عطا تفضلی، معاون خرید شرکت فولاد خوزستان، در نشست مطبوعاتی که در غرفه فولاد خوزستان در نمایشگاه بومی سازی، تکنولوژی، برندسازی و انتقال دانش فنی براساس نیاز زنجیره آهن و فولاد برگزار شد؛ در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:«شرکت‌های دانش‌بنیان جامعه‌ای هستند که بنابر آخرین آمارهای اعلام شده در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۹۵۶۰ عضو دارند […]

- تولید فولاد با انرژی سبز در فولاد خوزستان/ کاهش ۳۰ میلیون دلاری مصارف ارزی تا پایان امسال 

عطا تفضلی، معاون خرید شرکت فولاد خوزستان، در نشست مطبوعاتی که در غرفه فولاد خوزستان در نمایشگاه بومی سازی، تکنولوژی، برندسازی و انتقال دانش فنی براساس نیاز زنجیره آهن و فولاد برگزار شد؛ در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:«شرکت‌های دانش‌بنیان جامعه‌ای هستند که بنابر آخرین آمارهای اعلام شده در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۹۵۶۰ عضو دارند و ۲ درصد GDP ما بر روی دوش این شرکت‌ها است.»

وی در ادامه در خصوص اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:«هدف از تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان ثروت آفرینی علم بوده‌است. شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر با گره زدن علم و ثروت به یکدیگر این هدف را اجرایی کرده‌اند و بستری ایجاد کرده‌اند که خروجی مطالعات اساتید و نخبگان در دانشگاه‌ها، مورد استفاده‌ قرار گیرد و بستری برای درآمدزایی و اجرایی کردن ایده نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند.»

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه اختراعات نباید پس از ثبت در گوشه‌ای خاک بخورند و باید عملیاتی شوند؛ گفت:« شرکت‌های دانش‌بنیان بستری بودند برای استفاده از اختراعات و توانستند نخبگان و اساتید را وارد گود کنند.»

تفضلی در ادامه در خصوص مصوبات اخیر مجلس و دولت برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان گفت:«سال ۱۴۰۲ دولت برای شرکت‌های دانش بنیان طرح جدیدی مطرح کرد و شرکت‌ها را به نوپا، نوآور و فناور تقسیم بندی کرد. فضا محدودتر اما تعاریف را ساده‌تر شد. شرکت‌های نوپا شرکت‌هایی هستند که در اول راه هستند و تازه می‌خواهند کار را شروع کنند و درآمد آنها کمتر از ۵ میلیارد تومان است. پس از آنها شرکت‌های نوآور هستند که محصولات آنها استراتژیک اما درآمد آنها بالای ۵ میلیارد تومان است، اما تمام محصولات آنها دانش بنیان نیست و پس از آنها شرکت‌های فناور هستند که بالای ۵۰ درصد محصولات آنها دانش بنیان هستند و درآمد آنها بالای ۵ میلیارد تومان است.»

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در ادامه با بیان اینکه معاونت علم و فناوری برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، ۹ حوزه را تعریف کرده‌است؛ گفت: «بیشترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری، برق و تجهیزات فعالیت می‌کنند و حدود هشت هزار شرکت نوپا، هزار شرکت نوآور و کمتر از هزار عدد شرکت فناور داریم. بنابر آخرین آمار منتشر شده، فروش این شرکت‌ها نزدیک به ۱۰ میلیون دلار تخمین زده شده‌است. ۵ میلیون دلار از درآمد آنها مربوط به صادرات است و می‌توانند مشکلات ارزی را برطرف کنند و حتی ارزآوری داشته باشند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با تحریم‌های آزاردهنده‌ای مواجه بودیم؛ گفت: «بسیاری از تجهیزات ما وارداتی هستند و فقدان پشتیبانی شرکت‌های خارجی ما را با مشکل مواجه کرد و در تامین قطعات با مشکل مواجه بودیم و شرکت‌هایی در کشور بودند که به خاطر تاخیر و نرسیدن قطعات، فعالیت آنها متوقف شد و قیمت نهایی آنها با افزایش مواجه شد. از طرف دیگر انتقالات مالی ما با ریسک‌های زیادی همراه بود و هست و دولت و مجلس ‌و شرکت‌ها به این نتیجه رسیدند که فکری به حال این وضعیت کنند و در نتیجه بحث شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد و آنها وارد کار شدند و در نهایت بومی سازی رقم خورد.»

تفضلی در ادامه گفت: «در نتیجه کالاهایی که تا دیروز نمیتوانستیم وارد کنیم را تولید کردیم و از طرف دیگر به فکر تولید تجهیزاتی افتادیم که تا دیروز آنها را وارد نمیکردیم و احساس نیازی به آنها نداشتیم. اما امروز آن‌ها را تولید می‌کنیم.»

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: «زمانی که بومی‌سازی اتفاق افتاد چالش تامین ما در بخش زیادی از کالاها برطرف شد و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد و هدف دانش بنیان محقق شد و نخبگان ما بستری پیدا کردند تا بتوانند توانایی های خود را نشان دهند.»

تفضلی در خصوص آنچه پس از ورود شرکت‌های دانش بنیان اتفاق افتاد؛ گفت: «در نتیجه این کار واردات کاهش پیدا کرد و شرکت‌هایی که شروع به تولید کالاهای صنعتی برای ما کردند افزایش نیاز به مواد اولیه را بالا بردند و سرانه مصرف فولاد افزایش پیدا کرد. این امر منجر به رونق معادن شد و چرخه‌ای ایجاد کرد که روز به روز به تعداد زنجیره‌های آن افزوده می‌شود.»

تفضلی در پاسخ به این پرسش که چه شد که فولاد خوزستان قدم در این مسیر نهاد؛ گفت: «فولاد خوزستان از چند سال قبل بنابر دستور دولت، شرایط جامعه و نیازی که داشت، وارد این حوزه شد. در سال ۱۳۹۶ و در آغاز کار، تولید ماده شیمیایی که در تولید آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد هدف قرار گرفت. این کالا یک کالای استراتژیک برای ما بود که شرکت‌های خاصی تکنولوژی تولید آن را داشتند اما امروز انحصار تولید آن شکسته شده است و در ایران تعداد شرکت‌های تولیدکننده آن به چهار عدد رسیده‌ است که هم صادرات انجام می دهند و هم نیازهای داخلی را تامین میکنند. در فولاد خوزستان این شرکت دانش بنیان در دو سال به این اوج رسید. درست است که برای رشد این شرکت هزینه کردیم اما برای سال‌های سال بیمه هستیم.»

وی در ادامه در خصوص دیگر محصولاتی که بومی‌سازی آنها اتفاق افتاده‌است به نسوزها اشاره کرد و گفت: «در سه سال اخیر خیلی روی بومی‌سازی آنها کار شده‌است. در سال ۱۴۰۰ هشت میلیون دلار واردات داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به حدود شش میلیون دلار رسید و امسال نیز تا پایان سال واردات آنها به زیر دو میلیون دلار رسیده‌است.»

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: «در ساخت تجهیزات در واحد ساخت و نوسازی ، ۲۵ هزار قطعه در تمام این سال ها بومی سازی شده‌اند و هر سال از نتایج بومی سازی سالهای قبل استفاده می‌کنیم.»

وی در ادامه در خصوص مزیت‌های تولید در قیاس با واردات گفت:«زمانی که کالایی را وارد میکنیم ممکن است کالا به شرکت برسد اما مشکلاتی داشته باشد. نمیتوانیم آن را مرجوع کنیم و ارز از دست رفته‌است. اما در تولید میتوانیم در فرایند تولید قرار گیریم و در صورتی که با مشکلاتی مواجه شدیم، کالا را مرجوع کنیم.»

تفضلی در ادامه در خصوص تولید فولاد سبز، توضیح داد: «ما بحث تولید فولاد سبز را نیز داریم که با انرژی سبز تولید می‌شود. قرار است با همکاری پتروشیمی شادگان از هیدروژن به جای گاز متان در فرایند تولید استفاده شود.»

وی در تشریح دیگر فعالیت‌های فولاد خوزستان در حوزه دانش‌بنیان، بیان کرد: «فولاد یک مرکز نوآوری تاسیس کرده‌است که هفت بخش مختلف دارد و ۱۴ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داشته است و برای برطرف کردن نیازهای فناورانه در حال مذاکراتی است. ما سالانه ۷۰۰ نوع محصول دانش بنیان تهیه میکنیم وحدود ۴۸۸ شرکت دانش بنیان امروز در فهرست همکاری ما حضور دارند و بخشی از آنها در حال تامین نیاز های ما هستند و درهای فولاد خوزستان بر روی شرکت‌های دانش بنیان باز است.»

وی در آخر با اشاره به اینکه، فولاد خوزستان در سال‌های اخیر حداقل سالی ۱۰ الی ۲۰ میلیون دلار کاهش مصرف ارز داشته‌ است؛ گفت: «پیش‌بینی می‌شود که امسال مصارف ارزی کاهش ۳۰ میلیون دلاری داشته باشد. نیاز ارزی ما در شرکت فولاد به حدود پنج تا شش درصد بهای مصرفی ما رسیده‌ است. این نتیجه در اثر همکاری‌ و کار تیمی عزیزان ما از پایین‌ترین رده تا بالاترین‌ رده حاصل شده‌است.»

منبع: خبـرآنلاین