به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ایران، در گفت و گو با زیرنویس در خصوص ایمنی مدارس غیردولتی گفت: اگر مدرسه ای استاندارد و ایمن نباشد، اجازه حضور دانش آموز در آن فضا صادر نمی شود. لازم به ذکر است حدود ۸۰ درصد مدارس غیردولتی استیجاری […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ایران، در گفت و گو با زیرنویس در خصوص ایمنی مدارس غیردولتی گفت: اگر مدرسه ای استاندارد و ایمن نباشد، اجازه حضور دانش آموز در آن فضا صادر نمی شود. لازم به ذکر است حدود ۸۰ درصد مدارس غیردولتی استیجاری هستند. احتمال دارد که به جهت سرانه فضای آموزشی در این مدارس استیجاری مشکل وجود داشته باشد؛ مثلا فضای حیاط خیلی کوچک باشد؛ ولی به طور کلی از نظر ایمنی و استحکام بنا، هیچ کدام از مدارس غیرانتفاعی مشکلی ندارند. بعضی از این مدارس استیجاری، مدرسه نیستند و خانه هایی هستند که اتاق هایش را به کلاس تبدیل کرده اند.

مدارس استیجاری هر سال که جا به جا می شوند می بایست مجوز ایمنی و استحکام بنا دریافت کنند

وی در ادامه افزود: لازم به ذکر است هر سال که مدارس استیجاری جا به جا می شوند، می بایست مجددا مجوز ایمنی و استحکام بنا را دریافت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به اینکه چرا دارندگان مدارس غیردولتی که چند ده میلیون تومان شهریه دریافت می کنند، یک خانه را اجاره می کنند تا دانش آموزان اتاق های آن خانه درس بخوانند؟ گفت: کیفیت آموزشی، استانداردها، سرانه فضا و کیفیت آموزشی در مدارس متفاوت است و مدارس بر اساس این معیارها شهریه را در نظر می گیرند؛ برای مثال مدرسه ای داریم که فضای آموزشی خوبی دارد و شهریه بالایی هم دریافت می کند.

کمتر از یک درصد مدارس غیردولتی شهریه غیرمتعارف دریافت می کنند

محمودزاده تاکید کرد: در قانون جدید ذکر شده است که اگر مدارس غیردولتی، سقف اعلامی شهریه مصوب وزارت آموزش و پرورش را رعایت نکنند، دولت اجازه دارد از حساب مدرسه این شهریه مازاد را برداشت کند. از حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی، کمتر از یک درصد مدارس که آن هم در برخی مناطق تهران هستند، شهریه بیش از حد مجاز دریافت می کنند که ما هم با آنها برخورد داشته ایم. شهریه مصوب وزارت آموزش و پرورش،می بایست مبنای کار مدارس برای برنامه های ثابت و فوق برنامه باشد.

باز شدن پای هوش مصنوعی به مدارس غیردولتی از سال تحصیلی جدید

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا پای هوش مصنوعی به مدارس غیردولتی باز می شود یا خیر گفت: کارگروهی را در این خصوص تشکیل داده ایم تا اول ببینیم که هوش مصنوعی چیست و در آینده به وسیله آن چه اتفاقاتی در کشور و دنیا رخ می دهد. همچنین متناسب با آن، وظیفه ما در مدرسه چیست و چه بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری را باید فراهم کنیم. یک دوره توجیهی در ستاد سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برگزار می کنیم و در بهمن ماه، دوره ای را برای مدیران اجرایی در استان ها اجرا خواهیم کرد.

محمودزاده تاکید کرد: این فرایند خیلی طولانی نیست و در سال تحصیلی آینده هم می توانیم هوش مصنوعی را در مدارس غیردولتی داشته باشیم. البته برخی از مدارس خودشان این شرایط را فراهم کرده اند؛ اما به طور کلی باید تعریفی از هوش مصنوعی و کاربردش را در مدارس بدانیم و به یک تفاهم مشترک در کشور برسیم و بعد از آن استفاده کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان در پاسخ به اینکه سخت افزار مورد نیاز برای اتصال به هوش مصنوعی از جمله تلفن همراه و لپ تاپ را می بایست خود دانش آموزان تهیه کنند یا آموزش و پرورش این مهم را تقبل می کند، تاکید کرد: ابتدا باید مقدمات کار دیده شود و الزامات آن در نظر گرفته شود بعد ببینیم وظیفه هر کدام چه خواهد بود. اگر نیاز به تامین تجهیزات باشد، در جاهایی که دولت می بایست ورود کند، هزینه ها را تقبل می کند و جاهایی که وظیفه مدرسه و اولیا است، آنها خودشان این کار را انجام می دهند. 

منبع خبر: رکنـا