مواجه آموزش و پرورش با دو دسته چالش بیرونی و درونی
مواجه آموزش و پرورش با دو دسته چالش بیرونی و درونی

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با دو دسته چالش بیرونی و درونی مواجه است، تاکنون برای رفع این چالش‌ها تمرکز بر عوامل بیرونی بوده و بنده به عنوان معلمی که از کف روستا تا دانشگاه معلمی کرده‌ام، بارها گفته‌ام راه برون رفت ما از مشکلات باید از درون برطرف شود و رفع مشکلات آموزش و پرورش، همگرایی و همدلی در درون خود است.

 رضا مراد صحرایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان و روسای استانی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مدیریت باید مبتی بر فرآیند باشد نه اشخاص، بیان کرد: در انجام پروژه‌ها، زمانی که مدیریت مبتی بر فرد باشد با خروج افراد، پروژه‌ها متوقف می‌شوند، نباید این پیش فرض را داشت که اگر افراد خاصی نباشند کار پیش نمی‌رود و نهایتا پروژه در سکون باقی می ماند.

صحرایی ضمن اشاره به دوازده برنامه ارائه شده توسط آیت الله رئیسی در جهت ارتقای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: هر کدام از شما مدیران و معاونان، متولی حداقل یکی از این برنامه ها هستید، یکی از برنامه‌های مهم و فوری، اتمام رتبه بندی است که بررسی اعتراضات بصورت دقیق باید انجام گیرد که همکاری شما را می طلبد.

وزیر کابینه دولت مردمی افزود: برنامه دیگر، استخدام آموزگاران ابتدایی است که همه باید جهت پیشبرد این امر به هم کمک کنیم علی الخصوص کلان شهرها و این مهم نیازمند نظارت مشفقانه و موشکافانه ای است، زیرا بزرگترین سرمایه‌های انسانی توسط معلمین تربیت می شوند و اگر معلمی خود دچار سختی و مشکلات باشد، در امر تعلیم و تربیت نیز مشکل ایجاد خواهد شد.

صحرایی با تاکید بر مطالعه دقیق برنامه ارائه شده وزرات آموزش و پرورش به مجلس، بیان کرد: برنامه‌ای که من به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌ام مربوط به شخص صحرایی نیست بلکه این برنامه با اتکا بر شما تنظیم شده است، آن را نقشه راه خود قرار داده و مطابق با آن عمل کنید.

وی بر اهتمام ویژه مدیران کل استان‌ها جهت افزایش ظرفیت پذیریش دانشگاه فرهنگیان به ۵۰هزار نفر در سال اشاره کرد و از مدیران حاضر خواست که گزارشی مبنی بر اقدامات انجام شده در راستای افزایش فضای تربیت معلم ارائه دهند.

به گزارش زیرنویس، وزیر آموزش و پرورش در ادامه تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش در ادارات و گفتگوبا معلمان جهت پیشبرد اهداف را مهم تلقی کرد و محور اصلی این جلسات را ارائه گزارش و راهکار جهت رسیدن به تحول عنوان کرد.

وی در پایان، تدوین برنامه تحولی متناسب با انتظارات مختلف را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: این به معنای پراکندگی برنامه‌ای نیست، بلکه بدین معناست که رویکردها و زوایای مختلف برنامه را اجرایی کنیم.

برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش، باید خارج از امور جاری باشند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، صحرایی با تاکید بر اینکه معاونت‌های وزرات آموزش و پرورش باید ۱۰ برنامه تحولی که فعالیت‌های آن ها را از قبل متمایز می کند ارائه دهند تا تدوین بر اساس این رویکردها انجام گیرد، تصریح کرد: برنامه‌های تحولی، باید خارج از امور جاری باشند، بدین معنا که امور جاری در حال انجام باشند، تحول‌های اصلی هم در همین راستا به انجام برسند.

منبع:ایسنا