روسیاهی بایدن در دریای سرخ
روسیاهی بایدن در دریای سرخ

حمله آمریکا به یمن، چهارمین ورود مستقیم آمریکا به جنگ درغرب آسیا درقرن۲۱، پس ازافغانستان، عراق و سوریه است. این کشورکه در یک دهه اخیر و به ویژه پس از جنبش بیداری اسلامی، تلاش کرد نیرو‌های خود را از منطقه خارج کند، در سال‌های اخیر خروجش از کابل، طالبان را در افغانستان به قدرت رساند، […]

- روسیاهی بایدن در دریای سرخ

حمله آمریکا به یمن، چهارمین ورود مستقیم آمریکا به جنگ درغرب آسیا درقرن۲۱، پس ازافغانستان، عراق و سوریه است. این کشورکه در یک دهه اخیر و به ویژه پس از جنبش بیداری اسلامی، تلاش کرد نیرو‌های خود را از منطقه خارج کند، در سال‌های اخیر خروجش از کابل، طالبان را در افغانستان به قدرت رساند، حالا تلاش دارد برای نجات اسرائیل راه رفته را بازگردد و دوباره هزینه‌های میلیارد دلاری جنگ را به مردم کشورش تحمیل کند.

با وجود این، دست‌کم به هفت دلیل آشکار، این جنگ‌افروزی دوباره، برای واشنگتن و لندن سودی نخواهد داشت و این دو کشور که یک‌بار در جریان جنگ عراق تجربه دور زدن قوانین بین‌المللی را داشته‌اند، حالا بازهم در باتلاق دریای سرخ سرگردان خواهند ماند.

اول: آمریکا امیدوار بود حمله به یمن، انصار‌ا… را به عقب‌نشینی وادارد، اما چنین نشد و حوثی‌ها اعلام کردند در هدف قراردادن کشتی‌های اسرائیلی مصمم‌تر شده‌اند.

دوم: آمریکا سعی کرد با حمله به یمن، این سیگنال را به جبهه مقاومت ارسال کند که گشودن مرز‌های تازه درگیری با اسرائیل، به حمله مستقیم آمریکا منتهی خواهدشد، اما واکنش ایران، حزب ا… لبنان، جبهه مقاومت عراق و… به این حمله نشان داد این حمله کار اسرائیل در رویارویی با مقاومت را پیچیده‌تر می‌کند.

سوم: آمریکا امیدوار بود در این حمله، همراهی دیگر متحدان غربی و منطقه‌ای را داشته‌باشد و از ائتلاف خود به‌عنوان یک ائتلاف جهانی یاد کند، اما واشنگتن در همراهی متحدانش شکست خورد و حتی فرانسه و ایتالیا را هم نتوانست همراه کند و در دریای سرخ منزوی شد.

چهارم: حمله آمریکا، بهای انرژی را در فصل زمستان به شدت افزایش داد. این اتفاق کاملا به ضرر آمریکا و متحدان اروپایی‌اش خواهدبود، در عوض موضع ایران در منطقه و نیز دست روسیه در جنگ اوکراین را بالا خواهدبرد.

پنجم: ورود مستقیم آمریکا به جنگ درمنطقه، بایدن را به شدت ازچشم دموکرات‌هایی‌که شعار صلح‌طلبی می‌دهند، انداخته‌ است. او حالا به خوبی می‌داند در انتخابات ۲۰۲۴ نه حمایت لابی صهیونیستی را دارد و نه مخالفان جنگ در حزب دموکرات.

ششم: آمریکا پس از این جنگ دیگر نمی‌تواند به عنوان یک واسطه درمناقشه فلسطین عمل کند. کاخ‌سفید به خاطر اسرائیل حاضر شده رسما وارد عملیات نظامی شود و این امر وجهه آمریکا درحوزه دیپلماسی رابه شدت خدشه‌دارکرده و از محبوبیت آمریکا به خصوص میان اعراب می‌کاهد.

هفتم: آمریکا حالا در رسانه‌های غربی، شریک جرم اسرائیل است؛ رژیمی که در دادگاه قرار است اتهام نسل‌کشی را پاسخ دهد و این‌بار بایدن و دولتش هم لابد باید در قبال اتهاماتی مشابه پاسخگو باشند. این امر کاهش قدرت نرم آمریکا و فشار حقوقی بر کاخ سفید را افزایش می‌دهد. این دلایل نشان می‌دهد فارغ از سطح درگیری میان آمریکا و یمن، از هم‌اکنون کاخ سفید بازنده جنگی است که به راه انداخته‌است.

