مجوز ویژه بازی‌های آسیایی برای کماندار همیشه غایب!
مجوز ویژه بازی‌های آسیایی برای کماندار همیشه غایب!

کمیته ملی المپیک هنوز از نسخه نهایی فهرست کاروان ورزش ایران و نام ورزشکاران و تیم های اعزامی به بازی های آسیایی به صورت رسمی رونمایی نکرده است اما برخی تغییرات اعمال شده در این فهرست، ابهامات و انتقادات زیادی را متوجه مسئولان این کمیته و در مجموع دست اندرکاران کاروان اعزامی به هانگژو کرده است.

 

زهرا نعمتی و شرایط تمرینی و رقابتی او یکی از مجهولات بزرگ ورزش کشور طی دو سال اخیر بوده است چراکه این کماندار بعد از بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به یکباره از اردوهای تیم ملی پاراتیروکمان و تیروکمان دور شد و حاضر نشد در جلسات تمرینی و زیر نظر مربیان این تیم ها شرکت کند.

در واقع تمرین در سکوت، شیوه کار نعمتی بعد از بازگشت از توکیو شد طوریکه او حتی قید مسابقات قهرمانی جهان در آمریکا و مسابقات امارات را زد، در ادامه و تا به امروز هم نام او در فهرست هیچ یک از اعزام های تیم ملی پاراتیروکمان یا حتی تیروکمان قرار نگرفت چون اصلا حضوری در اردوهای آماده سازی این دو تیم نداشت.

با همه اینها قرار است زهرا نعمتی در بازی های آسیایی هانگژو شرکت کند. خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که نعمتی با رایزنی های شخصی مجوز اعزام به این بازی ها را گرفته و کمیته ملی المپیک هم با طی کردن پروسه ثبت نام این کماندار، شرایط حضورش را قطعی کرده است.

با این اوصاف نعمتی راهی هانگژو خواهد شد آنهم در شرایطی که طی دو سال گذشته حاضر به تمرین با تیم ملی تیروکمان نشد و حتی به خدمت گرفتن «هونگ سونگ هو» کره ای به عنوان سرمربی این تیم هم او را ترغیب به حضور در اردوهای ملی نکرد. در حالیکه تمرین زیر نظر مربی خارجی یکی از شروط همیشگی زهرا نعمتی بود اما گویا این مربی را قبول نداشت و بیشتر تمایل به تمرین زیر نظر مربی اختصاصی دیگری داشت و به همین دلیل روی تمرینات انفرادی پافشاری کرد.

این کماندار بعد از پارالمپیک توکیو تا به امروز در اردوهای تمرینی تیم ملی پاراتیروکمان هم غایب بوده است و به همین دلیل در اعزام اخیر به مسابقات قهرمانی جهان در جمهوری چک هم جایی نداشت در حالیکه این مسابقات میدانی برای توزیع سهمیه پارالمپیک بود.

با همه اینها قرار است زهرا نعمتی به بازی های آسیایی اعزام شود، رویدادی که تجربه یک دوره حضور در آن را دارد اما با ثبت سابقه ای عجیب!

زهرا نعمتی با قهرمانی در پارالمپیک توکیو هت تریک کرد اما درست بعد از این بازی ها از تمام اردوها و اعزام ها دور شد

خروج از مسیر اصلی

زهرا نعمتی به عنوان اولین مدال آور زن ورزش ایران در تاریخ بازی های المپیک و پارالمپیک، نام خود را بر سر زبان ها انداخت و با هت تریک در قهرمانی بازی های المپیک (بازی های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰) نشان داد که در مسیر درستی قرار دارد.

