به گزارش زیرنویس، جشنواره فرهنگی «بلوط» ششمین دوره خود را پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ در سالن فردوسی دانشگاه تهران و با استقبال علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قوم لُر برگزار کرد. در این برنامه سه گروه موسیقی از مناطق لُرنشین به اجرای برنامه پرداختند. مهدی امیریان از استان کهگیلویه و بویراحمد، محسن جلیل‌آزاد از چهارمحال […]

به گزارش زیرنویس، جشنواره فرهنگی «بلوط» ششمین دوره خود را پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ در سالن فردوسی دانشگاه تهران و با استقبال علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قوم لُر برگزار کرد.

در این برنامه سه گروه موسیقی از مناطق لُرنشین به اجرای برنامه پرداختند. مهدی امیریان از استان کهگیلویه و بویراحمد، محسن جلیل‌آزاد از چهارمحال بختیاری و گروه موسیقی «هانای» با خوانندگی بردیا مهر آرا؛ سه گروهی بودند که هر یک، بخش‌هایی از موسیقی مردمان لُر را روایت کردند.

در بخش‌هایی از این مراسم روشن سلیمانی و سالم پوراحمد اشعار عاشقانه و حماسیِ لُری را روایت کردند.

همچنین در این مراسم چند تن از مفاخر قوم لُر از جمله سعید انصاریان (اقدمات عملی در بازآوری جنگل‌های زاگرس با کاشت گسترده و مراقبت پیوسته از بلوط)، رضا جباری (فوق‌تخصص جراحی مغز و اعصاب و انجام حداقل ۲۰ عمل رایگان در هر ماه برای لُرتباران نیازمند)، علی فروتن (بازیگر سینما و تئاتر)، فاطمه گودرزی (بازیگر سینما و تئاتر)، آزیتا ترکاشوند (بازیگر سینما و تئاتر)، سوگل طهماسبی (بازیگر سینما و تئاتر)، علیرضا استکی (سرمربی تیم ملی بوکس)، محمدحسین علیمرادیان، مسعود عبدی، محمد چگینی، اردشیر صالح‌پور، علی‌رضا اوسیوند بازیگر سینما و تلویزیون مورد قدردانی و تجلیل قرار گرفتند.

تنها سخنران این برنامه سید حمید پورمحمدی گل‌سفیدی معاون وقت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور بود. وی در صحبت‌هایش به قدمت قوم لُر و افتخاراتی که این قوم بزرگ در ایران داشته و نیز از بلوط و استفاده از نماد آن در برخی پول‌های دنیا به دلیل توجه ویژه به این درخت ارزشمند و نماد ایستادگی و مقاومت اشاره کرد.

جشنواره‌هایی مانند جشنواره فرهنگی «بلوط» با هدف ایجاد و ارتقای حس زیبای فرهنگی، فرصتی است برای حفظ و حراست از تاریخ، سنت‌ها، مراسم و فرهنگ اقوام و بستری برای اقوام مختلف است تا با یکدیگر آشنا شوند و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی و هویت ملی خود را تقویت کنند و از تنوع فرهنگی و اجتماعی کشور خود بهره ببرند.

منبع: مـهر