انتقامی که قطعی خواهد بود 
طبق اعلام انصار‌ا… یمن، هیچ ائتلافی در دریای سرخ وجود ندارد و تنها متجاوزان آمریکایی ــ انگلیسی هستند که پاسخ دریافت می‌کنند. کشور‌هایی که نام‌شان به‌عنوان مشارکت‌کننده در ائتلاف برده شد، به یمنی‌ها اطمینان دادند در حمله آمریکا و انگلیس شرکت نکرده‌اند. حمله مشترک آمریکا وانگلیس وبرخی هم‌پیمانان آمریکا درمنطقه، شرایط را بسیار پیچیده کرده‌است؛ زیرا کشور‌های منطقه نگران تداوم و گسترش جنگ هستند. گسترش جنگ به دریا ازسوی آمریکا، گمانه‌زنی‌ها را برای تشدید وضعیت جنگی در منطقه افزایش داده‌است. با توجه به این‌که آمریکا و انگلیس ۱۰نقطه محل تمرکز ارتش یمن و محل استقرار انصار‌ا… را بمباران کردند، پرواضح است به صورت کاملا آشکار به استقلال و تمامیت ارضی یمن تجاوز کرده‌اند، موضوعی که مردم یمن به سختی با آن مقابله می‌کنند.

حق طبیعی یمنی‌ها
 انصار‌ا… و ارتش به عنوان دونهاد حاکمیتی یمن از ابتدای عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر گذشته در راستای کاهش فشار‌های رژیم‌صهیونیستی بر مردم غزه، عملا واردمیدان شدند و در کنار مردم مظلوم فلسطین قرار گرفتند. هیچ‌گاه نمی‌توان پنداشت اقدامات بازدارنده انصار‌ا… در توقیف کشتی‌های حامل اسلحه برای رژیم‌صهیونیستی، با هدف برهم زدن امنیت جهان بوده‌است؛ زیرا صرفا برای کاهش فشار بر مردم غزه انجام شده‌است. دفاع از خود و دفاع از مظلومان و مردم غزه حق طبیعی مردم یمن و انصار‌ا… است، اما آمریکایی‌ها به یمن حمله کردند؛ زیرا شاهد فرسودگی، سقوط و فروپاشی ارتش رژیم‌صهیونیستی هستند. آمریکا و انگلیس با بمباران یمن به دنبال پیچیده‌تر کردن وضعیت و کشاندن جنگ به دریا برای فرصت دادن به صهیونیست‌ها و باز کردن راهی برای تنفس رژیم کودک‌کش هستند.
 
ابزار‌های گسترده مقاومت یمن
انصار‌ا… وارتش یمن ابزار‌های بازدارنده بالایی برای مقابله با تجاوزات آمریکا و اروپا دارند، به طوری که ممکن است انصار‌ا… کشور‌هایی را که در ائتلاف دریایی کنار آمریکا بودند، با پرتاب موشک‌های بالستیک هدف قرار دهد؛ موضوعی که به گسترش دامنه جنگ می‌انجامد. چین و روسیه به خوبی می‌دانند تداوم حملات آمریکا و اروپا به یمن، به گسترده شدن جنگ و همچنین ایجاد فشار و کشاندن پای آمریکا و انگلیس به جنگ جهانی و منطقه‌ای منجر می‌شود.

منطقه و جهان در آستانه جنگ فراگیر جهانی است که امنیت دریانوردی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. ارتش یمن و انصار‌ا… پاسخ مناسبی به جنایتکارانی می‌دهند که به خاک یمن تجاوز کرده‌اند؛ زیرا ابزار‌هایی در اختیار دارند که اگر از آن استفاده کنند، می‌توانند کل اروپا را به چالش بکشند. خط اینترنت غرب به شرق از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ عبور می‌کند. اگر انصار‌ا… بخواهد کابل مهم اینترنت را قطع کند، کل اروپا با چالشی بزرگ مواجه می‌شود و جهان نیز از این روند بی‌تأثیر نمی‌ماند. علاوه براین، موشک‌های بالستیک انصار‌ا… می‌تواند باردیگر اراضی اشغالی راهدف قرار دهد.

منبع: جام جم

+