چرا گوشی آیفون از هواپیما پرت شد و سالم به زمین رسید؟
چرا گوشی آیفون از هواپیما پرت شد و سالم به زمین رسید؟

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از یورونیوز، چند روز پیش پرواز خطوط هوایی آلاسکا دقایقی پس از برخاستن از هواپیما دچار کاهش فشار شده و یک قسمت از بدنه هواپیما یعنی در اضطراری از هواپیما جدا شد. این هواپیما اندکی پس از آن در پورتلند، اورگان در ایالات متحده فرود آمد و هیچ یک از […]

دلیل سالم ماندن دو آیفون بعد از سقوط ۴۵۰۰ متری از هواپیمای بی در آلاسکا

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از یورونیوز، چند روز پیش پرواز خطوط هوایی آلاسکا دقایقی پس از برخاستن از هواپیما دچار کاهش فشار شده و یک قسمت از بدنه هواپیما یعنی در اضطراری از هواپیما جدا شد. این هواپیما اندکی پس از آن در پورتلند، اورگان در ایالات متحده فرود آمد و هیچ یک از مسافران یا خدمه آسیب جدی ندید.

بعدا در هواپیما دست نخورده در حیاط خلوت خانه‌ معلمی در اورگان پیدا شد! مردی همچنین عکسی از آیفونی که در کنار جاده پیدا شده بود منتشر کرد که هنوز در حالت هواپیما بود و برای دریافت چمدان برای پرواز مورد نظر باز بود. اداره ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا تایید کرد که در این حادثه دو آیفون روی زمین پیدا شده که هر دو فعال بوده و سالم هستند.

این موضوع که آیفون‌ها ۴۵۰۰ متر به پایین سقوط کرده و هیچ اتفاقی برایشان نیفتاده، سوژه‌ای شد تا سایمون فاستر، محقق فضایی دانشگاه امپریال کالج درباره آن توضیح دهد. وی گفت با وجود خوش شانسی، دلیل اینکه اقلامی که هزاران متر سقوط میکنند ممکن است دست نخورده باقی بمانند، مربوط به سرعت و تکانه نهایی است.

برای مثال، اگر جسمی از هواپیما به زمین بیفتد، گرانش جسم را به سمت پایین می‌کشد، اما مقاومت هوا آن را به جهت دیگر هل می‌دهد.

هرچه سریع‌تر حرکت کنیم، در نهایت کشش گرانش برابر با فشار هوا، یعنی مقاومت هوا خواهد بود. در این مرحله ما دیگر نمی‌توانیم سرعت بگیریم که به گفته فاستر به آن سرعت پایانی می‌گویند.

وی افزود این بستگی به مساحت و شکل آیتم دارد. به عنوان مثال، زمانی که شخصی به چتربازی می‌رود، چتر نجاتی را باز می‌کند که این مساحت را افزایش می‌دهد. این بدان معنی است که آنها به هوای بیشتری فشار می‌آورند و سرعت خود را کاهش می‌دهند.

آیفون‌ها مستطیل شکل هستند و می‌توانند هوای زیادی را به عقب برانند. از سوی دیگر نحوه فرود و کاهش سرعت فرود در طول زمان هم مهم است.

گروهبان بریتانیایی نیکلاس آلکماد یکی از نمونه‌هایی است که در طول جنگ جهانی دوم از ارتفاع ۵۴۹۰ متری از یک هواپیمای در حال سوختن سقوط کرد و بدون آنکه استخوان‌هایش بشکند، فرود آمد.

او روی یک چوب کاج برفی فرود آمد که احتمالاً باعث کاهش سرعت سقوط او شد. به همین دلیل افتادن گوشی روی شاخه درخت می‌تواند دلیل سالم ماندن آنها بوده باشد.

منبع: اطلاعات انلاین