ریشه‌های توهین به مقدسات مسلمانان و یک وظیفه مهم
ریشه‌های توهین به مقدسات مسلمانان و یک وظیفه مهم

جمعیت مسلمان در اروپا، رشد شتابانی دارد و در میان کشورهای اروپایی، سوئد و فرانسه در رتبه‌های نخست در این راستا قرار دارند. بر این اساس می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات مسلمانان، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است.

 اسلام‌ستیزی موضوعی است که نه تنها در قرن حاضر، بلکه از  زمان پیامبر اکرم(ص) وجود داشت، زمانی که حضرت علی(ع) باید به عنوان امیرالمومنین انتخاب می‌شد تا اسلام ناب محمدی یا اسلام علوی را حفظ کند با کنار گذاشتن ایشان، جریان انحراف در دین باز شد.

اهل‌بیت (ع) نیز در عصرهای مختلف تلاش کردند اسلام واقعی به دست مردم برسد. در هر زمان شیوه‌های مختلفی برای اسلام‌ستیزی وجود داشته است. در زمان معاویه لعن بر امیرالمومنین(ع) و دروغ‌پراکنی در مورد ایشان بسیار رواج پیدا کرد که هدف، کنار گذاشتن حضرت علی(ع) و از بین بردن اسلام بود.

این اتفاق در زمان هریک از ائمه معصومین(ع) به نحوی ادامه پیدا کرد به شکلی که در زمان امام حسن(ع) یاران ایشان در مقابله با معاویه امام خود را کنار گذاشتند تا امام مجبور به صلح شد یا امام حسین(ع) که برای جلوگیری از اسلام‌ستیزی، جان خود را در این مسیر فدا کرد.

اما در این میان برخی افراد یا به نوعی می‌توان گفت بازیگران قدرت از گسترش اسلام ترسیدند و سعی کردند در این مسیر برای جلوگیری از پیشرفت اسلام در بین مردم کشور خود یا سایر کشورها اقداماتی انجام دهند.

مروری بر توهین‌کنندگان به مقدسات مسلمانان

به گزارش زیرنویس، از اولین و مشهورترین اقدامات هتاکانه انتشار کتاب «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۸ بود. این کتاب توسط سلمان رشدی، نویسنده انگلیسی-هندی نگاشته شد که اعتراض شدید مسلمانان جهان را برانگیخت و حکم ارتداد او از سوی امام خمینی(ره) صادر شد.

۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۶۷ سالروز صدور حکم تاریخی امام خمینی( ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی است. در چنین روزی در فتوای امام ضمن خنثی کردن این جریان، دولت‌های اسلامی و پیروان سایر ادیان الهی را نسبت به کلید خوردن یک نبرد تمام عیار تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای توسط نظام سلطه و کانون‌های شیطانی تفکرات و اندیشه‌های غربی و صهیونیستی هوشیار کرد.

اکنون این حکم تاریخی را مرور می کنیم:

حکم [اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان‏]
زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ / ۷ رجب ۱۴۰۹
مکان: تهران، جماران‏
موضوع: فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی‏
مخاطب: مسلمانان جهان‏
«بسمه تعالی‏
إنا لله و إنا إلیه راجعون‏
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‏ رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می ‏باشند. از مسلمانان غیور می‏ خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء الله.

ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‏»

حکم امام اقدامات معاندان را در نطفه خفه کرد اما پس از رحلت امام راحل و گذشت ۱۶ سال از چاپ کتاب آیات شیطانی بازهم غرب و ترس آنها از اسلام‌ستیزی باعث شد که اهانت دیگری اتفاق بیافتد. «تئودور ون گوگ»، خبرنگار و فیلم‌ساز هلندی در نوشته‌های خود اسلام و مسلمانان را مورد توهین قرار داد. ون گوگ سال ۲۰۰۴ در فیلمی با نام «تسلیم»، مفاهیم اسلامی و مسلمانان را مورد اهانت قرار داد که اعتراض سراسری مسلمانان جهان را برانگیخت.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

پس از آن در سال ۲۰۰۵، «کورت وسترگارد» دانمارکی، طرحی موهن در خصوص پیامبر اکرم(ص) را در روزنامه «یولندز پستن» منتشر کرد. این کاریکاتور توهین‌آمیز با حمایت دولت دانمارک در رسانه‌ها به طور گسترده منتشر شد که اعتراض شدید مسلمانان سراسر جهان را در پی داشت.

در آن سال، همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اهانت به قرآن کریم از سوی بازجویان آمریکایی در خلیج گوآنتانامو منتشر شد. این هتک حرمت از سوی بازرسان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مورد تایید قرار گرفت و تظاهرات گسترده از سوی مسلمانان در واکنش به آن انجام شد.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

اما برای سومین سال متوالی یعنی در سال ۲۰۰۶ اهانت به مسلمانان با ساخت فیلم کوتاهی با نام «فتنه» توسط «خیرت ویلدرس»، از اعضای پارلمان هلند و رئیس حزب راست‌گرای «برای آزادی» رقم خورد. ویلدرس که از حامیان رژیم صهیونیستی است، در این فیلم ضمن اشاره به کاریکاتور موهون دانمارکی، به قرآن کریم اهانت کرد و از مسلمانان خواسته شد که خودشان آیات قرآن را پاره کرده و دور بریزند.

در طول این سه سال مسلمانان به شدت با این اقدامات توهین‌آمیز برخورد کرده و انزجار خو را به گوش افکار عمومی و رسانه‌ها رساندند به گونه‌ای که اسلام‌ستیزان عقب‌نشینی کردند.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

البته این عقب‌نشینی‌ها موقتی و برای فراموشی ذهن افکار عمومی دنیا اتفاق می‌افتد. پس از سه سال توهین متوالی و خوابیدن آتش این موضوعات، «تری جونز»، کشیش آمریکایی، در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۰ قصد داشت حدود ۳۰۰۰ نسخه قرآن را به آتش بکشد که با موج گسترده اعتراضات موفق به این کار نشد.

البته در همان سال تعدادی از اسلام‌ستیزان آمریکایی اقدام به قرآن سوزی کردند. حتی جونز در سال ۲۰۱۱ یک نسخه قرآن را در کلیسای فلوریدا به آتش کشید و تصاویر آن را منتشر کرد. این اقدام را می‌توان جزو نخستین اقدامات قرآن سوزی علنی در عصر حاضر دانست که واکنش شدید مسلمانان و حتی غیرمسلمانان جهان را برانگیخت. همچنین جونز در سال ۲۰۱۲ در ساخت فیلمی توهین آمیز نسبت به پیامبر اکرم(ص) حضور داشت.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

سال ۲۰۱۵ اوج اهانت به مقدسات مسلمانان

باز هم موضوع توهین به مقدسات مسلمانان با موج زیادی از اعتراضات روبرو شد و به همین منظور بازیگران این اقدامات موهن در پشت پرده رفتند تا اینکه باز هم با یک فاصله زمانی ۳ساله، نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در سال ۲۰۱۵ با انتشار کاریکاتوری به محضر پیامبر اکرم (ص) اهانت کرد.این اقدام اعتراض سراسری مسلمانان جهان را ایجاد کرد؛ اما این بار با شدت بیشتری این اعتراضات شکل گرفت به گونه‌ای که عده‌ای در فرانسه به دفتر شارلی ابدو حمله کردند. اما از سوی دولت فرانسه دستگیر و محاکمه شدند.

در همان سال، گروهی از معترضین فرانسوی به نمازخانه‌ای در محله «آژاکسیو» حمله کردند و بعد از تخریب نمازخانه، قرآن‌ها را سوزاندند. در کنار این اهانت‌ها باید سوزاندن قرآن و انتشار فیلم آن توسط یک فرد دانمارکی را هم اضافه کرد.اما بازی نخ نمای اسلام‌ستیزان ادامه یافت و پس از اهانت‌های زنجیره‌ای در سال ۲۰۱۵ از صحنه نمایش بیرون رفتند تا اینکه باز هم پس از سه سال در سال ۲۰۱۹، در پی تظاهراتی، تجمع‌کنندگان نروژی دو نسخه از قرآن را به سطل زباله انداختند.

«لارس تورسن»، رهبر گروه افراطی و اسلام‌ستیز نروژی یک نسخه از قرآن را سوزاند. این گروه افراطی در سال ۲۰۲۰ نیز در تظاهراتی دیگر تعدادی از صفحات قرآن کریم را پاره کردند.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

راسموس پالودان جزو کسانی بود که چندبار اقدام به قرآن سوزی کرده بود. او در سال ۲۰۱۹ در دانمارک و در سال ۲۰۲۰ در شهر مالمو سوئد این اقدام هتاکانه را تکرار کرد. پالودان در سال ۲۰۲۲ نیز یک نسخه از قرآن را در مقابل مسجدی در سوئد سوزاند. او در همین سال بار دیگر قرآن را شهر «لینکوپینگ» سوئد تحت حفاظت پلیس سوزاند.

مردادماه سال ۲۰۲۲ عده‌ای اقدام به هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در مقابل مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و در روز تاسوعای حسینی کردند.

در دی ماه ۱۴۰۱ در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، مقامات سوئدی به یکی از شخصیت‌های راستگرای افراطی دانمارکی اجازه دادند که در استکهلم (پایتخت سوئد) نسخه‌ای از قرآن کریم را به آتش بکشد. دادستانی کل سوئد نیز از بررسی و گشودن پرونده تحقیقاتی در این باره خودداری کرد اما وزارت امور خارجه ترکیه سفیر سوئد را بدلیل برخی اقدامات برنامه ریزی شده در سوئد برای هتک حرکت قرآن کریم احضار کرد.

احضار سفیر سوئد در ترکیه پس از آن صورت گرفت که رسانه‌ها روز جمعه گزارش دادند که «راسموس پالودان»، رهبر یک حزب سیاسی راست افراطی مجوز سوزاندن یک نسخه از قرآن را در خارج از سفارت ترکیه در استکهلم دریافت کرده است.

در همین ارتباط منبع دیپلماتیک وابسته به وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: «با اطلاع از اینکه آتش زدن کتاب مقدس ما در نزدیکی سفارت ما در استکهلم در سوئد مجاز شده است، سفیر سوئد در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.»

این منبع دیپلماتیک که نامش فاش نشده، افزود: «نمی‌توان از توهین به ارزش‌های مقدس تحت پوشش حقوق دموکراتیک دفاع کرد و وزارت خارجه ترکیه این اقدامات تحریک‌آمیز را به شدت محکوم می‌کند و منتظر است تا سوئد مجوز سوزاندن قرآن را پس بگیرد.»

بعد از اهانت به قرآن در سوئد، در سوم بهمن ماه ۲۰۲۲ در هلند، «ادوین واگنسولد»، رهبر گروه راست‌گرای پگیدا، به قرآن اهانت کرد.

و اما آخرین هتک حرمت به مقدسات مسلمانان توسط «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی در سوئد و همزمن با ایام حج و روز عید قربان انجام شد که به قرآن کریم هتاکی کرد و پرچم عراق را آتش زد.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۱۹ جولای) اعلام کرد که برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است. در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش دادند: سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند. شمار زیادی از مسلمانان نیز خود را به محل اهانت به قرآن کریم در سوئد رساندند و با شعارهای «لااله الا الله» و «محمد رسول الله» به فرد موهن، پاسخ دادند. وزیر امور خارجه سوئد در توجیه هتک حرمت قرآن کریم در این کشور مدعی شد: سوئد از آزادی بیان زیادی برخوردار است اما این به آن معنا نیست که دولت یا من از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم.

البته بلافاصله بازیگران این نمایش موهن حتی فراتر از توهین به مقدسات مسلمانان با خلق داعش به نام اسلام جنایت‌های زیادی کردند تا چهره اسلام را در افکار عمومی منفور نشان دهند اما پروژه آنها باز هم با شکست مواجه شد و اهانت‌های مکرر به مقدسات نشات گرفته از خشم آنها است.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

اما سوال اینجاست که چرا اسلام‌ستیزان که بیشتر در غرب هستند دائما در تلاش هستند اسلام را در ذهن جامعه جهانی مخدوش کنند؟، در پاسخ به سوال فوق باید گفت غرب با ادبیات سیاستمداران و نخبگان خود سال‌های زیادی با عناوینی همچون دموکراسی، لیبرالیسم، اومانیسم، فاشیسم و … ذهن افکار عمومی خود را فریب داد به طوری که افکار عمومی کم‌کم متوجه شد که این ادبیات برای سلطنت اشراف‌گرایان بر مردم است.

از این رو در طول سالیان گذشته شاهد موج گرایش مردم دنیا به اسلام به ویژه در اروپا و آمریکا هستیم و این براساس تحقیقات خود غرب است. برای درک بهتر به یکی از مراکز آماری در آمریکا رجوع کردیم. براساس گزارش «مرکز تحقیقات پیو» (Pew Research Center) واقع در واشنگتن که به ارائه گزارشات آماری در خصوص نگرش‌ها در سراسر دنیا می‌پردازد، جمعیت مسلمانان اروپا سال به سال در حال افزایش است.

به گزارش این مرکز آمریکایی، جمعیت مسلمانان اروپا از ۲۹/۶ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به تعداد ۴۴/۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. «پیو» در سال ۲۰۱۱ براساس روند افزایش جمعیت مسلمانان پیش بینی کرده بود که مسلمانان اروپا در سال ۲۰۲۰ به ۵۱/۶ میلیون نفر می‌رسد و این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۵۸/۲ میلیون نفر خواهد رسید.

براساس تحقیقات «پیو»، در سال ۲۰۱۶ میزان ۸/۱ درصد از جمعیت سوئد را مسلمانان تشکیل می‌دادند که با توجه به میانگین منطقه اروپا، عدد قابل توجهی است و در رتبه‌های نخست قرار دارد.

«پیو» پیش بینی می‌کند که جمعیت مسلمان حاضر در سوئد در سال ۲۰۵۰ بدون احتساب مهاجران مسلمان، به ۱۱/۲ درصد و با احتساب مهاجران مسلمان، به ۳۰/۶ درصد خواهد رسید که در منطقه اروپا، در هر دو حالت، رتبه اول و دوم را خواهد داشت.

براساس این آمارها و پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت، جمعیت مسلمان در اروپا، رشد شتابانی دارد و در میان کشورهای اروپایی، سوئد و فرانسه در رتبه‌های نخست قرار دارند. بر این اساس می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است.

ریشه‌های توهین به مقدسات و یک وظیفه مهم

در مقابل اهانت به مقدسات چگونه برخورد کنیم؟

امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۷ با حکم شجاعانه خود علاوه بر نشان دادن قدرت مرجعیت و آمادگی و هوشمندی تاریخی آنان برابر توطئه‌های مخالفان اسلام و نیز پاسداری و دفاع از مقدسات و آرمان‌های مسلمین، امواج ناشی از خشم و اعتراض جهان اسلام علیه این اقدام موهن را سازماندهی و با روشن ساختن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند که در دفاع از ارزش‌های اسلامی، در مقابل هر گونه اهانت به اسلام و ساحت پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع) استوار ایستاده است.

هم اکنون با گذشت بیش از سه دهه از این واقعه، رصد و تامل در آنچه در صحنه رویارویی نظام کفر و الحاد جهانی با اسلام عزیز رخ داده است، درک عمیق و نگرش راستین و آینده‌نگری وثیق امام(ره) به روشنی ترسیم شده و نشان می‌دهد که امام در قضیه کتاب «آیات شیطانی» نه فقط سلمان رشدی، بلکه سلمان رشدی‌هایی را می‌دیدند که برای هجمه به اعتقادات دینی  مسلمانان به نوبت ماموریت‌های خود را به انجام می‌رسانند.

تجدیدحیات دوباره اسلام که با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۵۷ آغاز شده بود با برخورد قاطع امام(ره) نسبت به اقدام غربی‌ها در حمله مستقیم و هتاکانه به اسلام در قالب پروژه کتاب آیات شیطانی شتاب فزاینده‌ای یافت. امواجی که حکم تاریخی امام(ره) ایجاد کرد، توطئه قطع رابطه کشورهای اقماری آمریکا و حتی اتحادیه اروپا با ایران که بواسطه اقدام امام راحل صورت گرفته بود را پس از مدتی در هم شکست و سفیران کشورهای غربی به ویژه انگلیس به حوزه ماموریتشان بازگشتند.

دفاع از پیامبر اسلام و ارزش‌های دینی، آخرین رویارویی امام خمینی(ره) با غرب بود. در واقع امام خمینی(ره) با توجه به دلایل و واقعیت‌های فوق در تاریخ ۲۵ / ۱۱ / ۱۳۶۷ در ضمن چند سطر کوتاه با صدور حکم ارتداد و اعدام سلمان رشدی و ناشرین مطلع از محتوای کفرآمیز این کتاب، انقلابی دیگر برپا کرد. صفوف مسلمانان صرف نظر از مذاهب و زبان و کشورهایشان متحدا در برابر غرب ایستادند.

پیامدهای این واقعه موجودیت جامعه اسلامی را به عنوان یک امت واحده جلوه‌گر ساخت و نشان داد که مسلمانان علیرغم اختلافات داخلی و مغایرت‌های جانبی هرگاه به درستی رهبری شوند می‌توانند و به عنوان پیشتازان حرکت احیای ارزش های دینی و در آینده جهان نقشی تعیین کننده بر عهده بگیرند.

امروز همین رسالت را رهبر معظم انقلاب بر دوش کشیده و با پیام خود در محکوم کردن این اقدام موهن پاسخ غرب را دادند، اما همه ما به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم نسبت به این موضوع واکنش داشته باشیم، به ویژه که امروزه هر انسانی با همراه داشتن یک تلفن همراه خود یک رسانه به شمار می‌رود. غرب از فضای رسانه‎ای در جهت خشمگین کردن مسلمانان به خوبی استفاده کرده است بنابراین ما هم باید این اتفاق به وجود آمده را به فرصت تبدیل کنیم و این کتاب آسمانی را بیشتر از پیش تبیلغ کنیم.

منبع:ایسنا