در این میان البته او با کسب سهمیه المپیک و حضور در بازی های ۲۰۱۶ ریو نامش را به عنوان اولین ورزشکار معلول ایرانی که در ادوار بازی های المپیک شرکت داشته هم به ثبت رساند اما در ادامه، چگونگی حضورش در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ ثابت کرد که زهرا نعمتی به اندازه ای که در پاراتیروکمان می تواند اعجوبه باشد در تیروکمان موفق نیست، او در جاکارتا دور یک شانزدهم نهایی مسابقات ریکرو انفرادی را با موفقیت پشت سر گذاشت اما از حضور در مراحل بالاتر بازماند که به زعم خیلی ها این کار نه سهوی، بلکه عمدی بوده است.

با این پیشینه زهرا نعمتی دوباره قصد حضور در بازی های آسیایی را دارد در حالیکه از خیلی وقت پیش با اعلام «عدم حضور»، وضعیتش را برای بازی های پاراآسیایی مشخص کرده بود. در واقع نعمتی از مسیری که بزرگ شدن و موفقیتش را با آن آغاز کرد، خارج شده و مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با دل دادن به خواسته اش و در اختیار دادن سهمیه برای بازی های آسیایی، او را در این اقدام همراهی کرده اند بدون توجه به تضمیمی که برای موفقیت و مدال آوری‌اش نیست.

مسئولان ورزش ایران در بازی های آسیایی به موازت حذف سهمیه برخی رشته ها، به زهرا نعمتی برای حضور در هانگژو سهمیه دادند

دم خروس و قسم حضرت عباس کمیته و وزارت

به گزارش خبرنگار مهر، انجام اولین اقدامات برای تشکیل کاروان اعزامی به بازی های آسیایی مربوط به دوره قبلی کمیته ملی المپیک می شود که با هدف «کیفی گرایی» و تاکید بر آن صورت گرفت. کمیته ملی المپیک در دوره مدیریت فعلی هم با هماهنگی وزارت ورزش و ستاد عالی، با همین دست فرمان پیگیر اقدامات و برنامه های مربوط به تشکیل و آماده سازی کاروان اعزامی به هانگژو شد.

حتی در همین راستا اخیرا ریزش هایی در کاروان ایران صورت گرفته که شامل حذف سهمیه های انفرادی یا تیمی از خیلی رشته ها شده است. کمیته ملی المپیک البته در اقدامی بدون هیاهو دست به این کار زده و هنوز اعلام رسمی بابت آن نداشته اما خبرهای رسیده از بسیاری فدراسیون ها، حکایت از این دارد که تعداد سهمیه های مصوب شان دستخوش تغییراتی شده است.

حتی همین تیروکمان هم از این ریزش ها در امان نبوده چراکه سهمیه درخواستی فدراسیون ۱۰ بوده که به ۸ سهمیه کاهش پیدا کرده است البته با لحاظ کردن سهمیه ویژه که در اختیار زهرا نعمتی قرار می گیرد.

قاعدتا توجیه کمیته ملی المپیک بابت حذف و ریزش های صورت گرفته در سهمیه ها، همان «کیفی گرایی» است و اینکه در هانگژو متمرکز روی مدال آوری و نتیجه گیری است و دقیقا همین مسئله چرایی پذیرش زهرا نعمتی به عنوان یکی از مسافران لحظه آخری بازی های آسیایی را بیشتر می کند.

زهرا نعمتی پیشینه ای فوق العاده درخشان در پاراتیروکمان دارد اما در شرایط عادی که او در اوج تمرینات و آماده سازی بود، جز کسب سهمیه بازی های المپیک موفقیت دیگری به نامش در تیروکمان ثبت نشده است چه برسد به حالا که بعد از دو سال دوریِ صرف از اردو و اعزام، سودای بازگشت دارد.

البته نام زهرانعمتی زمانی یک وزنه در ورزش بود اما طی دو سال گذشته چه دستاوردی به نام او ثبت شد که ملاک اعزام باشد؟ آیا نتایج قبل از آن به تنهایی کافی است برای همسو شدن با رویکرد مدیران و تحقق بخشیدن به شعار و اهداف آنها وقتی ارزیابی های جدید نشان می دهد که وضعیت امروز نعمتی فاصله زیاد با پیشینه اش دارد؟

منبع :پارس فوتبال