‌جویی در مصرف انرژی به قیمت بی‌نظمی در زندگی عمومی

از همین آغاز پیداست طرح تغییر ساعت کاری باعث برهم‌خوردن نظم عمومی در بخش‌های مختلف جامعه شده است؛ حتی خانواده به‌عنوان اولین نهاد اجتماعی در این طرح دیده نشده است.

زیرنویس، گروه جامعه: تقریباً ۲ هفته از اجرایی‌شدن تغییر ساعت کاری ادارات – از ساعت شش صبح تا یک بعدازظهر – می‌گذرد؛ طرحی که دولت برای مدیریت بهینه مصرف انرژی در نظر گرفته است.

از همین آغاز پیداست این طرح باعث برهم‌خوردن نظم عمومی در بخش‌های مختلف جامعه شده است؛ حتی خانواده به‌عنوان اولین نهاد اجتماعی در این طرح دیده نشده است. خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند در آن وقت صبح نمی‌دانند کودکانشان را به چه کسی بسپارند چرا که مهدکودک‌ها الزامی برای شروع کار در این ساعت ندارند.

باتوجه‌به سیاست دولت در مورد فرزندآوری در این طرح به این مهم نیز توجهی نشده است؛ چرا که اگر حتی مهدکودک در آن ساعت صبح باز باشد؛ آیا رواست کودک خردسال در ساعت اولیه صبح بیدار و به مراقبِ دیگری سپرده شود؟ نباید از کنار این دغدغه والدین به سادگی گذشت.

به گزارش زیرنویس، کسانی که از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کنند با مشکلات بیشتری روبرو هستند؛ هماهنگ نبودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه تاکسی‌ها – در بیشتر شهرها و روستاها که مترو ندارند – تردد را برای کارمندان دشوار کرده است.

کسانی که در ادارات دولتی یا نهادهای وابسته مشغول به کارند ظاهراً تنها کسانی هستند که مشمول تغییر ساعت کاری شده‌اند و برای استفاده از بقیه امکانات و خدمات محلی و شهری باید دنبال چاره‌ای بگردند.

از منظر دیگر – باتوجه‌به شرایط اقتصادی – خانواده‌هایی که چندشغله هستند هم برای تغییر ساعت کاری راهکار مناسبی ندارند.

نداشتن خواب کافی نیز باعث نارضایتی در محیط کار و پایین آمدن کیفیت کاری شده و همچنین بالارفتن آمار مرخصی و ترک کار و حتی نارضایتی ارباب‌رجوع را در پی دارد.

از طرف دیگر حجم ارباب‌رجوع در ساعات اداری که با ساعت قبلی هماهنگ است را افزایش می‌دهد که ساعت جبرانی اول صبح را از کارایی و جاذبه می‌اندازد.

آسیب‌هایی که این طرح به جامعه می‌زند در منظر کارشناسان و صاحب‌نظران پوشیده نیست؛ اما ناگفته پیداست این مسائل فدای یک سیاست و بی‌تدبیری شده است که فقط ناکارآمدی دولت در تأمین انرژی را پوشش دهد و دیگر هیچ.

  • نویسنده : گروه جامعه زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس