برخی رسانه‌های خارجی با استناد به انهدام یک فروند پهپاد روسی توسط پدافند هوایی اوکراین مدعی شده‌اند این پهپاد اولین سری پهپادهای شاهد ۲۳۸ ایران است که به روسیه صادر شده‌اند. پایگاه خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر در گزارشی مدعی شده است: روسیه مظنون به استفاده از یک پهپاد انتحاری جدید ایرانی در اوکراین است، هرچند […]

برخی رسانه‌های خارجی با استناد به انهدام یک فروند پهپاد روسی توسط پدافند هوایی اوکراین مدعی شده‌اند این پهپاد اولین سری پهپادهای شاهد ۲۳۸ ایران است که به روسیه صادر شده‌اند. پایگاه خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر در گزارشی مدعی شده است:

روسیه مظنون به استفاده از یک پهپاد انتحاری جدید ایرانی در اوکراین است، هرچند تایید نشده است. گفته می‌شود این سلاح، جنگنده شاهد ۲۳۸ ایران، می‌تواند سرعت بیشتری نسبت به مهمات پرسه‌زن شاهد ۱۳۶ داشته باشد. کارشناسان می‌گویند با این پهپادهای جدید، مسکو می تواند دردسرهای بیشتری برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد کند.

چند ماه پس از رونمایی ایران از نسخه جدید و مجهز به موتور جت مهمات پرسه‌زن خود، سوء‌ظن ها مبنی بر اینکه روسیه این سلاح انفجاری را در اختیار دارد و احتمالاً از نوع دیگری از آن در اوکراین استفاده کرده است، افزایش یافته است.

شاهد۲۳۸ با موتور جت ارتقای قابل توجهی در سرعت و ارتفاع نسبت به نسخه‌های ملخ‌دار این پهپادهای ساخت ایران دارد که روسیه برای بیش از یک سال از آن برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده کرده است. کارشناسان به بیزینس اینسایدر گفتند که این قابلیت جدید در دست ارتش روسیه می‌تواند با کاهش زمان واکنش، فشار بیشتری بر سیستم‌های از قبل آسیب‌دیده اوکراین ایجاد کند و دردسری برای پدافند هوایی کی یف باشد.

ایران زرادخانه وسیعی از پهپادهای تهاجمی یک طرفه ساخته است، اما شاید شناخته‌شده‌ترین این سلاح‌ها شاهد۱۳۶ باشد که در اوکراین و در سراسر خاورمیانه به کار گرفته شده است. اگرچه شاهد۱۳۶ اغلب یک هواپیمای بدون سرنشین نامیده می‌شود، اما از نظر فنی یک مهمات پرسه‌زن است، به این معنی که می‌تواند قبل از انتحار به سمت هدف، بالای سر آن کمین کند. این یک سیستم کوچک است که توسط یک ملخ کار می‌کند و می‌تواند محموله انفجاری تا حدود ۱۱۰ پوند (حدود ۵۰کیلوگرم) را حمل کند.

پهپادهایی با سرعت ۵برابر

روزنامه کی یف پست گزارش داد: تهران در ماه نوامبر جت جدید شاهد۲۳۸ را معرفی کرد، اما بسیاری از قابلیت‌های آن ناشناخته یا تایید نشده باقی مانده است. یک ژنرال روسی در اوایل دسامبر به رسانه دولتی گفت که این سامانه می‌تواند با سرعتی نزدیک به ۵۰۰ مایل در ساعت (۸۰۰کیلومتر بر ساعت) حرکت کند – که چندین برابر (۵برابر) سریع‌تر از نسل قبلی خود است و با برخی موشک‌های کروز برابری می‌کند – و مسکو به زودی این پهپاد جدید را به میدان خواهد آورد.

در اوایل ژانویه، شواهدی به دست آمد مبنی بر اینکه روسیه حداقل یک شاهد۲۳۸ را در اوکراین به کار گرفته است که توسط نیروهای کی یف سرنگون شد.

نه اوکراین و نه روسیه به طور رسمی حضور شاهد-۲۳۸ جدید در میدان نبرد را تایید نکرده اند. کارشناسان می‌گویند اگر روسیه این پهپاد را داشته باشد و در نبرد علیه اوکراین مورد استفاده قرار دهد، می‌تواند فشار قابل توجهی بر پدافند هوایی قدرتمند اما خسته اوکراین وارد کند.

جبران سرعت پایین شاهد۱۳۶

اوکراین موفقیت زیادی در سرنگونی پهپادهای شاهد۱۳۶ روسیه داشته است، زیرا می‌تواند از گزینه‌های دفاع هوایی ارزان و متحرک مانند سلاح‌های سوار بر لانچرهای کامیونی در برابر سیستمی استفاده کند که سرعت تقریبی آن چیزی بیش از ۱۰۰ مایل در ساعت است و صدایی شنیدنی ایجاد می‌کند.

کی یف اغلب توانسته است گزینه‌های گران‌تر و پیشرفته‌تر خود مانند پاتریوت‌های ام‌آی‌ام۱۰۴ خود را برای تهدیدات دیگر مانند موشک‌های کروز و بالستیک نگهداری کند.

منبع : همشهری

منبع خبر: رکنـا