حجاب یا عفاف اول کدام را نشانه گرفته‌اند؟
حجاب یا عفاف اول کدام را نشانه گرفته‌اند؟

ساده انگارانه از مبانی اصلی فرهنگی خود فاصله گرفتیم که بگوییم حجاب ظاهر مهم نیست بلکه حجاب درون (عفاف) اهمیت دارد و اینگونه شد که عفاف خود دست‌مایه‌ای شد که حجاب نشانه گرفته شود. حجاب که رفت عفاف نیز برای خود جایگاهی نیافت. وضع نامناسب پوشش چه عواقب و پیامدی به همراه خواهد داشت؟ سیل‌بند را برداشتیم سد را شکافتیم و به معرفت آب توسل جستیم که شهرمان ویران نشود!

زیرنویس-گروه فرهنگ: وقتی با کسی روبرو می‌شویم قبل از اینکه سخنی بگوید و یا از وی شناختی داشته باشیم، ابتدا لباس و پوشش او است که لب به سخن گشوده و قضاوت و برداشت ما از جایگاه فرهنگی، اجتماعی، معنوی و اعتقادی و حتی قومی و قبیله‌ای‌اش آغاز می‌شود.

پوشش هر فرد ذهنیتی در طرف مقابل ایجاد و چگونگی رفتار برای اولین برخورد را تعیین می کند؛ گویی لباس هر فرد نماینگر و نماینده‌ی افکار اوست!

حجاب یا عفاف اول کدام را نشانه گرفته‌اند؟

بشر زمانی که به فکر پوشش افتاد می خواست برای خود محافظی در برابر طبیعت بسازد؛ اما لباس کارکردهایی که در قدیم داشته از جمله حفظ فرد از سرما، گرما یا امنیت را از دست‌داده است. با نگاهی کوتاه به صنعت مد و لباس در می‌یابیم که پوشاک امروزه برای هیچ‌کدام از کارکردهایی که بشر نخستین به آن روی آورده بود، طراحی نشده‌اند.

سرعت بالای اطلاعات و داده‌ها فرصت انتقال فرهنگ را از جوامع گرفته است و هرچه هست تهاجم و تبادل فرهنگی‌ای است که مخاطب زمانی برای کاوش و غربال خوب از بد ندارد، نهایتا نتیجه اینکه پوشش دیگر نشانه ی قوم و فرهنگی خاص نیست و حتی لباس‌هایی که برای اهداف سیاسی یا اجتماعی خاص طراحی شده اند و در برخی جوامع حاصل کجروی هستند بدون توجه به پیشینه ی آن، مورد استفاده قرار می گیرد.

در این میان حجاب و عفاف، به‌عنوان نشانه‌ی مرد و زن ایرانی – انقلابی که خود منشأ حرکات و جنبش‌های فراوان شده است به دنبال پناهگاهی می‌گردد.

به گزارش زیرنویس، افکار نادرست تنوع طلبی و بازاری، بشر امروز را به حدی از سوداگری و مصرف‌گرایی رسانده است که خود، شخصیت و هویت خویش را فراموش کرده و با بسته‌بندی شیک در ویترینی سخیف قرار می دهد و…

ساده انگارانه از مبانی اصلی فرهنگی خود فاصله گرفتیم که بگوییم حجاب ظاهر مهم نیست بلکه حجاب

حجاب-و-عفاف

حجاب-و-عفاف

درون (عفاف) اهمیت دارد و اینگونه شد که عفاف خود دست‌مایه‌ای شد که حجاب نشانه گرفته شود. حجاب که رفت عفاف نیز برای خود جایگاهی نیافت. وضع نامناسب پوشش چه عواقب و پیامدی به همراه خواهد داشت؟ سیل‌بند را برداشتیم سد را شکافتیم و به معرفت آب توسل جستیم که شهرمان ویران نشود!

خواسته یا ناخواسته، اندیشیده یا نیندیشیده این حال و روز ماست. واقعیتی ملموس که جای بسی تعجب و تأسف دارد.

فرهنگ ایرانی با آن غنای ۲۵۰۰ ساله‌اش در آداب‌ورسوم و سلوک برای پوشش، برنامه‌ی راهش را گم کرده است.

هنجارها ابتدا قانون هستند وقتی درونی شوند ارزشها را می‌سازند و حال ما با چه تدبیری و چگونه می خواهیم ارزشها را قانونی کنیم؟!

با وجود نهادها و مؤسسات متولی فرهنگ و وجود بستر و بودجه‌ی فرهنگی مناسب در همه نهادها و ارگان‌های دولتی این همه ضعف و پس روی از کجا سرچشمه می گیرد؟

  • نویسنده : گروه فرهنگی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز